menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hersthoornvaren te redden

Ga naar meest recente reactie

angiekje

Angiekje

Sinds ik bijna een jaar geleden mijn hersthoornvaren verzet heb ziet hij er erg triestig uit de bladeren hangen er nog aan maar ze zijn stilletjes aan allemaal verdort. Kan ik deze plant nog redden of kan ik hem beter weg gooien en een nieuw exemplaar in huis halen? Ik had gehoopt dat hij erdoor zou komen, maar na zo lang te wachten vrees ik ervoor...

Ik zou er een foto van kunnen nemen, maar veel wijzer zal je er niet uit worden: alle bladeren zijn verdort.

Bedankt!!
donderdag 23 januari 2014 - 15:25
Bombycilla

Bombycilla

hier worden we ook niet wijzer van .hoe verzorg je hem nu?
Ze hebben een lichte groeiplaats nodig en houden van een bui regen
donderdag 23 januari 2014 - 16:51
angiekje

Angiekje

dat dacht ik dus ook én daarom had ik hem eigenlijk verplaatst... stom van mij, want hij stond al langer dan een jaar op een donkere plaats en deed het erg goed...

Maar dus door de natuurlijke bruine bladeren-kern weet je ook niet of de plant nu dood is of niet... (nu de andere bladeren verdord zijn)... heel verwarrend. Wss wel, want hij zal toch wel iets van groene bladeren nodig hebben om zuurstof uit de lucht te halen...
donderdag 23 januari 2014 - 16:53
Bombycilla

Bombycilla

daar is een foto weer handig,als alle bladeren dood zijn kun je beter een nieuwe kopen
donderdag 23 januari 2014 - 17:54
EllyC

EllyC

Ik herken de situatie absoluut, Ook ik heb verschillende hertshoorn weg moeten doen door de planten steeds te verplaatsen. Toch heb ik de laatste plant niet weg gedaan en heb haar erg vertroeteld door de plant in het mos te planten en goed vochtig te houden. Het heeft lang geduurd, maar inmiddels is ze over het dieptepunt heen en vormen er steeds weer nieuwe bladeren. Ik heb een soort waterreservoir in het mos gestoken waardoor water langzaam in het mos loopt zodat het niet lekt. Ik heb de plant in een mandje aan het plafond hangen. In de zomer buiten uit de zon, vinden ze ook fijn, Inmiddels heb ik verschillende soorten op deze manier groeien en dat is erg succesvol

Veel succes ermee!

Elly
donderdag 23 januari 2014 - 20:36
BOSVROUW

BOSVROUW

Gebruik ja dan puur mos? Ben van plan er ook één aan te schaffen, en kan dan best ineens goed beginnen!
vrijdag 24 januari 2014 - 10:47
Bombycilla

Bombycilla

Ik heb ooit zo'n mini-plantje gekocht,deze heb ik aan een stuk hout gebonden.
Door de schutbladeren kun je het hout bijna niet meer zien,de plant heeft zich ook gedeeld.
Ze hangt bij vlak onder het serre raam en krijgt in de winter 2 keer in de week een regenbuitje en in de zomer om de andere dag.(als het heel warm is dagelijks)
Het zijn van nature varens die op bomen groeien daar krijgen ze dus ook alleen regenwater,achter de schutbladeren vormt zich een laag humus door afvallende bladeren e.d.
Daar haalt de plant zijn voeding uit,ik stop af en toe wat bladaarde achter de schutbladeren en dat lijkt de plant goed te doen
vrijdag 24 januari 2014 - 13:45
EllyC

EllyC

ja, ik heb ze in puur mos gezet. eerst een soort van jutte mandje in het ijzeren hangmandje, daarin mos en de hertshoorn. Mos heb ik uit een tuincentrum. Ik geef ze wel eens wat korrels koemest.

Succes !
vrijdag 24 januari 2014 - 16:09
BOSVROUW

BOSVROUW

Bedankt!
vrijdag 24 januari 2014 - 16:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon