menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Paradijsvogel plant

Ga naar meest recente reactie

cvb

Tekst aangepast

Cvb

hallo

ik heb nu al drie jaar een paradijsvogelplant en alleen maar bladeren en goede dikke wortels.
de plant is nu ongeveer 40 cm groot en staat altijd buiten tot er vorst aankomt dan gaat hij in de garage tot 3 gr
na de vorst gaat hij gewoon weer buiten in de schaduw.
zijn potgrond is grovve schors met bloem aarde goed doorlaatent en elk jaar verplant ik de plant.
om de wortel groei te bevorderen

mvg cvb
zondag 25 februari 2007 - 17:59
danny2

Tekst aangepast

Danny2

Strelitzia's bloeien pas vanaf hun 4 of 5 jaar. Ze hebben voldoende aan gewone potgrond en tot hun 7 de jaar is een pot van 30 cm zeker voldoende. Denk eraan dat de bloemen komen uit de zij-bladeren en niet vanuit het midden, dus doe er geen bladeren af die vies worden, enkel als ze volledig verdroogd zijn. Na de bloei mag het blad met de uitgebloeide stengel verwijderd. De plant moet in de winter ook in't licht overwinteren en zeker niet onder de 10° om in bloei te komen.

danny2
zondag 25 februari 2007 - 21:06
louise

Louise

Hoe weet je hoe oud een strelitzia is? Ik kocht vorig jaar een plant van ong 40 cm hoog. Ze is nu 75 cm vanaf de pot, heeft 20 bladeren in 2 delen.
Hoe oud zou die zijn?
bedankt voor een antwoordje.
maandag 26 februari 2007 - 16:38
cvb

Cvb

mercie ik zal hem warmer zetten

mvg cvb
maandag 26 februari 2007 - 16:51
alloo

Alloo

ik heb gelezen dat ze 7 tot zelf 9 jaar moet zijn eer ze bloemen dragen
maandag 26 februari 2007 - 18:16
danny2

Danny2

Ik heb 5 jaar geleden 50 zaadjes in de grond gestopt waarvan er 39 waren opgekomen. Ik had er 15 voor mij gehouden, er daarvan zijn er 9 in bloei gekomen na 4 jaar, de andere gaan dit jaar bloeien. Vorig jaar had ik een plant van 9 jaar met 11 bloemenen een van zeven jaar met 5 bloemen.

danny2
maandag 26 februari 2007 - 18:33
cvb

Cvb

kan het kwaat dat hij in de volle zon staat en mog de plant uitdrogen
of moet er een schaaltje onder staan met water

mvg cvb
maandag 9 april 2007 - 18:04
danny2

Danny2

Paradijsvogelbloem mag,zeker in de zomer, veel water hebben, maar een schaaltje met water is zeker niet aan te raden. Dat de grond eens uitdroogt is ook niet ze erg want ze heeft wel wat watervoorraad in de wortels, maar laat ze best niet te lang droog ttz geen week dat zou in de zomer fataal kunnen zijn.
Als je de plant , en dat geldt voor alle planten die vanuit serre of veranda komen, buiten plaatst, zet ze dannooit in volle zon maar eerst een drietal dagen in de schaduw waar ze niet meer dan twee uur zon krijgt , zoniet krijg je onherstelbare bladverbranding.

danny2
donderdag 12 april 2007 - 03:55
cvb

Cvb

beste dringend advies gevraaagt

ik heb deze plant nog steeds en mijn bladeren krullen naar boven op en aan de zijkanten komen ze bruin,

is dat te veel zon of vorst schade
mvg cvb
donderdag 19 april 2007 - 04:48
cvb

Cvb

die bladeren zijn omdat de plant te droog stond .
nu doet de plant het redelijk goed hij heeft weer een blad gemaakt ik ga hem nu in de volle zon plaatsen en zien wat de plant doet.
normaal mag er nu geen probleem zijn dat de plant schade oploopt van de zon hij ston in de morgen zon en staad daar nu al een maand of 2

mvg cvb

zijn er nog tips

mvg cvb
zondag 10 juni 2007 - 21:21
kazz

Tekst aangepast

Kazz

ik heb al 15 jaar een paradijsvogelplant maar die heeft ook nog nooit gebloeid ,wat kan ik doen om hem
in bloei te krijgen.
ik ben hier nieuw aan alle leden veel geluk met jullie mooie bloemen en planten
dinsdag 17 juni 2008 - 17:42
kazz

Tekst aangepast

Kazz

het is gelukt om mijn foto van mijn paradijsvogelplant te plaatsen , vraag me nu af of jullie kunnen zien
over welke soort het hier gaat , alvast bedankt groetjes kazz [afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 17 juni 2008 - 18:03
danny2

Danny2

Hallo Kazz,

welkom op het forum. Om foto's te plaatsen zoek je best onder 'algemene vragen over het forum' de voorlaatste rubriek, er daar het tweede topic.
Wat je paradijsvogelplant betreft, vermoed ik dat je een Strelitzia nicolaï hebt en deze soort bloeit onder gunstige omstandigheden pas na 25 jaar.

groetjes danny
dinsdag 17 juni 2008 - 20:39
kazz

Kazz

Hallo Kazz,

welkom op het forum. Om foto's te plaatsen zoek je best onder 'algemene vragen over het forum' de voorlaatste rubriek, er daar het tweede topic.
Wat je paradijsvogelplant betreft, vermoed ik dat je een Strelitzia nicolaï hebt en deze soort bloeit onder gunstige omstandigheden pas na 25 jaar.

groetjes danny


alvast bedankt danny
kun jij zien welke soort het is ,of het wel die Strelitzia nicolai is ?
dinsdag 17 juni 2008 - 21:09
danny2

Danny2

Hallo ,

lijkt me eerder een Augusta te zijn, geen Nicolaï, ook deze alba laat echt lang op een eerste bloei wachten.

groetjes danny
dinsdag 17 juni 2008 - 21:33
kazz

Kazz

Hallo ,

lijkt me eerder een Augusta te zijn, geen Nicolaï, ook deze alba laat echt lang op een eerste bloei wachten.

groetjes danny


ik heb een beetje zitten zoeken en volgens dat ik hier lees over planten en bloemen lees ik hier dat het een strelitzia reginae zou moeten zijn denk ik maar er staat niet bij hoe lang het duurt voor hij bloeit weten jullie
soms ongeveer hoe lang deze op zich laat wachten om te bloeien ?
bedankt danny mijn eerste dag hier en leer al massa kennen
nogmaals dank u
dinsdag 17 juni 2008 - 22:17
danny2

Danny2

Dag,

een reginae is een heel makkelijke en als zaailing bloeit ze meestal al vanaf het vierde jaar.
Weet wel dat een strelitzia bloeit vanuit een zijblad en niet uit het midden , je mag een blad pas wegsnijden na de bloei, of indien helemaal verdort.

danny
dinsdag 17 juni 2008 - 22:44
kazz

Kazz

Dag,

een reginae is een heel makkelijke en als zaailing bloeit ze meestal al vanaf het vierde jaar.
Weet wel dat een strelitzia bloeit vanuit een zijblad en niet uit het midden , je mag een blad pas wegsnijden na de bloei, of indien helemaal verdort.

danny

ik denk dat ik daarin gemist heb en te vroeg de bladeren afgesneden heb
zal het wel zien zal zeker de bladeren niet meer afsnijden voor ze helemaal verdort zijn of na de bloei dat wist ik jammer genoeg niet kon al 10 jaar gebloeid hebben
dinsdag 17 juni 2008 - 23:45
kazz

Kazz

CITAAT:
">#666666;'>
Dag,

een reginae is een heel makkelijke en als zaailing bloeit ze meestal al vanaf het vierde jaar.
Weet wel dat een strelitzia bloeit vanuit een zijblad en niet uit het midden , je mag een blad pas wegsnijden na de bloei, of indien helemaal verdort.

danny

ik denk dat ik daarin gemist heb en te vroeg de bladeren afgesneden heb
zal het wel zien zal zeker de bladeren niet meer afsnijden voor ze helemaal verdort zijn of na de bloei dat wist ik jammer genoeg niet kon al 10 jaar gebloeid hebben



ook heb ik gelezen dat hij in de winter bloeit moet ik hem dan binnen in de warmte zetten of moet ik hem zoals gewoonlijk in de kou zetten , ik zet hem normaal in een 10 tal graden om de winter te overleven en geef minder water en in de lente drijf ik het dan op om daarna hem terug buiten te zetten
woensdag 18 juni 2008 - 10:10
danny2

Danny2

Hallo,

het overwinteren is ok, je mag wel elke maand wat voeding geven. Ik heb nu bloemen en er staan nog knoppen in en er zijn er die al een tijdje uitgebloeid zijn.

groetjes danny
woensdag 18 juni 2008 - 19:40
tester

Tester

Beste leden,
Ik heb onlangs zaadjes gekocht in zuid afrika van het merk fine bush people.
Nu zou ik deze graag planten maar ik heb nog enkele vraagjes.
Namelijk hoe plant ik de zaadjes best stap voor stap?
Waarom zijn de roze papiertjes bij de zaadjes?
Komt de plant niet te groot om deze binnen te houden ?
Hopelijk kunnen jullie me helpen zodat ik een mooie plant kan bekomen.

Met vriendelijke groeten Tim
woensdag 29 oktober 2014 - 12:21
sirius

Sirius

Ik heb dat bij de vraag over Protea ook al aangehaald.
Die roze papiertjes bevatten waarschijnlijk "fynbos" rookcomonenten (die ontstaan bij spontane bosbrand) die nodig zijn voor de ontkieming van sommige zuid afrikaanse zaadsoorten.

Ik geef, nogmaals, de web site in kwestie. Hopelijk doet er iemand de moeite om het ook te lezen.

http://finebushpeople.com/protea/germinating-protea-seed
woensdag 29 oktober 2014 - 15:55
tester

Tester

Als ik het goed snap moet je 50ml toevoegen aan zulk papiertje en dan kanje tot max 100 zaden voor 24 uur in het water laten weken om vervolgens te planten.
Kan je mij nog helpen ? Hoe diep moet ik de zaden van eeen protea en een paradijsvogel plant?
Ik hoop echt te slagen in mijn eerste kweekje met vriendelijke groeten tim
woensdag 29 oktober 2014 - 20:22
sirius

Sirius

Ik kan je niet verder helpen, ik ken niets van de planten die je wil kweken. Ik weet dat die rookproducten (karrikines/Butenoliden) een belangrijke schakel is voor de ontkieming van sommige zuid afrikaanse soorten maar mijn interessesfeer ligt bij de Mesembrianthemaceae.
donderdag 30 oktober 2014 - 19:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon