menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vogelmelk of ornithogalum verwijderen.

Ga naar meest recente reactie

Jozefien

Jozefien

In mijn tuin tiert de gewone vogelmelk zéér welig ! Een paar jaar geleden vond ik ze nog erg schattig, maar nu komen ze overal op, in grote groepen, ook ín allerlei planten en in de wortels van struiken. Uitgraven heb ik al geprobeerd, maar er zitten zoveel miniknolletjes aan de grote dat het onbegonnen werk is.
Hoe kan ik van dit (voor mij althans) onkruid afkomen ?
donderdag 21 mei 2015 - 17:13
deHaan

DeHaan

Uitgraven en wegschoffelen/plukken, je bent dus goed bezig.
donderdag 21 mei 2015 - 17:22
RdB

RdB

Vanwege mijn onbekendheid met woekerende vogelmelk: is dit inderdaad vogelmelk en geen speenkruid o.i.d.?

Ruud
donderdag 21 mei 2015 - 21:37
satomi

Satomi

Ze zaaien zich nogal uit, dus de zaadhoofdjes op tijd verwijderen is het devies.
vrijdag 22 mei 2015 - 11:43
leerling

Leerling

Volgens http://wilde-planten.nl/gewone%20vogelmelk.htm klopt dat niet: "Zaden worden maar zelden gevormd en zijn dan vaak ook niet levenskrachtig. Voortplanting gebeurt hoofdzakelijk doordat de bol nieuwe bolletjes voortbrengt."

In onze vorige tuin (leemgrond) hadden we ze ook (zelf geplant), maar ik kan me niet herinneren dat ik er ooit zaaddozen aan gezien heb. Daar werden de pollen wel elk jaar groter, maar ze bleven wel in de buurt van waar ik de knolletjes gezet had.

Hier (zandgrond) zitten er op sommige plaatsen ook massa's, maar dit is het eerste jaar dat ik er bloemmetje in gezien heb.
Je kan ze hier vrij makkelijk wieden (als ik het blad langzaam onhoog trek komt meestal het knolletje mee), dus trek ik ze uit waar ik ze liever niet heb en laat ik ze hun gang gaan waar ze niet in de weg staan.

vrijdag 22 mei 2015 - 22:54
leerling

Leerling

P.S. Je hebt dit gepost in de afdeling "Tropische Planten & Kamerplanten", maar Ornithogalum umbellatum is gewoon een inheemse plant, hoor.
vrijdag 22 mei 2015 - 22:56
Jozefien

Jozefien

Ja, door onbekendheid met dit forum is de vraag inderdaad verkeerd geplaatst. Maar ik weet niet hoe ik hem zou kunnen verplaatsen naar de afdeling waar hij thuishoort.
En ik zie inderdaad ook geen zaden, maar wel honderden piepkleine jonge bolletjes.
zaterdag 23 mei 2015 - 17:58
Jozefien

Jozefien

aanvulling: hier is het ook zandgrond, dus daar zullen ze zich dus wel graag ophouden. Bij het wieden blijven de knolletjes gewoon onder de grond zitten, en vaak ook vrij diep, dus voor mij zal er niets anders opzitten dan steeds maar weer ongewenste plekken vogelmelk uitgraven.
zaterdag 23 mei 2015 - 18:02
Eweidi6

Eweidi6

Hoi Jozefien het is al enige tijd geleden dat je dit geplaatst hebt. Is het jou gelukt om de gewone vogelmelk uit je tuin te krijgen? Ik zit namelijk met hetzelfde probleem en ben erg benieuwd hiernaar.
zaterdag 18 maart 2023 - 14:37
leerling

Leerling

Ik heb een combi-tuinhakje zoals dit: https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/29802/g1-combi-tuinhakje
Als je het tandgedeelte vlak achter zo'n pol Ornithogalum in de grond klopt en die even naar je toe trekt, dan komt die er vanzelf uit, mét alle knolletjes.
Werkt hier (=droge zandgrond) uitstekend.

Als ze tussen andere planten in tevoorschijn komen, is het kiezen: ofwel alles opgraven en de plant terugzetten, of de Ornithogalum zo gauw mogelijk uittrekken. Als het knolletje blijft zitten, herhalen en hopen dat je het zo kan uitputten.

Wat in die link staat lijkt niet te kloppen. Ik vind vogelmelk waar er nooit in de buurt heeft gestaan.
zaterdag 18 maart 2023 - 18:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon