menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Nephentes

iTest

Tekst aangepast

ITest

Goedenavond en welkom,

Ik ben nieuw op dit forum, dus als ik iets verkeerd doe hoor ik het graag.

Ik heb sinds kort een Nephentes alata gekocht, echter was deze bij binnenkomst al verdroogd(zoals ook op de foto te zien).

Mijn eerste vraag is of deze bekers ooit nog herstellen, zo niet, dan vraag ik me af waar ik deze het beste kan afknippen zodat er weer mooie nieuwe bekers kan creëren.
Ik heb ook nog een beker waar alleen het blad aan de bovenkant is verschrompeld, hier kan ik denk ik alleen dit blad afknippen?

Hiernaast wil ik deze Nephentes natuurlijk zo goed mogelijk onderhouden. De luchtvochtigheid van de kamer is aan de hoge kant 50% + en ik benevel hem vaak. Ook zorg ik dat de grond altijd vochtig is en het water er aan de onderkant uit kan druppelen. Als laatste is het altijd 20 graden of hoger in de kamer.

Ik hoor graag jullie mening en ben vooral benieuwd betreft de afgestorven bekers.

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 4 april 2019 - 23:35
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Hiernaast wil ik deze Nephentes natuurlijk zo goed mogelijk onderhouden. De luchtvochtigheid van de kamer is aan de hoge kant 50% + en ik benevel hem vaak. Ook zorg ik dat de grond altijd vochtig is en het water er aan de onderkant uit kan druppelen. Als laatste is het altijd 20 graden of hoger in de kamer.


Een luchtvochtigheid van 50% is voor Nepenthes véél te laag! Deze planten groeien bij mij in afgesloten glazen bakken waar de luchtvochtigheid minimaal 80 à 90 % is. In een huiskamer is het volgens mij onbegonnen werk om ze mooi te houden tenzij je massa's planten bij elkaar hebt staan die zorgen voor een microklimaat met een hogere luchtvochtigheid.
Benevelen is een manier om een beetje te helpen, maar dat moet dan wel absoluut met onthard water of regenwater gebeuren!
Ik merk wel dat de temperatuur gerust iets lager mag zijn in de winter want ze hebben hier in het palludarium op de slaapkamer heel goed de winter overleefd bij zo'n 12 à 15°C.

Bij te lage vochtigheid verkleuren de bekers snel en worden er moeizaam nieuwe gevormd. Een plant die het goed doet, houdt zijn bekers vrij lang, maar ook hier zullen ze na een tijd af beginnen sterven. Ik knip ze dan pas af als ze helemaal bruin zijn. Bij een plant die goed gedijt (bij hoge luchtvochtigheid) zullen er heel snel nieuwe bekers gevormd worden.

Overigens staan alle Nepenthes bij mij in constant vochtige bodem (een mengsel van turf en orchideeënschors)
woensdag 10 april 2019 - 08:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon