menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Orchidee op boomstam laten groeien

Ga naar meest recente reactie

mamarita

Mamarita

Hallo, is er iemand die weet hoe je een orchidee op een boomstam kan laten groeien?
Ik vind het mooi als de bloemen natuurlijk naar beneden hangen inplaats van onnatuurlijk met een stokje omhoog.
In het wild groeien ze ook in bomen dus leek het mij een goed idee om mijn orchideen te verplanten naar een boomstronk en die op te hangen of neer te zetten. Maar hoe doe ik dat?
maandag 17 september 2012 - 08:50
kurt

Kurt

Dat is een goed idee.

De boomstam uithollen waar je ze wel planten en opvullen met speciaal substraat voor orchideeën waarin je ze vast zet.

Zeker geen gewone potgrond gebruiken, want daarin zullen de wortels stikken.
Voor de rest een goed plaatsje zoeken in ophangen met metalen draden zodat het stevig hangt.

Veel succes,
Kurt
maandag 17 september 2012 - 18:07
mamarita

Mamarita

Hi Kurt,
Bedankt voor je antwoord. ik kreeg al een beetje het idee dat niemand er iets van af wist.
Ik ben ondertussen aan het knutselen gegaan en heb een stuk van een boomstam van een gerooide conifeer gezaagd. Er zitten mooie uitsteeksels aan waar voorheen de takken zaten.
Het boomstammetje, van ca. 70 cm hoog, heb ik op een plankje bevestigd. Ik had zelf het idee dat ik misschien de orchideen in de oksels van het boomstammetje vast kon zetten, met mos eronder of over de wortels heen. Ik weet niet of dat een mogelijkheid is?
Mijn boomstammetje is te smal om er holtes in te maken. Maar...de onderste helft van de conifeer is er ook nog en die is veel dikker. Daar zouden de holtes wel in gemaakt kunnen worden. Dan moet ik morgen dus weer aan het knutselen.
Al met al ziet zo'n boomstammetje op een plankje er heel kunstig uit. Wie weet wordt het een hit
maandag 17 september 2012 - 20:22
Bombycilla

Bombycilla

http://www.nov-orchidee.nl/bb/viewtopic.php?t=2586&start=15
een vvorbeeldje
maandag 17 september 2012 - 22:59
BOSVROUW

BOSVROUW

Je kan er ook een potje aan bevestigen, en dit wegwerken met mos of natuurlijk ,gedroogd materiaal!
dinsdag 18 september 2012 - 10:19
mamarita

Mamarita

Ik heb het toch geprobeerd op de smalle boomstam die ik geknutseld heb.
Met mos heb ik een soort kommetje gemaakt en daar een orchidee in vastgezet met visdraad en met wat bark (zo heet dat geloof ik) aangevuld.
Bovenop heb ik de volgende orchidee gezet, ook weer zodanig dat er wat bark bij zit en met mos afgewerkt. Een aardig geheel geworden.
Ik heb het zo gedaan dat de wortels niet lang nat blijven, dus de kommetjes van mos zijn niet hermetisch afgesloten
De wortels krijgen genoeg lucht en ik kan met de plantenspuit overal goed bij.
Nu maar hopen dat ze het overleven
Ik denk dat ik om de dag de planten ga bespuiten, of zou dat te veel van het goede zijn?
dinsdag 18 september 2012 - 10:36
Roeli

Roeli

Foto , s.v.p.

gr. Roeli
dinsdag 18 september 2012 - 11:35
mamarita

Mamarita

Hier het resultaat

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 18 september 2012 - 12:52
BOSVROUW
dinsdag 18 september 2012 - 14:23
Roeli

Roeli

bedankt
dinsdag 18 september 2012 - 16:48
kurt

Kurt

Het substraat is inderdaad bark. Dat is heel mooi gedaan.

Nu maar vol ongeduld wachten tot ze bloeien.

Mvg,
Kurt
dinsdag 18 september 2012 - 17:14
Pieter

Pieter

Mooi, maar ik vrees wel dat dit een erg droog geheel zal worden. Tenzij je elke dag alles goed natmaakt.
donderdag 20 september 2012 - 11:02
mamarita

Mamarita

We zijn nu ruim een week verder. Beide orchideeen zien er nog steeds goed uit.
Ik besproei ze iedere dag en ik hoop maar dat dat niet te veel is.
Wat zou een kenmerk zijn dat ze te vochtig worden gehouden?
Dat zou ik nog wel willen weten.

Bij de bovenste orchidee zat al een nieuwe stengel. De plaatsen waar de bloemknoppen zich ontwikkelen zijn al iets verder opgezwollen en er komt in een bladoksel een nieuwe stengel groeien.
Ik geloof dat het wel goed gaat komen met de orchideeen op stam, ik durf alleen nog niet een dag over te slaan met sproeien.

Als ze gaan bloeien maak ik weer een foto.
vrijdag 28 september 2012 - 10:08
Knorrie

Knorrie

Dit is een fantastisch idee! Zijn er al nieuwe foto's?
maandag 8 oktober 2012 - 11:54
mamarita

Mamarita

Nu alweer 2 weken verder. De orchideeen staan er nog steeds goed bij
Er ontwikkelt zich een tweede boemstengel aan de bovenkant.
Wanneer gaat die andere bloemstengel nou eens bloeien, ik wist niet dat het zo lang duurde voordat bloemknoppen zich ontwikkelen (eerste keer orchidee in huis)
Hierbij opnieuw een foto van de huidige staat.

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 19 oktober 2012 - 14:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon