menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Jacaranda problemen bloei

Ga naar meest recente reactie

yvdv32

Yvdv32

Hallo,
Ik heb een jacaranda van 9 jaar, gekweekt uit zaad. Hij groeit snel en heeft dit jaar voor de eerste keer bloemen. Het probleem is nu dat het lang duurt eer ze opengaan. Sommige bloempjes verdorren en vallen af, anderen niet
Ik houd de plant als kuipplant. In de zomer buiten in volle zon, in de winter binnen op de koelste en lichtste plaats die ik heb (+- 16 graden). In de winter krijgt hij weinig water, nu met de bloemen meer en ook wat voeding.
Nu staat ie overdag buiten en 's nachts binnen omwille van de kou en bloemen.
Ik zou hem dolgraag zien bloeien maar heb schrik dat alle knoppen zullen verdorren. De plant moet ook wel dringend verpot worden maar dat wil ik pas na de bloei doen.
Ik heb wel een grote fout gedaan die ik anders nóóit maak: bij de eerste warme dagen heb ik de plant buiten in volle zon gezet, net na de winter. Hij had nog geen bladeren maar al wel gesloten bloemknoppen. Als het daaraan ligt, vergeef ik het mezelf niet.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Yves
vrijdag 15 mei 2015 - 18:41
danny2

Danny2

Waarom steeds binnen en buiten, een plant verdraagd dit niet zo goed.
Het steeds wisselen van vochtige buitenlucht naar droge binnenlucht is meer nadelig dan de koude.

groetjes danny
vrijdag 15 mei 2015 - 20:59
yvdv32

Yvdv32

Beste. Danny,

Normaal zou ik hem al buiten laten zoals vorige jaren maar omdat ik overal gelezen heb dat een jacaranda helemaal niet tegen kou/vorst kan, wilde ik het het zeker niet riskeren met de bloemknoppen.
vrijdag 15 mei 2015 - 22:32
zuurtje

Zuurtje

Jammer dat je na 9 jaar toch gaat twijfelen, terwijl je het altijd goed hebt gedaan
vrijdag 15 mei 2015 - 22:41
Maxession

Maxession

Na 9 jaar bloemen op een Jacaranda zaailing, klinkt super!

Ik heb er hier ook een, welke 3 jaar zal worden, had geen idee hoeveel jaar het ging nemen om bloem te hebben met ons klimaaat, sommige zeiden nooit, andere >12j ...

De plant/boom op zich met de blaren is al mooi, maar zou gewoon super zijn als ik deze ooit in bloem kan zien!

Een foto van die van u is altijd welkom, ben benieuwd naar het formaat.
Alsook tips, zoals bvb de beste snoeiperiode? Welk type grond? Meststof?

vrijdag 15 mei 2015 - 23:13
danny2

Danny2

Hier vorig jaar bloei gehad, deze was hooguit 6jaar, foto van 26-05

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 16 mei 2015 - 22:12
yvdv32

Yvdv32

Zeer mooi, Danny. Duurde het bij jou lang eer de knoppen opengingen?

Wat betreft verzorging, maxession: ik behandel hem als kuipplant. Ik wilde hem eigenlijk niet snoeien maar hij werdte hoog en zou niet meer in de overwinteringsplaats passen. Ik heb hem dan maar op +- 1,5 meter geknipt, net boven enkele ogen. Nu zijn er enkele zijtakken. Ik gebruik gewone potgrond en geef gewone kamerplantenvoeding. Niets speciaals eigenlijk.

Misschien heeft Danny nog tips?
zondag 17 mei 2015 - 11:34
yvdv32

Yvdv32

Het is dan toch gelukt. Sinds enkele weken bloeit mijn jacaranda. Het duurt blijkbaar lang eer de bloemknoppen gaan openen.
Ben er toch wel trots op. En het moet gezegd worden: het zijn hele mooie bloemen en vooral de kleur is schitterend.
Ik heb hierbij een foto.

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 2 juli 2015 - 12:52
mia_heyl7

Mia_heyl7

de jacaranda zal hier bij ons, zeker zijn maximum hoogte halen? een vriend stuurde me ooit een foto, een man onder een jacaranda, en het mannetje was amper te zien,
donderdag 2 juli 2015 - 17:13
geerthaelt17

Geerthaelt17

Hallo,vallen de bladeren er allemaal af in de winter?
zaterdag 1 december 2018 - 10:25
klaas25

Klaas25

Prachtige bloemen ,gefeliciteerd met het succes. Heb ook enkele van die jacaranda van 4 jaar ,dus er is nog hoop voor mij
zaterdag 1 december 2018 - 15:00
danny2

Tekst aangepast

Danny2

Dit jaar voor de vierde maal dat mijn Jacaranda bloemen heeft gegeven, zelfs een tweede plant in bloei. De eerste wel minder bloemen als vorig jaar, ik had deze wat teruggeknipt en zodoende wellicht mogelijke bloemen gesnoeid...ik weet het niet zeker.
De tweede plant met dit jaar een eerste bloei is nu 5 jaar oud, ook een eigen zaailing.
Meer zelfs deze heeft tot mijn verrassing drie zaaddozen ontwikkeld, die hangen nu nog aan de plant en zijn nog groen, eentje iets donkerder met een bruine plek op( bijna rijp ???)

Echt ik doe niks speciaal aan die planten en toch hebben ze het blijkbaar naar hun zin
De eerste bloemen zijn opengegaan op 15 april, de laatste zijn afgevallen op 26 juli.
groetjes danny

foto op 5 juli
zaterdag 1 december 2018 - 21:52
danny2

Danny2

Was verkeerde foto

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 1 december 2018 - 21:54
danny2

Danny2

Foto van de zaaddozen

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 1 december 2018 - 21:55
wimdewaal16

Wimdewaal16

Op internet vind ik tegenstrijdige informatie, vandaar deze vragen:
- Staat de Jacaranda ‘s winters liever in een garage met weinig licht (rond 10 graden) of in een lichte slaapkamer (rond 18 graden)? En hoeveel water heeft hij dan nog nodig?
- Boom bloeit op het kale hout, maar bloeit hij misschien rijker en langer wanneer hij op een slaapkamer overwintert, omdat hij dan zijn blad (langer) vasthoudt?
- Als de boom al in april gaat bloeien staat hij nog binnen. Heeft winter- of zomersnoei of de manier van overwinteren invloed op het tijdstip waarop de bloei begint?
maandag 5 juli 2021 - 21:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon