menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Citrusboom

Ga naar meest recente reactie

lisa

Lisa

ik heb een citrusboom-helaas heeft iemand deze in een donkeren ruimte gezet[zonder dat ik het wist]
nu zie ik dat alle bladeren bruin en verdroogt zijn -is er nog redding voor mijn boomtje?

groeten lisa
donderdag 22 maart 2007 - 13:46
ben45

Ben45

Lisa,
Als de plant een tijd droog heeft gestaan en daardoor de bladeren heeft verloren is er volop hoop dat het nog goed komt. Alle dode spullen eraf halen en voorzichtig met water, want hij heeft weinig of niks te verbruiken.
Als de plant donker heeft gestaan en tegelijkertijd was de potgrond heel nat, dan is de kans groot dat de wortels zijn weggerot en wordt het niets meer.
Kijk voorzichtig naar de wortels door de potkluit uit de pot le lichten. Zijn de wortels wit of crèmekleurig dan is er nog hoop. Zijn ze bruin en plat en vallen ze uit elkaar dan is het afgelopen.

Geen mest geven, want hij kan niets verbruiken en krijgt het daardoor nog moeilijker.
Groetjes, Ben.
donderdag 22 maart 2007 - 17:57
lisa

Lisa

Ben,
wat ben ik blij om dit te horen ben voorhen naar buiten in de kas geweest en heb gekeken
en gelukig zijn de wortels nog cremkleurig en niet weggerot, de stam is ook iets groen
maar de rest en vooral de stakjes droog-droog -droog- heb de rest van de droge bladeren weg gehaalt,ben wel blij dat het goed komt-toch
bedankd
groetjes lisa
donderdag 22 maart 2007 - 20:03
lisa

Lisa

aan de citroenboom van mij komen nu beneden aan de stam
kleine groene bladjes uit , alleen de rest is kahl zoals voorhen
geen bladeren te zien

groetjes lisa
zaterdag 14 april 2007 - 05:50
ben45

Ben45

Lisa,

Een beetje geduld hebben hoor.
Citrus is geen eenjarige of vaste plant die heel snel groeit.
Het feit dat er kleine groene blaadjes verschijnen is duidelijk dat er nog hoop is. Anders zouden die ook niet komen.
Groetjes, Ben.
zaterdag 14 april 2007 - 16:15
lisa

Lisa

ben, ja ik ben ongerust want dit boomje heb ik vorig jaar gekregen
van een heel goede tuinvriend en ik vergeef het mij zeker nooit
dat ik niet beter opgelet heb, en hij is ook al heel groot zeker 1,50
ik hoop

groetjes ,lisa
zaterdag 14 april 2007 - 16:41
ben45

Ben45

Lisa,
kan ik me indenken.
Gewoon geduld hebben. Niet te nat houden, want hij gebruikt nauwelijks iets.
Ook nog niet mesten. Pas als de scheuten wat groter zijn bij voorkeur een organische mest geven b.v. 10-4-6.

Groetjes, Ben.
zondag 15 april 2007 - 02:19
lisa

Lisa

oke, ben
ik zal er op letten

groetjes lisa
zondag 15 april 2007 - 07:43
lisa

Tekst aangepast

Lisa

zo ,hier is het schatje dan -schatje?




[afbeelding verwijderd niet-https]



en zo ziet hij van beneden uit-
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 27 april 2007 - 02:09
ben45

Ben45

Lisa,

Inderdaad jammer van zo'n grote plant.
Even voor de zekerheid:
Is er nergens op de hoofdstam een entplaats te vinden? Want anders zou misschien de onderstam opnieuw uitlopen, en heb je niet meer de eigenlijke plant. Maar meestal is citroen gestekt en niet geënt. Dat is dan weer een geluk bij een ongeluk.
Pak ook eens een nieuw blad en wrijf dat eens goed fijn. Is het echt een citroengeur?
Probeer nu een nieuwe hoofdtak mooi omhoog te laten groeien en kort dan de zijtakjes een beetje in. Anders wordt het zo'n wild geval.
De dode stukken zoveel mogelijk verwijderen. (is taai hoor!)
En dan wordt het hopelijk toch weer een aardige plant.

Groetjes, Ben.
vrijdag 27 april 2007 - 02:56
lisa

Lisa

Ben.
bedankt hoor, ik vind het echt rot zo een mooie plant
ik zal het precies zo doen als je schrijft -eerst ga ik eens aan het blad vrijven
ik dacht ik laat dit geval zien echt treurig

groetjes lisa
vrijdag 27 april 2007 - 03:51
de_lange_van_Bilze

De_lange_van_Bilze

Hallo Ben,

Ik heb een zieke citrusplant (meeldauw) denk ik met succes behandeld op korte termijn door een snelwerkend produkt en bijkomend met een produkt dat via de wortels wordt opgenomen.
Dat was vorig jaar. Hij staat in de winter in een verwarmde veranda op kamertemperatuur. Ondertussen loopt hij terug uit en heb ik hem ook reeds naar buiten verplaatst.
Ik zie geen tekenen meer die wijzen op een aantasting van meeldauw. Alleen zijn er nog een aantal oudere bladeren verminkt en/of gescheurd.

2 vragen:
Moet ik nu voeding geven en/of nog eens met dezelfde produkten behandelen of zal hij vanzelf terug beginnen bloeien. Wanneer?

Hij staat in een grote (gesloten) pot maar wel volledig in weer en wind. Moet ik bij felle regen afwateren of kan het overtollige water geen kwaad?

Alvast bedankt voor je tips.

De groeten
van
de lange


vrijdag 27 april 2007 - 04:34
lisa

Lisa

ben ,de bladeren ruiken heel erg naar citoen

groetjes lisa
vrijdag 27 april 2007 - 04:45
ben45

Ben45

Lisa,

Dan zit het wel goed!

Zonnige groeten, Ben.
vrijdag 27 april 2007 - 16:53
ben45

Ben45

Dag Lange van Bilze,

Weetje wat voor een citrus het is?
Het kamersinaasappeltje misschien? Andere citrusplanten zouden bij kamertemperatuur in de winter het bijna niet overleven. Dan is een overwinteringsruimte bij 5 - 10 graden ideaal.
Natuurlijk moet de plant ook te eten hebben. Een voeding met een relatief hoog stikstofgehalte is aan te bevelen. b.v. 10-4-6 of 27-12-15.
Pokon heeft ook een goede vloeibare citrusmest in een flacon van 500 ml. Dat is gemakkelijk als je maar 1 of enkele citrusplanten hebt.
Zorg er wel voor dat al het overtollige water weg kan, want citrus is heel gevoelig voor natte voeten, waardoor de wortels wegrotten. Als de plant een paraplu is voor zichzelf, is dat probleem niet zo groot, omdat het regenwater dan de potgrond toch bijna niet kan bereiken.
Bij citrus is ook belangrijk: afwisselend vrij droog - nat.

Groetjes, Ben.
vrijdag 27 april 2007 - 17:04
lisa

Lisa

oke ben


lisa
vrijdag 27 april 2007 - 17:05
de_lange_van_Bilze

Tekst aangepast

De_lange_van_Bilze

Hallo Ben,

Alvast bedankt voor de uitleg volgens het etiket is het een Citrone (Limone) Zie foto: grote pot in het midden.
Het is zeker geen kamersinaasappeltje. Die heb ik nu ook naar buiten verplaatst.

[afbeelding verwijderd niet-https]


Ik heb vloeibare voeding voor agrumes van DCM. Ik heb dit al eens gebruikt en toen werden de citroenen zwart. Waarschijnlijk teveel gebruikt. Wat is een goede dossering?

[afbeelding verwijderd niet-https]


[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik heb momenteel geen andere keuze dan te overwinteren in een verwarmde veranda. Is dat werkelijk zo nefast in de winter als de temperatuur te hoog blijft? Heb ik dan geluk dat de plant overleefd? Wat is het belangrijkste: veel licht of correcte temperatuur?

Allee, alweer wat vragen waar ik hopelijk weer deskundige uitleg krijg.
Alvast bedankt.
Groeten
Jurgen
De lange van Bilze
maandag 30 april 2007 - 19:38
ben45

Ben45

Hoi Jurgen,

Inderdaad heb je volgens mij geluk gehad dat de citroen (dat het een citroen is, is zo aan het blad al te zien) in die warme omgeving heeft overleefd. Misschien heeft het vele licht daar wel aan bijgedragen en het feit dat het weinig gevroren heeft zodat de lucht niet al te droog is geworden bij het verwarmen van die veranda.

Bij een warme overwintering is heel veel licht nodig en moet soms zelfs worden bijgelicht met bv. groeilichtlampen. Ook de wat hogere luchtvochtigheid is dan belangrijk. Vaak wordt dan voor de potkluit zelfs een warmtemat gebruikt. Alles bij elkaar een hele opgave. Ook is er dan veel meer kans op allerlei ziektes, ongedierte en lange slappe scheuten.

Wat de mest betreft: niet bij elke gietbeurt mest gebruiken. 1 x in de 2 weken is volgens mij voldoende. De hoeveelheid staat op de verpakking. Zelf begin ik bij bemesten altijd met de helft van de aangegeven dosering om te zien wat er wel of niet gebeurt. Dan loop je het minste risico.
Een meststof met een relatief hoger stikstofgehalte prefereer ik voor de groeiperiode. b.v. 10-4-6.
Bij deze DCM meststof op de foto is het kaligehalte het hoogst: ideaal om in augustus de planten af te harden.

De zwarte vruchtjes zouden wel eens het gevolg kunnen zijn van condenswater of vocht dat vóór de avond ingaat niet is opgedroogd.

Groetjes, Ben.
woensdag 2 mei 2007 - 20:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon