menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Citrus etc.

lozanojose

Lozanojose

Hoi,

Onlangs heb ik citroenpitten, appelpitten en cherrytomaatpitjes in mijn VERWARMDE kleine kas gedaan
allemaal in zaai- en stekgrond, is dit juist?

Ook heb ik er een stek van een olijfplant, kumquat en mandarijnplant in de VERWARMDE kas gedaan, welke grond kan ik daar
het beste voor gebruiken in de kas, tijdens het wortelen en erna als ze in een grotere pot moeten?

Wanneer zou ik ze in een grotere pot moeten doen?

Hoe groot/oud moeten de plantjes zijn voordat ik ze eruit (die uit zaad) haal van de kas en dan in een grotere pot zetten?

Hoe groot/oud moeten de plantjes zijn voordat ik ze eruit (de stekken) haal van de kas en dan in een grotere pot zetten?

Als ik ze dan verspeen in wat voor grond moeten ze dan?

Kan ik ook bonsaigrond gebruiken als ze wat groter zijn, en vanaf wanneer?

Als ik ze half mei buiten zet, dan moeten ze naar een buitenpot verpot worden, kan ik seramis blijven gebruiken (nu gebruik ik half
de aarde die er in zat van de winkel en half seramis?

Van mijn volwassen kumquatboompje, zijn aan de ene kant alle vruchten en bladeren afgevallen (bruin geworden en opgekruld en dan gevallen)
aan de andere kant is het nog goed bebost en vol vruchten? kan dit iets te maken hebben dat de beboste kan naar het licht wees en de afgevallen
kant in daarachter zat?

Wat voor grond kan ik het beste gebruiken voor mijn volwassen olijfplant?

Ik heb een ananas gestekt, welke grond kan ik het beste gebruiken tijdens het stekken en welke grond als het naar een grotere pot moet
als het begint te groeien?

Verder heb ik een wat pindazaadjes (de zaadjes in een pelpinda) in zaai- en stekgrond gedaan en dan met een plastic zak in een transparante
vaas gedaan, in de woonkamer. Is deze grond geschikt? en als het ongeveer 10cm lang is in welke grond kan ik het het beste verpotten?

Kan ik de citroen- en appelboom uit pit (zag vanochtend na 4 dagen na het zaaien in de verwarmde bak al iets aan de oppervlakte komen)
klein houden door de wortels en takken regelmatig te snoeien als het begint te groeien?

Wanneer kan ik de citroen- en appelboom voor het eerst buiten zetten?

Wanneer kan ik de appelboom definitief planten in de tuin?

De kumquatstek vertoont pluizig witte groei (misschien schimmel??) bij een aantal knopjes die bij elkaar zitten,
is dit schimmel?

Kan ik bij het verpotten van de olijf, citrus en appel, deze bomen in bonsaigrond zetten (ph waarde = 4,5 - 5,5)

Moet ik de zaailingen van de zaadjes meer water geven dan de stekjes?

Ik heb geen gieter met zachte broes maar wel een verstuiver met pompje die als je die ingedrukt houdt blijft sproeien (weet niet hoe het heet)
is dit ook geschikt?

Wanneer kunnen de bomen uit zaad uit de verwarmde bak om afgehard te worden?

Wanneer kunnen de stekjes uit de verwarmde bak om afgehard te worden?

Is het veilig om deze potjes met zaailingen op termijn op de vensterbank te zetten (omdat de zon en het raam als loep kan werken)?

In een vitrinekast heb ik ook turfpotjes (net als in de verwarmde bak) maar dan zonder warmte, hierin gaan de zaailingen al snel dood.
Er is wel licht (open luxaflex) maar geen direct licht erop omdat de bank ervoor zit, kan dit de oorzaak zijn dat die zaailingen niet groeien?

Uw inbreng wordt uitermate gewaardeerd.
Heel erg bedankt.



Met vriendelijke groet,
Jose
woensdag 14 maart 2007 - 12:44
Fons

Fons

Jose,al de zaadjes moeten gezaait worden in zaai en stekgrond,
al de stekjes die ge inplant moeten eveneens in zaai en stekgrond,
wanneer uw gezaaide plantjes de eerste echte blaadjes aanmaken moogr ge uw zaailingen verspenen dit doe je in goede universele potgrond liefst in potjes van 9x9,
indien ge stekjes hebt die bewortelt zijn(ziet ge aan de groei van de stek) moogt ge deze ook overplanten in universele potgrond potjes 9x9.Vanaf half Mei moogt ge uw plantjes buiten zetten in de schaduw en geleidelijk laten aanpassen aan het zonlicht.
Een kumquat boompje kan soms om een doormij onbekende reden half of gans afsterven, verwijder de dorre bladeren en behandel uw plant met een schimmelwerend middel,indien de takjes waar de afgestorven blaadjes zaten geen nieuwe blaadjes aanmaken na een tijdje moogt ge die terug snoeien tot op gezond hout.
Voor olijfboompje moogt ge goede universele potgrond gebruiken ev.10% klei aan toevoegen.
Dat pluizigwit kan wolluis zijn, hiervoor behandelen met insecticide.
Pindanootjes in universele potgrond planten, geen folie zakje erover.
Geen zaailingen in de zon zetten wegens verbranding.
Zaailingen niet te nat houden dit geeft wortelrot en afsterven van plantjes.
woensdag 14 maart 2007 - 19:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon