menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Acer plant ziet er niet meer zo gezond uit

Ga naar meest recente reactie

remoras

Remoras

We hebben een maandje geleden een acer plant gekocht en die zag er fris en mooi uit. Nu is die net alsof het aan het verwelken is. Is dit normaal?

In het begin gaven we om de 2 dagen water en zater er onderin en bovenin geen bolletjes voor water waardoor het water gewoon meteen wegvloeide.
Dus herpot met die bolletjes. En nu geven we dagelijks water maar ik zie niet meteen betering.

Is de pot te klein? Geven we te veel/weinig water?
Heb ook gelezen dat de acer niet zo graag zon heeft, dus we hebben de plant verplaatst naar een plek waar veel minder zon is. Enkel 's morgens krijgt die 4-tal uur zon.

Iemand tips hoe ik de acer kan redden voordat het sterft?

Bedankt

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 16 juni 2018 - 11:30
verbena46

Verbena46

Niet dagelijks maar alleen water geven als de grond droog is
Geen zon rechtstreeks maar half in de schaduw.
Een bloem pot van aardewerk is aanbevolen.
zaterdag 16 juni 2018 - 14:17
satomi

Satomi

Staat de plant wel een rhododendrongrond? Acer's willen goed waterdoorlatende grond met flink wat humus. Als je voor een (grotere) aardewerkpot gaat, zorg dan wel altijd dat er afwateringsgaten in zitten, anders rotten de wortels op den duur weg.
woensdag 20 juni 2018 - 13:09
remoras

Remoras

Satomi,

Ik heb in de winkel gevraagd welke grond ik moest kopen en heb daar een zak van gekocht. Het is een aardewerkpot met afwateringsgaten in.

Kan ik er meer humus insteken? Heb geen idee wat dat is

Verder heb ik ook vloeibare meststof voor tomaten gekocht op aanraden van een kenner. 1 keer per week samen met water sproeien. Nog maar 1 keer gedaan. De plant ziet er nog steeds niet veel gezonder uit. Snap niet wat ik verkeerd doe
donderdag 21 juni 2018 - 11:21
satomi

Satomi

Tomatenmest 1 x per week is veel te veel voor zo'n Acer en bovendien niet de goede soort mest voor een dergelijke plant! Die kenner weet niets van Acers blijkbaar!!

Dit zijn aanwijzingen voor o.a. de verzorging van Acers door de Nederlandse Plantencollectie van Acer, Esveld in Boskoop geschreven; lees vooral het eerste deel zeer goed door: http://www.esveld.nl/codes/nederlands/aanwacer.php

donderdag 21 juni 2018 - 12:30
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Ja, Satomi, maar dit geldt voor een plant in de tuin. Remoras heeft hem in een pot staan. Dat heb ik ook, al jaren. Gewoon in potgrond. Als ik er om denk, wat vloeibare mest. 's Winters blijft hij gewoon buiten. Wel op een beschutte plaats. Ik heb geen flauw idee wat voor bolletjes ze in de grond wil stoppen. De mijne heeft dat in ieder geval niet en hij doet het al jaren prima. Het is eigenlijk een plant waar je geen omkijken naar hebt.
Ik vind de pot waar de plant in staat overigens wel klein.
donderdag 21 juni 2018 - 13:47
satomi

Satomi

Hoi Roeli, dit geldt net zo goed voor een plant in pot. Ik heb mijn Acer's door de jaren heen altijd in potten geplant in tuinturf en nooit voeding geven. Ze hebben het gewoon niet nodig. Totdat ik ze zelf een poos geen water kon geven en mijn man ze heeft laten verdrogen hebben ze het altijd uitstekend gedaan. er is echt geen noodzaak voor voeding.

Ik ben het helemaal met je eens dat de pot hierboven op de foto (veel) te klein is. Zo droogt de grond snel uit en kunnen de wortels nauwelijks groeien. Ook dat komt de plant niet ten goede.
donderdag 21 juni 2018 - 14:44
remoras

Remoras

Ik heb de Acer sinds daarnet bijna volledig uit de zon gezet. Nu krijgt die enkel 's morgens nog een uur zon. En geef het enkel water als de grond niet meer vochtig is.

Is deze pot te klein voor deze plant?

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 22 juni 2018 - 10:53
remoras

Remoras

Ik heb tijdens dezelfde periode ook zo een grotere acer plant gekocht en die is wel gezond en wel. Die krijgt vanaf de late namiddag zon tot de zon ondergaat. En geef ik dagelijks water.
Deze zit wel in een grotere pot maar tis dan ook een grotere plant

Foto is wat klein maar achterin zie je de acer staan in de grijze pot

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 22 juni 2018 - 10:56
Roeli

Roeli

Is die plant echt groter ? Ja, de stam is veel langer, maar daar gaat het niet om.
Ja, ik zou ze alle twee in een grotere pot zetten. Op de foto staat mijn acer. De kleur maakt dus niet uit.

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 22 juni 2018 - 15:12
babsieNancy

BabsieNancy

Ik heb er ook ene in mijn gras staan en om de stam wat te beschermen tegen de zon laat ik daar het gras rondom wat langer staan,hij krijgt enkel water als ik het tuintje sproei.
Je kan er ook een dakpan tegen zetten ,de kant van de zon
Veel succes Remoras

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 24 juni 2018 - 20:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon