menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Olijfboompje op stam

Ga naar meest recente reactie

kommieske

Kommieske

Ik heb in een pot een olijfboompje staan. Nu ziet hij er echt niet zo gezond uit, niet teveel blaadjes, zwarte vlekken op de blaadjes, kortom hij staat echt niet zoals het zou moeten zijn.
Wie kan mij helpen? Ik heb wat fotoke's gennomen van mijn boompje. Naar wie kan ik ze doormailen zodat hij of zij kan zien wat er aan zou schelen?
Help!
maandag 5 maart 2007 - 19:41
Fons

Fons

Ziet er inderdaad niet schitterend uit,waarschijnlijk staat de olijf nog steeds in die zware leemgrond van Italie waardoor de kluit teveel water vasthoud met als gevolg zuurstof tekort aan het wortelgestel waardoor rotting van de wortels.
Hetgeen ge kunt doen is de kluit uit de pot te nemen en hem in water doorspoelen waardoor de meeste leem verdwijnt daarna terug oppotten met goede luchtige potgrond met klei
maandag 5 maart 2007 - 21:47
kommieske

Kommieske

Ik heb in een pot een olijfboompje staan. Nu ziet hij er echt niet zo gezond uit, niet teveel blaadjes, zwarte vlekken op de blaadjes, kortom hij staat echt niet zoals het zou moeten zijn.
Wie kan mij helpen? Ik heb wat fotoke's gennomen van mijn boompje. Naar wie kan ik ze doormailen zodat hij of zij kan zien wat er aan zou schelen?
Help!


We zijn nu bijna december en het is weer van dat! De ganse zomer stond mijn olijfboompje goed, nu zijn terug de blaadjes eraf. Ik heb hem opnieuw verpot, nu moet ik wel zeggen dat hij redelijk droog stond.
Mag ik de takken inkorten zodat ik misschien in het begin een kortere maar wel vollere boom krijg?
Wanneer snoei ik hem het best?
Dank voor alle info!
woensdag 21 november 2007 - 11:39
u857287

U857287

dag kommieske
ik heb onze kleine olijfboom verleden ook eens een goede snoeibeurt gegeven rond deze tijd van het jaar, hij is toen bijna naar de vaantjes gegaan, dit jaar snoei ik niks en heb hem in volle grond gezet,
hij had alle bladeren na de winter verloren en op 1 schetje is hij dan toch nog opnieuw begonnen,
dus ik zou toch voorzichtig zijn

succes ermee

lieve
woensdag 21 november 2007 - 21:06
Fons

Fons

Waar staat uw plant momenteel, de huiskamer is zeker niet de geschikte plaats voor een olijf,bladverlies is meestal te wijten aan een te natte wortelkluit en de nazomer heeft ons veel water gebracht, hopelijk is uw pot onderaan voorzien van drainagegaten.
Snoeien doe je best als je plant terug gezond is.
woensdag 21 november 2007 - 21:22
dkningie

Dkningie

Mijn olijfboompje was na de lange koude winter ook nog maar een zielig hoopje, hij leek te zijn dood gegaan, er zat bijna geen blad meer aan. In april heb ik hem flink gesnoeid, tot zo'n 15 cm tot aan de knoest. Het duurde wel ruim 1,5 maand... maar heel langzaam begon hij toch weer uit te lopen, en hoe! Nu wordt het zo te zien een mooi vol boompje. Er zijn op heel veel plekken nieuwe takjes ontstaan.
Ik geef hem juist altijd een liter water per dag als het niet heeft geregen en hij doet het perfect nu.
maandag 2 juli 2012 - 18:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon