menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wolluis op orchideen -

Ga naar meest recente reactie

Tortelduifjes

Tortelduifjes

Hallo,

ik heb al meer dan een jaar wolluis op mijn orchideeën!! Ik probeer die al gans de tijd te verwijderen/doden met detergent in water maar ze komen toch telkens weer terug!!!
Weet iemand waarmee ik die wolluis eindelijk eens definitief kan verwijderen???
Ik vind het zonde om ze daarom weg te gooien!!!!

Groetjes
Christa
vrijdag 9 november 2012 - 11:19
Driez

Driez

Heel de plant onderdompelen in een emmer met Pyrethro-Pur. Een seconde of 10 volstaat, best wel enkele uren later nog eens herhalen.
http://www.avevewinkels.be/nl/tuin/slim-tuinieren/producten/pyrethro-pur-groenten-en-fruit-geconcentreerd
vrijdag 9 november 2012 - 20:29
danny2

Danny2

Allicht zit je grondmengsel ook vol wolluis, haal dus je plant uit de pot en ontdoe ze van alle grond(schors) eer je ze onderdompelt. Laat ze gerust zo liggen en herhaal de onderdompeling(zoals Driez beschrijft) enkele malen.
Zet je plant in vers grondmengsel. Doe je werwijdert mengsel in een krant en dan in de groene afvalbak.

groetjes danny
vrijdag 9 november 2012 - 21:11
zuurtje

Zuurtje

Een orchidee mag geen water in het bladoksel krijgen, goed drogen met byv. een wattenstaafje.
vrijdag 9 november 2012 - 22:05
sirius

Sirius

ja, in tropen regent het ook steeds naast de plant.
vrijdag 9 november 2012 - 22:31
zuurtje

Zuurtje

wat zou je zeggen van de temperatuurverschillen?
vrijdag 9 november 2012 - 22:57
sirius

Sirius

quote
TEMPERATURE RANGE: - Minimum of 15°C at night up to 30°C in daytime, except in Autumn (February, March and April) when they should be allowed to drop to 12°C at night for a few weeks to help initiate flower spikes.

After this, care should be taken to ensure a minimum nighttime temperature of 15°C for the rest of Winter. Although they are warm growers, above 30°C, they tend to stop growing, so if this is likely take steps to reduce the temperature by improving ventilation or misting the floor, etc.

quote
Because of their wild origins, they like a minimum temperature of 20°C (68°F) although adult plants grow happily at 15"C (60"F) and actually flower better after a few weeks at this night temperature in autumn.

cal = de hoeveelheid warmte die nodig is om bij een normale atmosferische druk van 1013 hPa, 1 gram water van 14,5 °C naar 15,5 °C te laten stijgen (aangegeven met het symbool cal15), 1 cal15 = 4,1858 J

etc


zaterdag 10 november 2012 - 00:46
zuurtje

Zuurtje

Gaat boven mijn pet
zaterdag 10 november 2012 - 10:18
Tortelduifjes

Tortelduifjes

Bedankt voor het antwoorden.
Ik ken Pyrethro-Pur niet maar zal eens naar AVEVE gaan en dan proberen.
Groetjes
Christa
zaterdag 10 november 2012 - 11:03
Paronoto

Paronoto

Daar is al eens in 't lang en in 't breed over gediscuteerd dacht ik, in de daarvoor bestemde rubriek die veel te weinig geraadpleegd wordt vooraleer weer met dergelijke vragen voor den dag te komen...
zaterdag 10 november 2012 - 14:30
Tortelduifjes

Tortelduifjes

Ja sorry Paronoto, dat zal wellicht wel dat zoiets al eens aan bod kwam!!
Maar soms heeft een mens te weinig tijd om te gaan zoeken en denkt men vlugger gediend te zijn met zijn vraag te stellen.................
zaterdag 10 november 2012 - 14:41
Paronoto

Paronoto

Als u dat een troost mag wezen ....Het "wolluisprobleem" ken ik al van toen ik 14 was ..ik ben nu bijna tachtig en het probleem is nog steeds niet "uitgeroeid" Ik heb al tientallen remedies gelezen en geschreven en toegepast ...ZE blijven komen, van waar is me ook een raadsel, heb ooit heel mijn serre en de rest "laten ontsmetten" Duur grapje....Niet boos worden en kalm blijven..."Le calme est une force" zei een van mijn "leermeesters" ...maar die is ook al dood.
Ooit eens "efkes onvoorzichtig geweest" en een vergiftiging opgelopen...'t Heeft jaren geduurd vooraleer ik weer gevoel had in voeten en benen.....U bent meteen gewaarschuwd.
Wolluis...soms vind ik er ook nog ONDER het tablet..hebben zich verstopt voor mijn "speurend oog" met bril....
zaterdag 10 november 2012 - 15:27
jankooiman

Jankooiman

Hallo,

10 jaar geleden heb ik 25 sluipwespjes aangeschaft. Die beestjes doen wonderen; nooit meer 1 wolluis gezien. Wel veel sluipwespjes in de kas maar ze doen geen kwaad voorzover ik aan de planten zie. Ik verdenk ze wel van bestuiving; de laatste jaren veel zaadpeulen in kleinbloemige ceropegia (linearis, woodi, carnosa etc., en in grotere cerop. sanderssoni, radicans , stapeliformis). Zelfs peulen in mijn hoya serpens. Meestal gooi ik die peulen weg.
vorig jaar toch maar s wat woodi's gezaaid; inmiddels knolletjes met doorsnee van 2 cm. Best handig zo'n bak knollen; wanneer een huernia, stapelia, orbea het even moeilijk heeft gaan ze een poosje op de knol als entling.
Ook 50 zaden van cerop sanderssoni gezaaid; inmiddels bloeibare planten; benieuwd wat voor bloemen dat geeft.

groet
jan
zondag 9 december 2012 - 09:10
Nadine_VB

Nadine_VB

@ sirius : ik mag hopen dat uw opmerking dat het in de tropen naast orchideeën regent als, weliswaar flauwe, grap is bedoeld?
zondag 23 december 2012 - 23:42
sirius

Sirius

is bedoeld om mensen toch nog zelf te laten nadenken, misschien helpt het sommigen.
maandag 24 december 2012 - 12:23
Roeli

Roeli

Nog een tip

Probeer eens admire.
Heeft bij mij heel goed geholpen

gr. Roeli
maandag 24 december 2012 - 18:06
Bombycilla

Bombycilla

@ sirius : ik mag hopen dat uw opmerking dat het in de tropen naast orchideeën regent als, weliswaar flauwe, grap is bedoeld?

snap de grap(vind hem ook niet flauw) wel,op hun groeiplaats in het wild krijgen de Phalaenopsis vele malen meer regen dan bij ons valt,vervolgens moeten deze planten volgens velen als een cactus gehouden worden,met wolluis aantasting tot gevolg.
sinds ze bij mij geregeld een kunstmatige hoosbui krijgen bijna geen wolluis meer.
maandag 24 december 2012 - 19:15
sirius

Sirius

de essentie ontsnapt andermaal? zeker als men het hier niet woord bij woord uitspelt is het te moeilijk? doordenken doet pijn?

Als men de planten op hun groeiplaatsen bekijkt is het "niet over de kop gieten" en "geen water in de oksels", op zijn minste, een nogal curieuze opmerking. Dat heeft niets te maken met houden als cactus, net als de aantasting door wolluis die ook niets te doen heeft met cactuskunde maar meer waarschijnlijk met te droge lucht in de woonkamer en de angst om de planten over de kop te gieten of te sproeien.
Voor zover mijn kennis gaat zijn Phals geen succulenten er geen reden om ze zo te behandelen.

ps mijn phals hebben nooit wolluizen.
dinsdag 25 december 2012 - 13:56
Bombycilla

Bombycilla

helemaal mee eens
dinsdag 25 december 2012 - 14:31
Nadine_VB

Nadine_VB

Er is een groot verschil tussen "niet over de kop gieten en geen water in de oksels laten staan" tegenover "' s AVONDS niet over de kop gieten en geen water in de oksels laten staan".

's Morgens over de kop gieten is geen probleem; het water in de oksels zal tegen de avond aan opgedroogd zijn.
's Avonds over de kop gieten en water in de oksels laten staan is hen snel en accuraat vermoorden.

U zal wel weten dat de meeste orchideeën zich in de natuur aan bomen hechten waardoor ze grotendeels opzij tot omgekeerd hangen en er nooit water in de oksels kan staan hierdoor en door het feit dat de temperatuur zorgt voor verdamping van het water dat toch in de oksels zou staan. Reden waarom bij het benevelen van een orchidee in nood ook beter onderaan de bladeren kan beneveld worden en/of op de wortels.
Zet uw orchideeën op een warme, zwoele zomerdag buiten en gooi er water over zoveel u wil, het water zal verdampen. Doet u dit 's avonds en laat hen de nacht ingaan met water in de oksels, dan kan u er donder op zeggen dat ze een dergelijke behandeling geen 3 keer overleven.

P.S. @ Sirius: uw denigrerende reacties zijn overbodig. Blijkbaar bent u het type dat op deze wijze aantoont hoe enorm zijn eigen kennis wel niet is.
donderdag 27 december 2012 - 17:34
sirius

Sirius

Informeer u correct voor u cowboyverhalen uit uw duim zuigt, laat staan dat u al overtuigende argumenten aanbrengt!
Wat in uw geval kan werken is nauwelijks een algemene regel dus u mag iets minder uit de hoogte doen!
enfin 't zal mij worst wezen. mijn methode (schijnbaar ook door anderen gebruikt) werkt probleemloos. einde verhaal, forums staan vol met onzin, helaas! en wat ik al dan niet weet daar heeft u kompleet het raden naar!
donderdag 27 december 2012 - 18:17
Nadine_VB

Nadine_VB

De pot verwijt de ketel?
U zou beter zelf eens wat verder op zoek gaan en kijken hoe orchideeën in de natuur groeien.
Het lijkt er wel degelijk op dat u denkt kennis te hebben doch enkel maar kan copy-pasten van wat u via google het eerst onder uw ogen krijgt.
Het is duidelijk dat u het nog nooit met eigen ogen hebt aanschouwt.
U maakt u in mijn ogen nog belachelijker dan u bent.
U kan enkel maar hard neerkomen vanwaar u daar zo hoog hangt.

Als fora volgens u toch maar vol met onzin staan, dan moet er nog het minst met uw werkwijze rekening gehouden worden. Laat ons dan ook aannemen dat het forum van de Nederlandse Orchideeën Vereniging eveneens vol met onzin staat. Tja, mensen die serres vol orchideeën hebben, ze importeren en zelf ter plaatse gaan uitpikken, de meest moeilijke specimen met succes zelf kweken, zullen er inderdaad wel minder kaas van gegeten hebben dan u, kweker van cactee.
U heeft enkele serres vol cactee... wat uiteraard gelijk ook uw kennis van de Phalaenopsis en andere species van de orchideeënfamilie samen met de correcte verzorgingswijze ervan verklaart.
Het zal u een worst wezen dat cactee en orchideeën een totaal andere verzorging vragen. Nee, volle laag water over die handel, eender wanneer op de dag en op het jaar. Zo hoort het volgens mijnheer en dat is ook de enige correcte manier.

Uw vorige reactie bevestigt mijn eerste indruk wat uw persoon betreft: u bent niet meer dan een arrogant persoon die enkel maar denigrerend kan doen naar anderen toe en wie hier durft op reageren wordt zelf verweten uit de hoogte te doen.
donderdag 27 december 2012 - 18:33
Roeli

Roeli

Mensen. houd s.v.p. op met die onzin.
Probeer ieder in zijn waarde te laten en strooi niet met verwijten.
We hebben net Kerstdagen gehad. Vrede op aarde.
Is dat nu alweer afgelopen ?

groetjes

Roeli
donderdag 27 december 2012 - 19:00
Nadine_VB

Nadine_VB

Roeli, ik laat niet op mijn kop k*kken, door niemand en de Kerstdagen maken dat niet anders.
donderdag 27 december 2012 - 19:45
Tortelduifjes

Tortelduifjes

Beste allen.....
ik heb op 9 of 10 november bij AVEVE een product gekregen om mijn planten mee te behandelen. Het was niet Pyrethro-Pur, de juiste naam weet ik niet meer en ik kan niet kijken omdat ik momenteel niet thuis ben. Het was een product dat idd ook via de wortels wordt opgenomen en daardoor een langere werking heeft. Ik heb dus alle planten een tijdje in water met dat product laten staan en ondertussen heb ik nog niets van wolluis terug gezien. Joepi dus
Men raadde mij wel aan na ongeveer 6 maanden die behandeling nog eens over te doen. Wat ik zal doen.
Dus wat mij betreft onderwerp afgesloten.......
donderdag 27 december 2012 - 20:01
zuurtje

Zuurtje

Heel verstandig
vrijdag 28 december 2012 - 13:04
FOSSA

FOSSA

Ik verwijder wolluis door aan te stippen met ether.

Lijkt veel werk maar is heel doeltreffend.


Liefs,
FOSSA
zondag 30 december 2012 - 13:14
jankooiman

Jankooiman

Aldicarb werkt ook goed. (Wel een middel met doodskop.)
jan
zondag 30 december 2012 - 14:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon