menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Blad olijfboompje wordt bruin aan de punten

Ga naar meest recente reactie

groenvingers

Groenvingers

Hallo,

Mijn olijfboompje lijkt de winter (nou ja, het viel gelukkig mee dit jaar met de kou) goed doorstaan lijkt het.

Het enige dat opvalt is dat enkele blaadjes vanaf de punt van het blad naar het midden van het blad bruin kleuren/verdorren.

Hoe kan dit en wat kan/moet ik er eventueel aan doen?

Mvg, Kim.
dinsdag 8 april 2014 - 08:00
olijfboom@mediterra plants

Olijfboom@mediterra plants

Kim,
Staat de olijfboom buiten? Ik bedoel daarmee heeft hij de winter buiten doorgebracht? De meest voor de hand liggende factor is vocht. De olijf wil in de winter niet veel water en veel mensen geven hem te veel water of net geen water. Je kan er nu niet veel meer aan doen want een olijfboom reageert altijd veel later. Vandaar gewoon even kijken als de wortel kluit te nat is laten opdrogen en als hij te droog is weer wat water geven. Dan mag je hem terug ook wat bemesten ook en als we een mooie zomer hebben zullen die blaadjes al snel vervangen zijn door nieuwe uitlopers. Alvast veel succes. Bij verder problemen stuur gerust eens een foto door. Ik ben nu al 7 jaar bezig met onderzoeken te doen rond alles wat met een olijfboom te maken heeft en heb al veel kennis opgestoken. Het blijven boeiende planten (bomen)!!!!!!

grtjs,
olijfboom
dinsdag 8 april 2014 - 17:00
groenvingers

Groenvingers

Hoi Olijfboom,

Hij staat inderdaad buiten, in een pot, en daar heeft hij de winter doorgebracht met om de pot bubbelplastic en om de plant zo'n fleecegeval met rits.
Ik had de fleece tot en met de pot gedaan, dus veel water heeft hij in de winter niet gehad.
Heb de fleece er vanwege het zachte weer wel vrij vroeg afgehaald, dus hij heeft wel 2 of 3 nachten lichte nachtvorst gekregen.

Ik zal de vochtigheid van de kluit beter in de gaten houden en de lelijke blaadjes verwijderen, ik zie al veel nieuw blad komen, dus volgens mij overleefd hij het wel, was enkel nieuwsgierig wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Wat goed dat je al zo lang bezig bent met kennis vergaren van deze geweldigen bomen.

Ik heb helaas maar een miezerig klein dun boompje, de afmetingen van mijn tuin en ook mijn portemonnee staan helaas niet toe dat ik zo'n mooie oude olijfboom bezit met zo'n dikke stam zoals je ze in bijv Italie ziet, maar evengoed ben ik blij met het boompje dat ik wel bezit, dus ik houd hem graag mooi en in leven.
woensdag 9 april 2014 - 09:09
olijfboom@mediterra plants

Olijfboom@mediterra plants

Als de wortelkluit nat was en eigenlijk goed afgesloten was door bubbelfolie en fleece zal er waarschijnlijk een schimmelziekte aanwezig zijn. De olijfboom is heel vatbaar voor schimmel. De natte aarde wordt eigenlijk volledig afgesloten en is een ideale kweekbodem voor schimmels. Ik zou de oude bladeren die bevlekt zijn niet afhalen. Die vallen er van zelf wel af hoor. Je kan eens benevelen met een schimmelproduct van Bayer ofzo. Dit zal de schimmel reduceren. In het voorjaar geef ik ook altijd water met wat anti rot schimmel voor wortels. Als ik je nog een tip mag geven. In de winter niet te veel toe dekken. Te weinig uv licht. Je zal zien als de winter normaal duurt dan zou het kunnen zijn als je de fleece eraf doet dat er veel bladval is meer dan normaal. Ik heb geëxperimenteerd met een uv lamp en dit was ideaal. Je kan hem wel in een fleece doek steken en in het midden een lamp hangen (daar uv lampen nogal duur in aankoop zijn en heel moeilijk te vinden in Belgie. Als je nog vragen hebt vuur ze maar af
woensdag 9 april 2014 - 17:04
Gunsmoke007

Gunsmoke007

Ikzelf heb ook zowat hetzelfde probleem. Echter hier ook veel en mooie nieuwe bladgroei en scheuten. Heb dit trouwens elk jaar wel

Ik bescherm ze ook niet veel in de winter, denk dat die van mij echt al sterk zijn geworden want ik geef ook bijna nooit bemesting. (niet echt lief maar meer door gewoon te vergeten)

Wat ik wel heb bij heel veel van mijn planten is het niet hebben van een mooi groene kleur van bladeren. Ik heb dit op veel van mijn palm en exotisch achtigen. Iemand die algemeen raad weet als je planten hebt die buiten staan met geen mooi groene bladeren?
zondag 20 april 2014 - 14:08
edwardeverae19

Edwardeverae19

mijn olijfboom heeft ook de ganse winter buiten gestaan op het terras , nu worden de punten van de bladeren bruin , heb een vochtigheidsmeter ingestoken en het is nat genoeg . Waaraan kan dat liggen ,wanneer begint er nieuwe bladeren te komen ? Heb de boon 14 dagen geleden gesnoeid . Nu moet ik nog wat mest geven denk ik . Groetjes
woensdag 23 maart 2022 - 17:27
verbena46

Verbena46

Bruine punten aan bladeren is toch een teken dat de plant een periode
te droog heeft gestaan.
donderdag 24 maart 2022 - 13:58
edwardeverae19

Edwardeverae19

volgens mijn vochtigheidsmeter is de grond vochtig genoeg ?
vrijdag 25 maart 2022 - 10:17
verbena46

Verbena46

hoe was de vochtigheid in het verleden?
vrijdag 25 maart 2022 - 15:55
bartmaris18

Bartmaris18

Schimmel door vocht zal inderdaad de reden zijn. Bij groenblijvende potplanten is snoeien na juli trouwens ook dikwijls de reden tot schimmelinfectie met bruine bladpunten en afvallende bladeren tot gevolg; tot de groeifase in het volgende jaar. Winderig en droog weer is bij snoeien later in het seizoen noodzaak.
vrijdag 24 juni 2022 - 08:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon