menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Wortels orchidee

Ga naar meest recente reactie

Evy77

Evy77

Ik heb twee orchideeën, één van ongeveer 3 jaar (de grote) en een kleine en ze staan op mijn vensterbank. In de zomer staat ze in het volle zonlicht maar meestal hangt de zonnewering ervoor.
De foto is van vorig jaar augustus. Sinds dan staan ze alle twee nu weer mooi met bloemen. De kleine heeft volledige nieuwe scheuten gekregen (het is een paarse bloem).
Zal later een actuele foto toevoegen.
Ik heb enorm veel groei van wortels en deze wortels hechten zich ook vast aan de vensterbank (alsof de orchidee zich in een boom waant). Bij de kleinere orchidee komen er ook steeds meer buitenwortels.
Nu zou ik de grote orchidee eens willen verpotten en kijken hoeveel rotte wortels er eventueel in de pot zitten.
Is het dan aangewezen op de buitenste wortels mee in de pot mee te nemen?
Wat doe ik met de kapotte bladen, deze zijn gesplit (ik denk door de wortels).

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 27 maart 2018 - 14:45
Evy77

Evy77

Foto van vandaag

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 27 maart 2018 - 19:33
LT

LT

En de lelijke bladeren kun je er dan, voor het opnieuw oppotten, gewoon afscheuren...
woensdag 28 maart 2018 - 09:22
Evy77

Evy77

Dank je wel LT.
Heb vandaag gezien dat de wortels door de pot gegroeid zijn en er is geen mogelijkheid om de pot te verwijderen. Mag ik deze wortels afknippen.
Ik wacht waarschijnlijk ook beter tot de orchidee uitgebloeid is?
woensdag 28 maart 2018 - 11:34
LT

LT

Nu beter niet verstoren...Straks kan dat dan allemaal tegelijk. Een mooi worteltje is ook niet lelijk...Teken van gezondheid
https://www.orchideeenhoeve.nl/phalaenopsis/
woensdag 28 maart 2018 - 11:49
Evy77

Evy77

Luchtwortels genoeg hier ????

De wortels die ik bedoel zitten onderaan en duwen de orchidee scheef. Dus zal niet anders kunnen dan deze weg te knippen om het uit de pot te krijgen ????

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 29 maart 2018 - 20:48
LT

LT

Inderdaad. Om de orchis uit de pot te kunnen krijgen, zul je deze eerst moeten afknippen.
donderdag 29 maart 2018 - 21:55
leerling

Leerling

Of de pot onderaan open knippen...
donderdag 29 maart 2018 - 23:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon