menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pachira Aquatica - verkleurde bladeren/zachte stam?

Ga naar meest recente reactie

boslevi

Tekst aangepast

Boslevi

De plant een tijdje geleden gekocht (maandje of 3?).

Deed het eerst super, maar krijgt nu bruin/beige vlekken op de puntjes van de bladeren en sporadisch midden op het blad. Ook zijn de bladeren aanzienlijk doffer dan de eerste maanden.
De stam (één van de vijf) is ook zacht, voelt als een beurse komkommer.

Extra info: geef de plant om de 3 weken een flinke scheut water 1-1,5 glas water en geef hem een paar keer per week een mistdouche met de plantenspuit.
Staat niet in de volle zon, maar wel op een lichte plek, ong 3,5 meter van een groot raam af (dakkapel). Foto is representatief qua lichtsterkte.


Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn geliefde Pachira!
Andere Pachira of algemene plantenverzorgingtips zijn altijd heel erg welkom. Bedankt alvast!

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 25 juli 2018 - 07:49
boslevi

Tekst aangepast

Boslevi

Extra foto

woensdag 25 juli 2018 - 07:50
Ken M

Ken M

De verkleuring lijkt op "zonnebrand".
Heb je de plant eventueel veranderd van plaats of in rechtstreeks zonlicht geplaatst voor bepaalde tijd?
Een ander punt, wat waarschijnlijk niets te maken heeft met de verkleuring, is dat de pot vrij klein is.
Weet niet of dit een probleem kan geven voor een Pachira maar een grotere pot zou denk ik geen kwaad doen.

Ken
woensdag 25 juli 2018 - 12:20
Pouketie01

Pouketie01

Zijn er gaten in de pot voor afwatering omdat 1 stam zacht is, misschien aan het rotten?
woensdag 25 juli 2018 - 17:45
boslevi

Boslevi

@Ken M:

De plant krijgt geen direct zonlicht. Zou de plant ook kunnen 'verbranden' door indirect zonlicht?
Ik ga de plant idd maar even overpotten, kijken wat hij deze zomer verder gaat doen. De pot waar ik hem kocht was echter wel kleiner.


@Pouketie01

Geen gaten in de pot. Maar ga hem nu overpotten naar pot met gaten op een schoteltje.


Beide bedankt so far!
donderdag 26 juli 2018 - 08:49
Ken M

Ken M

Bekijk ook eens of de wortels er gezond uit zien voor je verpot.
Het zou kunnen dat de verkleuring een gevolg is van een ophoping van bepaalde voedingstoffen in de pot, omdat er geen afwatering is.

Ken
donderdag 26 juli 2018 - 13:38
Van den Goorbergh

Van den Goorbergh

Onvoorstelbaar wat een domme adviezen worden er hier gegeven over de pachira. Ben hier echt van verschrokken. Alle planten zullen het wel niet overleefd hebben met dit soort adviezen. Wat moet je doen? De pot moet afwatering hebben. De pachira nooit pal voor het raam zetten maar waar het raam begint. Ook beslist niet in de schaduw. En nu het moeilijkste, de pachira houdt niet van natte voeten, (Wortels.) Een pachira van 80 cm zonder de pot gemeten eens in de 3-4 weken 200 cc water geven. Om dat ik 4 weken heb aangegeven deze dagelijks in de gaten houden (blad moet mooi diep groen blijven.) Moet ook een harde stam hebben want daar zit zijn water in opgeslagen. Vanaf april t/m augustus pokon voeding voor groene planten geven. Zeer weinig, absoluut niet meer geven dan wat aangegeven staat. Vervolgens weer gewoon 100 % water geven. Mijn pachira krijgt eens in de 4 weken water, de grond is dus kurkdroog. Vergeet alle andere domme adviezen en laat je niet gek maken. Succes.
maandag 29 juni 2020 - 19:03
Van den Goorbergh

Van den Goorbergh

Ben nog iets vergeten. Een 3-4 cm hydrokorrels op de bodem van de pot moet je zeker doen. De pachira wil geen natte voeten / wortels hebben. De sluipmoordenaar is teveel water geven. 500 cc in drie weken moet je pas geven als deze 2 meter hoog is.
maandag 29 juni 2020 - 19:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon