menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gardenia en gele blaadjes

Ga naar meest recente reactie

Manou

Manou

Hey allemaal,


Ik heb hier in huis al een jaar of 4 een Gardenia plantje staan, ik heb er nooit problemen mee gehad maar nu sinds een dikke week worden zijn nieuwe blaadjes lichtgroen (alhoewel de nerven donker zijn) ipv het donkere groen. Hij heeft zijn rustperiode gehad, krijgt alleen regenwater (met af en toe wat kamerplanten meststof), staat goed licht temperatuur hangt overdag rond de 20
zaterdag 23 maart 2013 - 18:20
Plantadvies

Plantadvies

Gebruikt veel water, dus zorg dat de kluit vochtig blijft. Niet langer dan 20 min. in het water met zijn voeten laten staan. Geef 1 x in de 2 weken een beetje voeding. Overwinteren binnen op een plek waar het 12-14 graden is en zet hem niet eerder buiten als de vorst verdwenen is.

Plantadvies
zaterdag 23 maart 2013 - 21:08
Manou

Manou

Hey plantadvies, bedankt voor je antwoord, maar wat het merendeel van je antwoord betreft, pas ik reeds 4 jaar toe dus heeft het een andere oorzaak me dunkt...

Water tekort is het probleem niet de kluit is vochtig maar niet nat, het ging 4 jaar goed maar nu zijn gewoon de nieuwe blaadjes lichtgroen/gelig. voeding is ook het probleem niet want hij krijgt voldoende als je zegt dat hij eens in de 2 weken wat voeding moet krijgen. Wat het buiten zetten betreft in de zomer.. ik heb hem nog nooit buiten gezet en ben het ook niet van plan, ik zet hem alleen even buiten als er een malse zomerse regenbui overtrekt, zo blijven zijn blaadjes mooi glanzend en stofvrij.

Zo'n lage temperaturen in de rust met een vochtige kluit is vragen voor problemen. voor deze gardenia heb ik een andere gehad, waarbij ik net hetzelfde deed als nu, behalve in de winter. Dan plaatste ik hem idd bij 14 graden op rust en hij is weggekwijnd, dus vanaf dan riskeer ik dat niet meer en laat diegene die ik nu heb gewoon op normale kamertemperatuur staan, Dit heeft er voor gezorgd at ik al 4 jaar geniet heb van deze plant, dus dat advies van de rustperiode volg ik niet meer op.

Bedankt voor je snelle reactie maar desondanks heb ik nog geen antwoord op mijn vraag, waarom de jonge (nieuwe) blaadjes na 4 jaar plots lichtgroen/gelig beginnen worden? Iemand anders enige suggesties?

alvast bedankt

groet Manuela
zaterdag 23 maart 2013 - 22:21
hanninkj

Hanninkj

Heb je geen tekort aan sporenelementen. Bij gebrek kriijg je vaak gele of gedeeltelijk gele bladeren.
Je hebt helemaal gelijk dat de Gardenia in de winter ook warm moet staan anders verlies je hem.

Ton
zaterdag 23 maart 2013 - 23:00
Manou

Manou

Hey Ton,


Bedankt voor je antwoord Een gebrek aan sporenelementen, daar heb ik nog niet bij stil gestaan eigenlijk. Enig idee hoe ik dat kan oplossen of welke voeding ik dan best geef?

Groet Manuela
zondag 24 maart 2013 - 10:02
hanninkj

Hanninkj

Er zijn sporenelementen in de handel. Als vereniging kopen we dit in en verkopen dit weer door aan de leden omdat je anders teveel moet kopen.

Ton
zondag 24 maart 2013 - 12:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon