menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Serreverwarming

Ga naar meest recente reactie

Figo

Figo

De citrussen en hun vrienden staan terug in de serre... Iemand een goede tip om die "betaalbaar" te verwarmen? Verleden jaar gebruik gemaakt van mix van gaskacheltje van multiflame.nl/pro…/kaskachel-42-kw-met-thermostaat, en electriciteit (zoiets dus :hubo.be/…/warmeluchtblazer-hz600-10…/900121 ) . 't Was geen echt koude winter, maar was dure bedoening, dus op zoek naar alternatieven..
De serre is een houten frame met dubbelwandige polycarbonaatplaten van 10mm, en vertikaal deels dubbelglasramen, en het geheel extra noppenfolie aan de binnenkant. De noordkant is dubbelwandig pvc platen (oud verandadak) en extra pir-platen van 2 cm ertegen aan binnenkant.
Iemand een gouden tip ??
dinsdag 30 oktober 2018 - 10:21
c j de k

C j de k

Je geeft een prima beschrijving hoe je serre is opgebouwd maar wat hier heel belangrijk is , is de oppervlakte / inhoud van het geheel .
En op welke temperatuur wil je dit houden??
Zelf heb ik twee ruimtes om te verwarmen 10 m3 en 22 m3 en deze verwarm ik ongeveer tot 5 gr en deze verwarm ik met radiator kachels op stroom.
De kosten vallen best mee omdat er meestal niet zoveel dagen /nachten zijn dat het echt koud is .
dinsdag 30 oktober 2018 - 12:10
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Een serre verwarmen is een financële ramp.

Mijn kuipplanten staan nu in de serre, maar zodra het echt koud wordt verhuizen ze naar het tuinhuis.

Het tuinhuis is zo goed geïsoleerd dat het zonder verwarming vorstvrij blijft. (6cm in wanden, 14cm in dak, met ramen en deur in woonhuiskwaliteit, niet in tuinhuiskwaliteit). Tijdens strenge vorstperiodes zet ik nog isolatie tegen de vensters.
dinsdag 30 oktober 2018 - 12:13
Figo

Figo

Totale opp. is 4 x 2,5 meter, hoogte nok is 2,40 meter.. De 4 meter is pal zuiden.. Daar staan wel (hogere) vijgenstruiken voor, die in de zomer het zonlicht buitenhouden, en nu nog even in blad staan met dank aan het warme najaar..
Ik wil ze wel op 5 graden minimaal houden.
Electriciteit is makkelijk, maar dan mag er geen black out komen.. Petroleum waag ik niet meer. Ik had zo'n petroleumvuurtje met 2 "schouwpijpen".. Op een morgen zat alles eens onder een flinke roetlaag..
dinsdag 30 oktober 2018 - 13:19
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Figo,
Het is eenvoudige toegepaste bouwfysica...
Om zo weinig mogelijk warmte te verliezen zijn de twee grote principes:
- isoleren
- afdichten.
Foutjes bij het éne doen alle inspanningen bij het andere teniet.
Ik ken de constructiekwaliteit van je serre niet, maar ik durf me inbeelden dat ze allesbehalve luchtdicht is.

Mijn tip, ik weet niet of die van goud is, is van de ramen dicht te kitten. Overal waar een glas het kader raakt, en dat is bij een serre in totaal een behoorlijke afstand, komt koude binnen. Zelfs al isoleer je de noordwand, en zelfs al zet je dubbel glas, als het niet goed luchtdicht is dan zijn die inspanningen voor niets. Zonder luchtdichte raamaansluitingen is het alsof je met je jas open door de ijzige wind loopt.
woensdag 31 oktober 2018 - 07:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon