menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Musella lasiocarpa-bloem

Ga naar meest recente reactie

rialle

Rialle

In een van mijn twee Musella Lasiocarpa's komt een bloem. Ik ben helemaal opgetogen want het was lang wachten! De dikke bloemknop is al weken zichtbaar maar ook het openen is een zeer langzaam proces....
Omdat de moederplant zal afsterven na de bloei vraag ik mij af wanneer ik de jonkies eraf moet halen. NU? Of is het toch raadzaam om deze te laten zitten tot in het voorjaar. Ik ben bang dat als ik het nu doe dat dat de moederplant zal beschadigen en de bloei zal beïnvloeden, en dat wil ik natuurlijk niet.

Ik hoop wel dat ik nog lang van de open bloem mag genieten voordat weer alles naar binnen moet.....het is al bijna september.....anders moet hij met bloem en al in de kelder en zal ik er niet veel meer van zien!

Groetjes Rialle
dinsdag 28 augustus 2012 - 10:18
rialle

Rialle

Niemand???

Ik zal mij nog wat gedulden.....

Groetjes Rialle
donderdag 30 augustus 2012 - 10:50
Fons

Fons

Hier is het bijna ook zo ver, de moederplant heeft een massa jonge scheuten.
hetgeen ik ga doen om de bloem tot haar volste recht te laten bloeien is de zijscheuten zo diep mogelijk wegsnijden tot tegen de potgrond eventueel het groeibeginsel half wegsnijden,de bladeren rond de bloeiende plant zou ik behouden, had het zo ook gedaan bij mijn vorige bloeiende plant. indien ge de zijscheuten nu volledig zou weghalen zou je de moederplant te veel beschdigen ten nadele van de bloei. Hopelijk heb je intussen al nieuwe lasiocarpaplantjes ,anders heb je een probleem, de bloei van lasipcarpa kan langer dan een half jaar bloeien, zonde zou zijn hem zo in de kelder te zetten.

Groetjes

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 1 september 2012 - 20:05
rialle

Rialle

Dank je Fons voor deze uitleg! Maar wat nu als het te koud wordt buiten......hij bloeit nog steeds niet helemaal....kan ik hem dan in de huiskamer zetten? Normaal gaan ze de tamelijk donkere kelder in bij zo'n 5-10 graden
Ik heb idd heel veel jonkies eraan zitten waarvan de grootste al echt groot is eigenlijk. Ik durf die niet goed weg te snijden want dan heeft de moederplant een aardig stuk uit de stam weggesneden.

Haal jij de plant uit de pot als je gaat snijden of laat je hem er gewoon instaan? Je merkt ik ben een beetje huiverig want zou het echt zonde vinden om ze kapot te snijden....

GRoetjes Rialle
woensdag 5 september 2012 - 11:52
Fons

Fons

Zonde om een bloeiende plant in de kelder te zetten, dus huiskamer.
Niets uit de pot halen, gewoon tot tegen de potgrond afsnijden, lopen later wel weer uit.
groetjes
donderdag 6 september 2012 - 18:20
rialle

Rialle

ok merci!

Groetjes Rialle
zondag 9 september 2012 - 14:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon