Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ja en ik heb nog wat planten als iemand weet waar je die kan kopen in de regio waasland en of rond hulst.
Bulbine frutescens
Salvia leucantha
Watsonia
Asphodelus albus
Brachyglottis Sunshine
Isoplexis canariensis
Nerine Bowdenii
Physostegia virginiana
Sisyrinchium
Deze beiden krijg je in ieder fatsoenlijk tuincentrum: Nerine Bowdenii en Physostegia virginiana.
Sisyrinchium: Welke bedoel je?
Zelf heb ik:
S. bellum
S. californicum
S. 'Quant and Queer'
S. striatum
Olsynium douglasii 'Alba'
Kijk voor afbeeldingen op deze site.
Gr. Lou
Hesperaloe parviflora en Isoplexis canariensis zijn gemakkelijk zelf te zaaien.
Hesperaloe heb ik moeilijk in bloem gekregen maar is uiteindelijk wel gelukt en is ook goed winterhard. Isoplexis stond het 2e jaar in bloei maar vorstvrij overwinteren.
Bedankt Rossetteb. Ja die hesperaloe parviflora vind ik een zeer mooie plant. Groeit deze plant rap bij u? En ja had ergens gelezen zo lang dat die maar ergens droog staat in de winter dat die dan nog vrij veel vorst aan kan. Isoplexis C is ook een zeer mooie plant, hoe overwinter je die is dat in een donkere of lichte ruimte ?
Eryngium,
Ik heb ze gezaaid in 2013. Van Hesperaloe heb ik 5 planten buiten staan in een bak op het terras, zonder enige bescherming. Eentje heb ik als kamerplant gehouden en die heeft vorig jaar voor de 1e keer gebloeid, ik vond de kleur nogal flets. Het zijn trage groeiers. Kunnen in de zomer redelijk wat droogte verdragen.
Isoplexis bloeit vanaf het 2e jaar. Enkele planten heb ik in volle grond gezet maar dan moeten ze in september opgepot worden om vorstvrij te overwinteren. Enkele heb ik in grote potten gezet en die in de tuin ingegraven en ook sept. in de koude kas gezet. In de tuin is het beste een plaats waar ze in de zomer niet de volle hete middagzon krijgen, en regelmatig water. Niet veel water maar de grond vochtig houden, ook in de winter niet laten uitdrogen. In de winter gaan ze bij strenge vorst van koude serre tijdelijk naar een vorstvrije plaats. Ze verdragen geen nachtvorst.
Foto van Hesperaloe zoals hij nu buiten staat.
Foto van Isoplexis vorig jaar in bloei.
Bedankt voor de uitleg en de foto's rosetteb. En die hebben dan niet perse speciaal grond nodig? Kan je van die planten dan zelf zaad verzamelen voor te zaaien of komen die nooit in zaad hier?
Ik gebruik gewone universele potgrond.
Deze planten komen hier in zaad. Hesperaloe heb ik nog geen zaad van geoogst.
Isoplexis geeft redelijk wat zaad maar het moet een mooie warme zomer zijn om kiemkrachtig zaad te verkrijgen. Maar het is gratis zaad en ik probeer het uit. Af en toe heb ik dan reserveplantjes.
Het is misschien wat laat om nog vragen te stellen maar ik ben nu van plan ombinnenkort een zuiderse border temaken met lavendel, stipa giganteum en hesperaloe parviflora deze is goed winterhard heb ik al gelezen. Ik ben van plan deze teplanten op een laag steen puin nu vroeg ik me af moet ik die ook in de winter nog een soort afdak maken voor het overtollige water of zou deze laag steen puin voldoende drainage zijn?
Ik heb geen idee hoeveel nattigheid Hesperaloe kan verdragen. Hangt ook af hoeveel regen er valt. Maar een afdakje kan zeker geen kwaad. In ieder geval veel succes met je zuiderse border.