menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snelle exoten

Ga naar meest recente reactie

knolleke

Knolleke

Ik beoefen nu reeds 2 jaar exotisch tuinieren in volle grond, de reden waarom ik dit doe is omdat deze planten als het ware exploderen snel resultaat.
Mijn basjoo musa is in 1 jaar vier meter hoog geworden en kreeg meer dan 6 zijstammen, met dalia's heb ik dezelfde ervaringen ik heb er dhalia knollen bijzitten die ik niet meer kan dragen.

maar nu vraag ik mij af hoe zit dat met canna's en passiflora ?
en waar kan ik canna's eventueel goedkoop verkrijgen ?
kunnen deze planten als het ware in een jaar de tuin veroveren ?
en hoe zit het me de palmbomen groeien deze snel ?
zijn er wintervaste cactussen en vetplanten ?
en als iemand nog andere winterharde exoten heeft weet het mij te zeggen.
donderdag 8 maart 2007 - 22:40
jdcoster

Jdcoster

Vul toch eens je profiel in of mogen we niet weten waar je ongeveer woont knolleke?
Ik heb anders Canna's over en ... gratis
vrijdag 9 maart 2007 - 00:02
Ernas

Ernas

Hallo,
Het is inderdaad leuk dat sommige exoten zo snel kunnen groeien. Canna's gaan je tuin niet overnemen. In princiepe moeten de knollen elke winter uitgehaald worden, en vorstvrij laten overwinteren.
De gewone passiflora caerulea heeft bij mij wel de neiging te beginnen woekeren. Overal komen nieuwe scheutjes uit de grond.
Nog een snelgroeiende exoot : de tetrapanax, heeft grote bladeren en is matig winterhard, enkele bij srenge vrieskou (vanaf - 5 graden) de plant wat afdekken.
Bij de palmen zijn de trachycarpus fortunei, en de chamaerops humilis redelijk snelle groeiers. Eenmaal goed aangeslagen kan de trachyc. tussen de 30 en 50 cm groeien per jaar, de chamaerops is iets trager van groei, maar maaktk veel zijscheuten aan.
Een cordyline australis groeit bij ons ook zeer snel, ook fatsia japonica en callistemon citrinus groeien in enkele jaren uit tot mooie struiken.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Groetjes,
Erna
vrijdag 9 maart 2007 - 07:23
sbeetje

Sbeetje

om even de lijst van Erna aan te vullen:
ensete ventricosum, groeit gemakkelijk 1.5 meter per jaar, wel 's winters in berging
phyllostachys vivax, een paar meter per jaar, en kan armsdikke stelen ontwikkelen, is redelijk winterhard
gunnera tinctoria/manicata (als je geïnterresseerd wil ik met je ruilen voor andere planten, stuur maar een mail)
echium "pink foutain" in 2 jaar tijd een "roze toren" van 4 meter hoog.
kiwano, groeit heel snel in zomer, maar woekert
kiwi, heel mooie plant, maar bloemen heb ik tot nu toe nog niet gezien
parajubaea toralyi var toralyi, snelgroeiende palm uit de bergen van bolivië, is winterhard tot -8, heeft wel een onaangenaam prijskaartje, plant van 50 cm, een kleine 100€, en een plant van een paar meter is gemakkelijk 1000 euro waard
washingtonia robusta, snelgroeiend maar onbetrouwbaar winterhard
butia capitata, butia yatay, brahea edulis, sabal domingensis, sabal uresana, jubaea chilensis, arenga en nog enkele zijn winterhard maar de snelheid is niet echt hoog

groeten

samuel






zaterdag 10 maart 2007 - 19:58
Ernas

Ernas

Hallo Samuel,

Staat die parajubea uitgeplant in je tuin ? Ik heb eer eentje in pot, en zou die ook willen planten, welke grond is hiervoor het best geschikt ?

Dank bij voorbaat,
Erna
zaterdag 10 maart 2007 - 20:23
sbeetje

Sbeetje

deze kan inderdaad buiten geplant worden, wel opletten met de soort: parajubea toralyi var toralyi is de sterkste en kan zonder probleem buiten, wel beschutten tegen teveel water en harde vorst. parajubae sunkha en coccoides zijn minder goede kandidaten, zelfs in een vorstvrije serre zijn ze niet geschikt...

groeten

samuel
zondag 11 maart 2007 - 18:37
Ernas

Ernas

Hallo,
Het is dezelfde als die van jou, is momenteel (zonder pot) zo'n 95 cm hoog.
Dank voor de uitleg,
Erna
zondag 11 maart 2007 - 20:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon