menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verzorging citrusboompje

Ga naar meest recente reactie

cyclooo

Tekst aangepast

Cyclooo

Hey!

Mijn groene-vinger-capaciteiten zijn maar beperkt, in die zin dat ik ons mama wel eens help in de tuin, maar er in feite niet super veel vanaf weet.

Nu heb ik van vrienden net een citrusboompje gekregen, citrus limon, maar zonder al te veel uitleg over de verzorging die het nodig heeft.
Het boompje bloesemt al goed, heeft knopen en heeft ook al 3 volwaardige vruchten.

Zou iemand mij misschien een beetje tips en info kunnen geven ivm de verzorging?
Ik weet dat hij van mei tot september op een zonnige beschutte plaats mag staan, buiten. Vanaf dat de koudere temperaturen beginnen terug binnen halen. Kan ik hem dan bv. op mijn kot zetten? In de wetenschap dat ik het daar nooit een stoomkabin laat worden, dus steeds 'koel' is, of is dit een slecht idee? In welke periode verpot en snoei ik hem t beste bij?
Alle tips zijn welkom...
Idd, ik weet er niet zoveel over...maar een mens moet van ergens beginnen nietwaar?

Dank bij voorbaat!
zondag 11 maart 2007 - 12:24
ben45

Ben45

Hey,

Op: www.oranjerievereniging.nl/citrusstart.htm

staat een hele uitleg over de behandeling van citrus. Ook is daar ook nog een pagina te vinden specifiek over de citroen: citrus limon.

Mochten er dan nog vragen zijn, dan verneem ik dat wel.

Groetjes, Ben.
zondag 11 maart 2007 - 19:19
cyclooo

Cyclooo

Hoi!

Heel hard bedankt voor de reactie!
't Is een verhelderende site, dus ik zal mij momenteel kunnen behelpen.
En inderdaad, je zal mij nog horen moest ik ergens vast zitten

Groetjes
zondag 11 maart 2007 - 19:54
Beginnerke

Beginnerke

Hallo,

Ik heb net als Cycloo ook een citrusboompje (citrus limon) gekregen en ik heb helemaal geen ervaring met plantjes e.d.
Nu heb ik de website www.oranjerievereniging.nl/citrusstart.htm bekeken. Er staat heel veel goede informatie op, maar ik had nog enkele vraagjes.

Wanneer mogen de vruchten geplukt worden?
Mijn boompje heeft nu al een grote gele citroen hangen, deze ziet er plukklaar uit. Echter de citroen is nog hard, is het verstandig om nu al te plukken of moet ik wachten tot de citroen vanzelf afvalt?
Ik heb nog maar een klein boompje en ik zie dat er al veel nieuwe bloemetjes en knopjes aankomen. Is het mogelijk dat de huidige citroen al het water opneemt dat de nieuwe knopjes nodig hebben en dat ik dus de citroen best zo snel mogelijk kan afnemen?

Ik zag op de website dat de boompjes best bemest worden vanaf eind februari tot en met eind augustus. Hoe vaak wordt dient het boompje bemest te worden? 1x per week of minder?

Is het waar dat de boompjes best spa-water of regenwater krijgen? Hoe vaak wordt best water gegeven?

Hoe moet de plant gesnoeid worden en wanneer is de beste periode? Hoe vaak wordt de plant gesnoeid?

Alvast bedankt voor de reacties.
Groetjes




dinsdag 20 maart 2007 - 11:34
ben45

Ben45

De vruchten kunnen worden geplukt als de schil er wat glimmender uit gaat zien.
Alleen is het jammer om alle vruchten te plukken want dan hou je alleen nog "heggebladeren "over. Juist de vruchten hebben grote sierwaarde.
Bovendien is de vrucht een saptrekker, zodat er meer voedsel naar verschillende delen van de plant blijft gaan.
Hoeveel keer bemesten hangt af van de gebruikte mest. Dat staat eigenlijk bijna altijd op de verpakking aangegeven.
Citrusplanten hebben ook calcium nodig om goed te groeien. Het is dan ook een fabeltje om alleen regenwater te gebruiken of zelfs spawater. Ik zou dan een contract met die fabriek af kunnen sluiten. Bij mij krijgen alle citrusplanten gewoon leidingwater, het hele jaar door. Alleen als de planten buiten staan en ze door de regen voldoende water hebben gekregen niet. Maar sommige planten vormen een paraplu voor zichzelf, zodat ze toch water nodig hebben en dan krijgen ze leidingwater. Citrus houdt niet van constant nat want dan rotten de wortels weg. Afwisselend vrij droog- nat is ideaal. Dan kunnen ook de meststoffen het best opgenomen worden en heb je veel minder last van het bekende gele blad. Hoe vaak water geven is dus niet te zeggen en afhankelijk van veel factoren, b.v.: grond - soort meststof - temperatuur - wind - veel bloem - veel nieuwe scheuten etc.
Snoeien kan bijna het gehele jaar door. Dat kan vanaf nu: voor de vorm / te lange nieuwe scheuten / dode takken / takken die verkeerd staan. In de zomer als er flinke groei is de lane scheuten tot op 3 a`4 bladeren terugsnoeien; dan worden de takken met vruchten niet te slap en blijft er een mooie vorm. Alleen midden in de winterperiode zou ik de planten met rust laten.

Groetjes, Ben.
dinsdag 20 maart 2007 - 19:20
Beginnerke

Beginnerke

Hallo Ben,

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik ben erg zuinig met water, ik geef ongeveer een half glaasje leidingwater.
Ik wacht totdat de grond droog aanvoelt voor ik nieuw water geef (1x per week)
Er zijn wel veel bloemen op dit moment en enkele nieuwe scheuten.

Ik ga mijn uiterste best doen voor het boompje.
Hopelijk lukt het.

Groeten,
Vanessa

woensdag 21 maart 2007 - 20:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon