menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bamboe ziet er doods uit

Ga naar meest recente reactie

melissatje

Melissatje

hoi ik schrijf jullie om hulp.

wij hebben in onze tuin de fargesia dracocephala staan omdat dit een niet woekerende bamboesoort is.
nu valt het mij op de laatste weken dat hij er meer en meer doods begint uit te zien. enkel langs de 1ne kant van de tuin langs de andere kant staat hij enorm mooi.

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 29 juli 2015 - 14:59
jdcoster

Jdcoster

Te droog gestaan al die tijd denk ik. Onder een worteldoek en tegen die muur ... .
woensdag 29 juli 2015 - 15:26
melissatje

Melissatje

Die worteldoek ligt er nog maar van gisteren hoor en we hebben gemeten met een vochtigheidsmeter en stond altijd op maximum wet
woensdag 29 juli 2015 - 16:47
pplakke

Pplakke

geef eens goed water het is gewoon te droog geweest.
een jonge aanplant moet nog dieper wortelen maar lukt niet zonder regen.
eigenlijk is het al te ver gekomen eens een bamboe zijn blad verliest .
kost hem dat veel kracht om te herstellen .
die hij ook niet in zijn wortels of uitbreiding kan steken.
hij staat tegen een muur hangt daar misschien nog een beetje dak over?
het kan ook zijn dat er afval/puin verstopt zit rondom het huis .
die kan een meter of een halve diep steken en zie je niet.
maar zorgt wel voor droogte rondom de aarde op die plek.



die worteldoek is dat de bedoeling dat die pol niet breder word?
want dat gaat niet helpen dan moet je een hdpe folie ingraven.
voor fargesia is folie van 37,5cm diep genoeg.
dat is geen standaard maat en word op die hoogte geknipt.
ik koop die op deze web shop :
http://www.bb-bamboe.be/wortelbegrenzer.html

de bamboe afsteken gaat ook.
maar als die door die worteldoek gaat groeien zal dat een gedoe worden.
en als je elke 2 jaar moet afsteken kost het uiteindelijk meer werk dan folie ingraven.
donderdag 30 juli 2015 - 03:02
melissatje

Melissatje

Er zit een folie ingegraven rond de babmoe die worteldoek is enkel voor terras dat we aan het leggen zijn die wordt trug afgenipt.
En nee geen dak erboven enkel dakgoot.
Zal de bamboe nog eens goed watergeven dan en hipen dat hij erdoorkomt
donderdag 30 juli 2015 - 09:57
jdcoster

Jdcoster

Belangrijke informatie om met wat meer zekerheid op uw vraag een antwoord te formuleren zijn:
-Hoelang staan die planten daar reeds?
-de standplaats: Is dat een zuid gericht muur? Vergeet niet dat we dit jaar al twee keer temperaturen gehad hebben van rond of boven de 30 graden ... . een stenen muur slorpt dan nog eens warmte op die 's nachts wordt afgestaan als planten moeten bekomen van de hete dag.
Zelfs op een noordkant en zonder overkragend dak of dakgoot stonden die planten volledig in de regenschaduw. Dit wordt vaak vergeten.
- gaf u in de bijna regenloze periode tussen april en half juli voldoende water vermits de wortels hun vocht niet zelf kunnen opzoeken? Of ... kan dat water wel voldoende weg (max. wet ??? dit jaar ???))? U gaf de info over die folie onder de planten eerst niet... . Welk soort folie is het dus dan wel?

Ik twijfel eraan of die bamboe op die plaats wel een goed plantkeuze was. Planten opsluiten in droge greppeltjes is zelden gunstig voor de groei. Weinig mensen kunnen namelijk de inspanning opbrengen om daar vele jaren lang voortdurende controle en zorg aan de besteden.
donderdag 30 juli 2015 - 11:13
melissatje

Melissatje

De folie ligt niet onder de planten maar zit ervoor geplant dat de bamboe niet onder terras groeit. Komt zelfs niet in contact met de bamboe enja bamboe water gegeven tijdens de warme periodes. Enja max wet op ons metertje
donderdag 30 juli 2015 - 11:49
melissatje

Melissatje

De bamboe staat al een jaar op deze plaats en doet nu nog maar raar
donderdag 30 juli 2015 - 11:50
satomi

Satomi

Ben je al eens dichterbij gaan kijken? Misschien heeft de bamboe last van wortelrot. Ze verbruiken wel veel water, maar als je zegt dat de meter "max. wet" aangeeft krijg ik de indruk dat ze toch wel erg nat staat.

Luizen zijn eveneens een goede kandidaat voor de verwelking. Een combinatie is ook mogelijk.
donderdag 30 juli 2015 - 13:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon