menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bonsai verliest zijn blaadjes

Ga naar meest recente reactie

llmmm

Tekst aangepast

Llmmm

Hoi

Weet iemand waarom mijn bonsai boompje al zijn blaadjes verliest?
We geven niet teveel water , gewoon is 1 keer per week spray met water.

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 14 september 2015 - 00:20
Marei

Tekst aangepast

Marei

ik denk dat 'ie toch te nat is, sorry; ik zou 'm uit de pot halen en zoveel mogelijk alle, wellicht toch te natte, grond verwijderen en opnieuw oppotten in verse, goede potgrond die niet te lang nat blijft.

marei
maandag 14 september 2015 - 05:29
aronv

Tekst aangepast

Aronv

Ik zie niet precies wat voor plant het is maar als het een ficus benjamina is kan het komen door een plotseling verschil. Heb je hem onlangs verplaatst of alleen al gedraaid? Dan kan het zijn dat de ficus een groot deel van zn blaadjes laat vallen.
maandag 14 september 2015 - 19:23
llmmm

Llmmm

Hello

bedankt voor u reacties.
Neen hij is niet verplaatst
Wel kan het zijn dat ie teveel water heeft gekregen ... ik zal de onderhande nemen.

thx
maandag 14 september 2015 - 20:11
llmmm

Llmmm

Hello

bedankt voor u reacties.
Neen hij is niet verplaatst
Wel kan het zijn dat ie teveel water heeft gekregen ... ik zal de onderhande nemen.

thx
maandag 14 september 2015 - 20:20
llmmm

Llmmm

Ik heb nu al een tijdje geen water meer gegeven, de aarde is ook heel droog maar nu is mijn bonsai boompje helemaal kaal.

Het is een Ficus Ginseng.

Op het info papiertje staat een half giet emmertje afgebeeld, wat wil dit zeggen per dag een half liter water of per week ?

zondag 8 november 2015 - 23:33
Marei

Marei

Als een plant te nat is, kan er geen zuurstof bij de wortels komen, daarom mijn advies van 14 sept. om alle natte grond te verwijderen en de plant in andere potgrond te zetten......het zal wel te laat geweest zijn.....
maandag 9 november 2015 - 09:09
llmmm

Llmmm

Marei wat bedoel je met te laat ?
is het nog te redden?
maandag 9 november 2015 - 13:41
aronv

Aronv

Een ficus maakt enorm veel wortels en in de herfst laat het boompje sowieso veel blaadjes vallen. Als de boom uit de aarde word gehaald kan je zien wat rot is en wat niet. Bij een bonsai is het sowieso goed de wortels in te korten zo behoud je de kunstmatige dwerggroei.
Natuurlijk alles wat rot is weghalen.
Maar echt weten hoe hij eraan toe is weten wij natuurlijk niet.
Dat kun je het best zelf beoordelen.
maandag 9 november 2015 - 15:42
Marei

Marei

Ik ben het helemaal met Aronv eens Llmmm, als je de plant nog steeds niet uit de pot hebt gehaald wordt het hoog tijd dit maar eens te doen; wij kunnen hiervandaan natuurlijk niet zien of je plant nog te redden is........je had misschien eerder in moeten grijpen.
maandag 9 november 2015 - 17:21
Carib

Carib

Volgens mij betekent een plaatje met een halfvol gietertje niet dat je letterlijk een halve gieter water moet geven, maar dat een plant matig water wil. Een halve gieter is voor veel kleinere kamerplanten echt veel te veel.
woensdag 11 november 2015 - 22:04
elfjescratch

Elfjescratch

Bladverlies is in deze periode doodnormaal voor ne Ficus. Wil je weten of je plant nog gezond is kan je eens krabben op meerdere takken.Zijn ze mooi groen dan is alles okekes-bruine kleur betekent een dode tak en dan gewoon afknippen.Bonsai (kleine boom) heeft kleine korte wortels en daarom kan je beter een beetje water geven inplaats van een half gietertje want de plant neemt het water toch niet allemaal op.
zondag 15 november 2015 - 16:33
Thelosen

Thelosen

hmm lastig hoor, op een gegeven moment is het aan de verzorger van de boom"op pot, hoeveel water de bonsai nodig heeft. als de grond gewoon droog wordt na het water geven betekent dat het water bij je boom aankomt.
verpotten is altijd zinvol doormiddel van een verse voedingsbodem zal de boom altijd opknappen. maar eerst alle mogelijke problemen uit de wereld helpen voor je verpot. schimmels of rot merk je snel en kun je goed ruiken.
doe het samen . vol je pot met scherp zand. zo voorkom je dat de wortels direct in contact staan met water. zo wordt overtollig water niet snel brak.
de ficus kan prima tegen zand.
wortels snoeien lijkt mij niet verstandig takken ook niet. wortels kunnen gesnoeid worden maar enkel de dikke. haar wortels de dunne vertakkingen? aan de wortels zijn zeer kwetsbaar voor / alles buiten je pot! .
takken zijn bij de ficus altijd droog! groene jonge uitschieters worden vanzelf droog. ze komen ook nog wel eens tot nieuwe vorming van groei. de kleur van de takken is zeer bepalend voor de richting en vorming van nieuwe groei. knip ze nooit.
er zijn verschillende soorten takken op iedere boom.
een levens tak en vertakkingen.
pas op!
de groei voor nieuwe takken hangt hier van af .
mocht er een tak missen, kost dat van het hele boompje groei.
zo is het mogelijk de groei te bedwingen.
dikke wortels kunnen afgekort worden maar enkel de uiteinde.
zodat de wortel open is.
niet persé korter want hoe meer wortel hoe meer voedings stoffen .probeer een vochtig heids meter van het tuin centrum en check ff je ph waarde van de aarde. is het niet juist. pak andere grond. geef wat voeding en die ficus gaat zeker groeien. soms vanaf een tak. letterlijk maar een groene knop is genoeg. alles wat er nieuw groeit goed bekijken.
succes!!

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 2 december 2017 - 03:41
Thelosen

Tekst aangepast

Thelosen

https://plus.google.com/+JacobusJohannesJosephusThelosen
zaterdag 2 december 2017 - 04:02
Polplastron

Polplastron

Ficus reageert vooral heel slecht op koud water: giet hier altijd met lauw water.
Overigens geef ik mijn ficussen om de twee weken water door ze te dompelen in water tot de potgrond goed vochtig is en vervolgens de boel zéér goed te laten uitlekken. (Houd hierbij de pot ook even schuin en je zal zien dat er nog altijd heel wat water uitkomt!)
zaterdag 2 december 2017 - 10:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon