menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Olijf

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

vorig jaar een olijfboompje op stam gekocht en die deed het prima en groeide ook mooi,heel af en toe snoeide ik een te ver uitgegroeide tak wat in om de kruin mooi rond te houden,de boom is nu (na verpot te zijn in grotere pot vorig jaar)een flink stuk groter dan bij aanschaf,heb hem goed de winter doorgekregen( onverwarmde veranda waarvan de deur bijna de gehele winter heeft opengestaan om te verluchten)
gisteren bij check up van mijn kuipplanten zie ik dat er een heleboel beginnende bloemknoppen liggen te sluimeren,hele kleine bollekes per twee drie bijeen..
ik dus gelijk enthousiast!! maar kan dat eigenlijk wel,dat daar olijfjes aankomen hier??
stel dat ik de bloemetjes (als ze open zijn) met een heel fijn penseeltje bevrucht,krijg ik dan vruchtjes of is kruisbestuiving met een andere olijf nodig???
of mislukt alles sowieso hier in ons klimaat en moet ik al tevreden zijn dat de boom het goed doet en knoppen krijgt???
vrijdag 23 maart 2007 - 22:52
phili

Phili

Hoi cetinel
ik ben helemaal geen kenner van olijven maar ik had mijn plant vorig jaar in een grote pot buiten gezet en die is enorm gegroeid en er zijn ook olijfjes in gekomen dus denk ik dat er geen kruisbestuiving nodig is. Omdat de plant zo enorm was gegroeid heb ik hem in het najaar buiten in de koude grond geplant en hij is de winter goed door gekomen.
groetjes catootje
vrijdag 23 maart 2007 - 23:20
cetinel

Cetinel

ondertussen hangen er een heleboel mini olijfjes aan de boom!!
benieuwd of ze ook nog zullen uitgroeien tot volwaardige olijven.
zaterdag 9 juni 2007 - 07:28
rialle

Rialle

Hallo,
Ik wil al een tijdje ook graag een olijfboompje op mijn terras maar heb het steeds uitgesteld omdat ik bang ben dat ze het niet goed doen en dan dood gaan(ze zijn niet goedkoop!).
Maar jullie verhalen hebben mij ervan overtuigd dat het toch wel gaat en ik ga er nu beslist een aanschaffen!!! Dames bedankt.......
Groetjes Rialle
zondag 10 juni 2007 - 19:41
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

prijs hangt voor een deel ook af waar je hem koopt hoor! ik heb de mijne vorig jaar in de lidl gekocht..was een olijf op stam en kostte 12 euro 99

en dat was toch ook geen mini boomke....( was even hoog als mijn driejarige kleuter( samen met de pot welteverstaan)



[afbeelding verwijderd niet-https]

en ondertussen zijn olijf én zoon ook weer een stukkie groter gegroeid

[afbeelding verwijderd niet-https]
en wel niet zo duidelijk( heb een goedkoop digike)maar hier de olijfkes(boomke heeft er heel wat!)
zondag 10 juni 2007 - 21:12
u857287

U857287

wij hebben verleden jaar ook een kleine olijfboom gekocht en hij heeft gebloeid, er zijn ook zwart/groene olijven opgekomen, toch wel een dikke centimeter, achteraf zijn ze wel afgevallen in het najaar, maar ik heb gehoord dat hij toch wel een aantal jaar moet zijn eer hij echte eetbare vruchten krijgt, ik heb hem dit jaar in volle grond gezet.
maandag 11 juni 2007 - 03:16
rialle

Rialle

Cetinel, wat een leuk boompje en zoontje heb je daar. Zo eentje wil ik er ook wel (dat boompje dan, een zoon heb ik al, en 2 dochters) voor 13 euro. Dat is geen geld. Ik ga gauw op zoek........
Groetjes Rialle
maandag 11 juni 2007 - 04:14
cetinel

Cetinel

Cetinel, wat een leuk boompje en zoontje heb je daar. Zo eentje wil ik er ook wel (dat boompje dan, een zoon heb ik al, en 2 dochters) voor 13 euro. Dat is geen geld. Ik ga gauw op zoek........
Groetjes Rialle


haha leuk hé
je moet maar eens kijken bij de aanbiedingen in de lidl of de gamma en zo
elk jaar komt er wel iets dergelijks ,ik heb de mijne vorig jaar gekocht
ik weet niet of ze deze actie dit jaar al hebben gehad??
maandag 11 juni 2007 - 14:53
rialle

Rialle

Heb een olijfboompje gevonden!! Voor 10 euro op de markt. Hopenlijk doet hij het net zo goed als die van jou Cetinel.
Groetjes Rialle
zondag 1 juli 2007 - 02:00
cetinel

Cetinel

zal wel zeker,een olijfboomke vind ik persoonlijk een makkelijke plant dus.......
veel plezier ermee!!
zondag 1 juli 2007 - 02:02
stephan

Stephan

Heb 3 olijfbomen in vollle grond staan sinds 3 jaar. Groeien ong. 30 Cm per jaar en dragen elk jaar olijfjes maar niet eetbaar. Ze amuzeren zich te pletter. ik stuur wel eens wat foto's op. Dit jaar is er één die kompleet in bloei stond en waar nu olijven aan het groeien zijn. Bij aankondiging van strenge vorst plaats ik een isolatiebuis rond de stam.
zondag 1 juli 2007 - 23:36
Tine

Tine

Waarom zijn de olijfjes niet eetbaar? Heb je ze wel in een zoutoplossing gehad?

Tine.
maandag 2 juli 2007 - 01:03
cetinel

Cetinel

ik mag hopen dat je ze niet rechtstreeks van de boom geproefd hebt want dan zijn alle olijven niet eetbaar...........
maandag 2 juli 2007 - 02:13
stephan

Stephan

Graag wat meer uitleg hoe ik ze eetbaar kan maken.
dinsdag 3 juli 2007 - 00:58
Tine

Tine

Stephan, als je op google intypt: inmaken olijven. dan vind je daar alle uitleg op een zeer duidelijk wijze.

Tine.
dinsdag 3 juli 2007 - 02:03
stephan

Stephan

Hallo Tine,

Bedankt!

woensdag 4 juli 2007 - 00:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon