menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ficus benjamina exotica en calla: wat doe ik verkeerd? Kan iem mij helpen aub?

mellinda

Tekst aangepast

Mellinda

Beste

Ik heb twee planten waarover ik me zorgen maak: ficus benjamina exotica en een calla.

De ficus heb ik een maand geleden gekocht voor nog geen 4 euro, zag er in de winkel een gezond plantje uit van 60cm hoog. Ik heb deze plant niet verpot gehad. Ik weet niet of ik hem teveel of te weinig water geef en of ie al dan niet te donker staat (staat vlak naast mijn werkbureau op mijn slaapkamer 40cm van de grond op een tonnetje. Heb hem nu dichter bij het raam verplaatst omdat achter hem 's nachts altijd mijn uv licht voor de muggen brandde.

Ik probeer de grond altijd lichtvochtig te houden. Ook al moet ik toegeven op vakantie dat ie wel enkele dagen droog heeft gestaan. Ik geef hem water via een bewateringsbol. Sinds drie dagen zijn er al tien bladeren geel geworden en afgevallen. Ook op sommige takjes lijkt het wat bruin te verkleuren. Deze heb ik eraf getrokken. Op enkele groene bladeren komen ook precies bruine verdroogde punten op de bladuiteinden... Weet ook niet of ie genoeg voeding heeft en welke voeding ik hem kan geven.
1. Kan iemand me hier alsjeblieft wat advies in geven alsjeblieft?
2. Is wolluis van cactussen ook gevaarlijk voor mijn andere planten zoals mijn ficus, orchidee en calla?
3. Ik ben van plan om voedingsstickjes met insecticide in te kopen. Is dit een goed of een slecht idee?

Met de calla gaat het ook echt rampzalig... Vorig jaar mooi in bloei met roze bloemetjes. Toen hij was uitgebloeid de hele winter lang de pot verzorgt. Maar nu... In het voorjaar waren we blij: mooie groene sprietjes. Deze groeiden goed en stevig. Zelfs dubbel zo groot als de plant van vorig jaar (terwijl het dezelfde pot was). Maar al maanden geen bloem. Sinds drie maanden was hij geïnfesteerd. Toen twee maal met een insecticide voor buiten moeten spuiten aangezien hij heel geel zag. Hij blijft geel zien, hij gaat ook snel achteruit laatste weken. Helft van zijn bladeren is geel geworden en nog steeds geen bloem. Pot heeft in het goede weer hele tijd buiten gestaan in de hoop hem zo te redden. Ben nu bezorgd dat het ieder moment te laat kaan zijn voor hem.
Wat kan ik doen om mijn calla te redden a.u.b.?

Kreeg zonet in de gaten dat de ficus vanonder blijkbaar ook wolluis heeft O_o

Met vriendelijke groeten
dinsdag 2 augustus 2016 - 11:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon