menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Washingtonia robusta en filifera

Ga naar meest recente reactie

sbeetje

Sbeetje

hey

zijn er hier mensen die ervaring hebben met washingtonia's in de tuin. Is het mogelijk om deze het hele jaar door te laten staan in de vollegrond. Ik heb gehoord dat de washingtonia robusta minder kan verdragen dan de filifera.
indien deze planten in de winter buiten mogen blijven staan, sterven de bladeren dan geleidelijk af of valt dit nog mee?

vele groeten

samuel
donderdag 22 maart 2007 - 20:07
timmie

Timmie

hallo wees gerust want de filifera kan tot -10 graden en de bladeren kunnen tot 3 meter uitlopen maar het is het beter dat je het afsnijd anders verdrogen ze en latten ze zich naar beneden hangen en dat vind ik niet mooi bij de robusta is het heel anders de robusta kan tot -12 graden en groeit vlugger de de filifera en de robusta laat geen bladeren hangen en kan tot 1,5 uitlopen de bladeren dus


salu maar ik heb nog een vraag als je er hebt ken je me een paar zaden lenen de mijn is nammelijk dood


salu
donderdag 22 maart 2007 - 20:20
Fons

Fons

Toch in de winter niet onbeschermt buiten laten staan of ge kunt ze vergeten.
donderdag 22 maart 2007 - 21:31
sbeetje

Sbeetje

dus de winterhardheid is toch een stuk minder dan een trachycarpus. En waarschijnlijk heeft de washingtonia niet echt een volle kroon, aangezien de bladeren in de winter bruin worden. Of begrijp ik dit verkeerd?

groeten

samuel
vrijdag 23 maart 2007 - 19:52
Ernas

Ernas

Hallo,

Een washingtonia in de volle grond is in de winter toch moeilijk te houden. Kan tegen niet veel vorst., en moet dan ook nog zo droog mogelijk staan. Dus zo goed mogelijk beschermen, en eventueel zelfs wat verwarmingskabels voorzien.
Ik heb het opgegeven met de washingtonia's.
Als de bladeren in de winter bruin worden heb je niet echt een mooie kroon in de zomer...
Groetjes,
Erna
vrijdag 23 maart 2007 - 21:43
KevinC

KevinC

NIET DOEN
die washingtonia's buiten laten staan in de winter.
-10, -12. deze waarden worden vaak opgegeven door handelaars of verkopers.
in werkelijkheid kunnen de washingtonia's tot ongeveer -3 a 4. ze zijn zonder bescherming zeker niet buiten te houden. of je moet hem volledig inpakken met plastic en verwarmingskabels ronddraaien.
wel af en toe verluchten dan.

Er zijn ook verhalen van mensen waarbij ze zonder veel schade de winter doorkomen. maar dit hangt af van exemplaar tot exemplaar.

groeten Kevin
http://exotischeplanten.mysites.nl

donderdag 30 augustus 2007 - 00:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon