menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

NPK voor kamerplanten in pot

Ga naar meest recente reactie

mmgull

Mmgull

Kun je bloedmeel, kali en kieseriet gebruiken voor kamerplanten in pot?

Heeft het zin beendermeel (fosfaat) toe te dienen gezien planten toch niet diep zullen kunnen wortelen?



maandag 23 januari 2017 - 20:36
jdcoster

Jdcoster

Dat bloedmeel zal stinken. Hetzelfde voor koemestkorrels.
Voor alles wat binnen staat gebruik ik een vloeibare meststof of een oplosbare kunstmeststof.
Bij het in- of verpotten krijgen ze ook een beetje gecoate kunstmestkorrels mee, gemengd in de potgrond.
maandag 23 januari 2017 - 21:04
mmgull

Mmgull

Vloeibare mest moet je elke 1-2 weken toedienen.

Bestaat er traagwerkende mest voor kamerplanten die je minder vaak moet toedienen?

maandag 23 januari 2017 - 21:28
jdcoster

Jdcoster

Die gecoate meststofkorrels bijvoorbeeld geven langzaam hun voedingsstoffen vrij.
Dat zal wel de fabrikant van die vloeibare meststoffen zijn die dat schrijft. Ze verkopen graag moet je weten.
maandag 23 januari 2017 - 21:41
Roeli

Roeli

Dat is toch te koop voor kuipplanten.
Volgens mij kan je die net zo goed voor kamerplanten gebruiken.
Ze zitten immers alle twee in een pot.
dinsdag 24 januari 2017 - 08:23
Polplastron

Polplastron

Er zijn van die sticks die je in je plantenpotten kunt steken, maar zelf gebruik ik ook liever de vloeibare meststoffen voor kamerplanten.
Alvorens je deze toedient kan je best wel eerst voldoende water geven zodat de mest niet uitspoelt. De mest blijf je natuurlijk nog wel in de juiste verdunning toedienen hé!
Overigens krijgen mijn kamerplanten 's winters wat minder dan in de zomer.
In de groeiperiode (d.w.z. als er voldoende licht is) krijgen ze bij mij wel zowat om de veertien dagen water en een beetje mest omdat dat mooi overeenkomt met het verversen van mijn aquarium waardoor ik het water dat daaruit komt kan gebruiken als water voor de planten. In de winter krijgen ze ook om de veertien dagen water, maar nog maar zelden mest.

Of dit de "officiële manier" is om het te doen weet ik niet, maar het voldoet hier alvast meer dan voldoende ...

Grts,
Pol
dinsdag 24 januari 2017 - 08:23
Paul Du Ville

Tekst aangepast

Paul Du Ville

Osmocote is een goed alternatief: er bestaan korrels die een heel groeiseizoen werken!
Zelf gebruik ik sinds jaren "Floranid permanent" voor bijna alle planten.
dinsdag 24 januari 2017 - 21:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon