menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Hulp! Mijn plantje heeft ergens last van...

Ga naar meest recente reactie

Ewuncia

Tekst aangepast

Ewuncia

Ik heb deze plant cadeau gekregen met advies om hem een keer per week water te geven en niet te naat laten staan. Nu is hij echt slaap gaan hangen en bladen verliezen zijn kleur... ???? wat doe ik hier fout? Of moet hij meer licht? Volgens vriendin van mij waar ik hem van gekregen heb kon hij in zon of half schaduw staan. Weet iemand hoe dit plant heet en hoe ik hem kan redden??? Groetjes!

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 22 januari 2018 - 18:31
lilyboskat5

Lilyboskat5

Misschien heb je hier iets aan.
Het is een Calathea.
Bij jou zijn de stelen behoorlijk lang.
Misschien toch iets te donker gestaan?
Want de Calathea's van mij zijn kort van steel en vol in blad.

Deze link geeft verzorgingsinformatie:

https://www.pokon.nl/plant/item/Calathea/
maandag 22 januari 2018 - 19:00
Ewuncia

Tekst aangepast

Ewuncia

Ga ik meteen lezen! Je bent een engel! Lily!
maandag 22 januari 2018 - 19:09
lilyboskat5
maandag 22 januari 2018 - 19:47
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Deze plant hoort bij de grotere groep van Marantaceae en dat zijn stuk voor stuk planten die op de bodem van tropische wouden groeien. Het zou een Calathea kunnen zijn, maar ik vermoed dat het eerder een Ctenanthe is, maar dat is niet altijd meteen te zien.

Zon is dus absoluut uit den boze voor dit soort planten; ze vragen veel licht, maar nooit rechtstreekse zon. De luchtvochtigheid is ook in het oog te houden; dit is simpel op te lossen door de planten ver uit de buurt van de centrale verwarming te houden en door veel van dezelfde planten bij elkaar te zetten. Een grote bos van deze planten bij elkaar zal veel beter groeien dan zo één enkel plantje in een kleine pot.

Wat water geven betreft heb ik het erg moeilijk met adviezen als één keer per week of om de ... weken. Veel hangt immers af van het grondmengsel, de luchtvochtigheid in de kamer, de grootte van de plant, .... Bij Marantaceae (en bij veel andere planten) is het goed om de potten te "dompelen" zodat het grondmengsel helemaal doorweekt is en dan vervolgens zeer goed te laten uitlekken. Laat de pot hierbij ook een tijdje wat scheef staan en je zult zien dat er nog een massa water langs de drainagegaten van zo'n plastic binnenpot wegloopt!

De volgende keer water geef je op dezelfde manier op het moment dat je merkt dat het grondmengsel bijna droog gaat worden. In mijn geval (omdat ik meestal wat grotere potten heb en een mengsel met kokosvezel gebruik voor mijn planten) houdt dat in dat ik eigenlijk pas na twee of zelfs drie weken terug water geef.

Geef overigens bij dit soort planten vanaf het voorjaar af en toe eens wat vloeibare meststof bij (ik zou dat niet om de twee weken doen zoals de reclamewebsite van Pokon aangeeft; eens per maand is zeker genoeg hoor en het type meststof maakt niet zoveel uit; zelf gebruik ik voor zowat al mijn bladplanten vloeibare cactusmest). Hiervoor dompel je eerst de plant en als het grondmengsel goed is volgezogen met water giet je de verdunde meststof bovenop het grondmengsel: op die manier spoelt niet meteen alle mest uit.

Oh ja ... en je giet eigenlijk altijd best met lauw water: dit voorkomt een koudeshock en zal bij veel planten goed doen. Onthard water zou voor de meeste planten optimaal zijn, maar eigenlijk gebruik ik hier al jaren met succes gewoon leidingwater. Enkel de orchideeën krijgen het verversingswater uit het aquarium! Heel heilzaam!
donderdag 25 januari 2018 - 08:23
Ewuncia

Ewuncia

Zo... Dit is wat info om op te slaan Bedankt!!
vrijdag 26 januari 2018 - 10:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon