menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Waterval met moerasplanten in trappenhuis

Ga naar meest recente reactie

orniste

Orniste

Hallo allemaal,

Ik woon in Turkije en ik wil graag ons trappenhuis een beetje opfleuren. Mijn idee is om op elke tree, aan de zijkant, een glazen bak te zetten, met daarin wat moeras- of oeverplanten (liefst met wat blommekes). Onderin wat steengruis, laag potgrond en afdekken met gemalen marmer stukken.

Vervolgens wil ik van boven water laten overlopen op de volgende lagere bak. Beneden alles opvangen en mbv kleine pomp weer naar boven brengen. Ik wil dus een "waterval-effect" maken. Onderstaan een schematische weergave:

Heeft iemand zoiets eerder gedaan? Alle tips zijn welkom.

Groeten vanuit Turkije!
Ernst

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 26 mei 2014 - 15:42
wilma*15

Wilma*15

Hallo Ernst

Hou er wel rekening mee dat dit niet door een klein pompje naar boven zal kunnen worden gepompd.
Hiervoor heb je al een behoorlijke pomp voor nodig.
Ik neem aan dat het verval meer dan 2 meter bij elkaar is.
Het ziet er allemaal heel gemakkelijk uit maar dat is het niet.

Ga hierover maar eerst eens informatie inwinnen voordat je de rest gaat maken.

Als je een goede pomp hiervoor vind is de rest heel eenvoudig te maken.
Maar alles hangt af van de pomp.

Er zijn zeker pompen die dat aan kunnen.
Wil je dit echt met een klein pompje maken vergeet het dan maar, want dat lukt je nooit.

Groetjes

maandag 26 mei 2014 - 17:31
Bombycilla

Bombycilla

In een trappenhuis lijkt het mij erg donker voor waterplanten
maandag 26 mei 2014 - 18:44
Arico

Arico

Daarenboven is gemalen marmer als toplaag niet geschikt. Vele (tropische) waterplanten (die perfect emers kunnen groeien mits hoge luchtvochtigheid) verkiezen zacht en zuur water. Dan is een mengeling van gewone aarde en turf met een toplaag van gewoon grind een beter idee.
maandag 26 mei 2014 - 19:53
orniste

Orniste

Hallo allemaal en bedankt zover voor de reacties.

First things first zeg ik altijd, dus wat ik probeer te leren, is wat voor soort planten ik zou moeten kiezen/vinden, die:
a) een watervalletje leuk en lekker vinden (dus doorstromend water)
b) geen direct zonlicht nodig hebben (trappenhuis is op noordkant, veel glas aanwezig dus indirect licht)
c) wat voor mij geen dagwerk is om te onderhouden

Met name punt c: t watervalletje is te automatiseren, dus regelmatig de bakken bevochtigen is derhalve peanuts

We weten allemaal dat groene planten zuurstof produceren en dat is derhalve weer leuk meegenomen.

In spannende afwachting van uw aller antwoord!

Ernst
dinsdag 27 mei 2014 - 13:19
sirius

Sirius

Heb je dit concept al goed doordacht? Er zijn toch wel wat punten die aandacht verdienen.
Hoeveel liter water bevat dit ganse systeem? Hoe werkzeker zal de ganse opzet zijn? ttz wat is de kans dat je trappenhuis vol water loopt?
Heb je al overdacht dat de meeste planten veel licht nodig hebben en dat je trappenhuis dus per definitie altijd veel te donker zal zijn om iets anders te kweken dan mos en algen? met "indirect licht" kweekt men meestal niet erg veel (vraag het oa maar aan aquariumliefhebbers)
Heb je al een idee wat je zal doen om een constante waterkwaliteit te garanderen zodat alles niet om de haverklap dood gaat?
Op de zuurstofproductie zou ik zeker mijn adem niet inhouden!
dinsdag 27 mei 2014 - 14:47
orniste

Orniste

Hallo Sirius,

Mijn motto is: De oplossing van een probleem ligt bij de persoon die het weet op te lossen.

Of in andere woorden: leer van ander zn ervaringen.

Misschien moet ik t waterval-idee strict scheiden van de plantenbakken? kan ik planten wat ik wil en toch wat geklater horen in het trappenhuis.

Beter idee?
dinsdag 27 mei 2014 - 15:20
sirius

Sirius

Inderdaad, ik vrees dat het "klaterend water" idee zich zal beperken tot waterbakken al dan niet met overloop en pomp.
Het succesvol kweken van planten in dit mini-eco systeem zal iets méér dan mirakelkracht vergen, vrees ik. ... of 't zouden plastic imitatie planten moeten zijn
Het decoratieve aspect ver voorop stellen en pas als laatste aan "planten" denken is naar mijn mening, altijd gedoemd tot mislukken.
dinsdag 27 mei 2014 - 16:41
jdcoster

Jdcoster

Als u het probleem van de verlichting opgelost krijgt is er veel soorten platengroei mogelijk. Als de illegale wietkwekers hier in donkere schuren en zolders dat kunnen, moet het wel mogelijk zijn. Ik weet daar dan weer te weinig van om u er raad in te geven.
De idee van een voortdurend bewegende waterstroming zou ik verlaten. Als substraat kunt u gerust in iedere bak, rotswol nemen. U moet zich wel rotswol aanschaffen die water opneemt en kan afstaan. D.w.z. dat soort dat voor de hydrocultuur van tomaten en paprika's in serres wordt gebruikt. Ikzelf heb daar al wat ervaring mee en dat gaat goed.
Aan het water dat u periodiek (bvb. iedere 4 uur twee minuten), oppompt voegt u vloeibare meststof toe.
U zou zich ook een EC-metertje moeten aanschaffen om de geleidbaarheid van het water(rechtstreeks gerelateerd met de bemestingsgraad) te meten.
Mijn planten gedijen nu goed bij +- 16 mS (mili-Siemens). Dit is iets proefondervindelijk, afhankelijk van het soort planten en zeker geen wet van Meden en Perzen ... .
Het beste gebruikt u ook steeds regenwater om de zuurtegraad constant en laag te houden.
Een beetje krachtiger vijverpomp is ook wel in staat om het water 3 meter naar omhoog te pompen. Daar zie ik geen problemen in.
Deze foto ter illustratie van wat er allemaal kan. De planten op deze groene wand groeien op die manier.
[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
Onderaan is er dus een grotere bak nodig om het meeste water dat in omloop komt, te bufferen voor het weer rondgepompt wordt.
vrijdag 30 mei 2014 - 14:08
sirius

Sirius

Heu, die wietkwekers die kweken met HID lampen die sloten lux'en produceren, en ik zou die hun rekening van de electriciteit niet willen betalen!
vrijdag 30 mei 2014 - 16:38
Roeli

Roeli

Dit is bijzonder mooi, Coster
vrijdag 30 mei 2014 - 23:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon