menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Phalaenopsis - Forceren bloeivertakking met LEDs

Ga naar meest recente reactie

Maxpowa

Maxpowa

Ik probeer hier een Plalaenopsis (Orchidee) te overhalen om een nieuwe stengel aan te maken met behulp van rode en blauwe LEDs in de verhoudingen 2/1. Dus met veel rood licht. Ik vond de foto wel iets hebben

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groeten,
Steven
dinsdag 30 januari 2007 - 18:44
Fons

Fons

Hopelijk gaat het lukken
Laat ons ook eens iets weten als er resultaten zijn maar ik zie dat uw phalaenopsis reeds over een bloemstengel beschikt,misschien zal hij versnelt tot bloei komen.
dinsdag 30 januari 2007 - 22:38
Lucia

Lucia

Ik heb nog nooit gehoord of gelezen dat dit zou werken.
Wel een koude inductie. Tot 16 gr. En het ligt er aan hoelang. ofdat je vertakte bloemstengels krijgt of niet. Altijd wel veel licht. Hoemeer hoe beter.
Proberen kan altijd. Maar houd wel je plant in de gaten. het is dacht ik niet de bedoeling dat hij dood gaat.
woensdag 31 januari 2007 - 11:17
Maxpowa

Maxpowa

Koude inductie is achter de rug. Deze plant had reeds twee vertakkingen, maar een ervan is afgetoten na de bloeiperiode, de andere is blijven staan.

Dit rood/blauwe licht dient als supplement bij gewoon daglicht, deze foto is echter 's avonds getrokken.

Dood gaan zal hij wel niet doen, maar voor de meeste orchideen (net zoals bij andere planten) schijnt het te helpen bij de bloei als er meer rood licht voorzien wordt, meestal wordt een gewone gloeilamp gebruikt, maar die wordt erg warm en is maar weinig efficient, slechts een fractie van het licht wat er uit komt is in de juiste golflengte.

Verder krijgt ze +/- 1 keer per week water en eens per maand voeding. Er is reeds nieuwe aangroei te bespeuren in de wortelkluit.

Groeten,
Steven
woensdag 31 januari 2007 - 15:39
Pieter

Pieter

Hoi Steven,
Klinkt erg interessant je experimentje. Laat je die lampen 24/24 branden? Of las je ook een nacht in? En het is inderdaad wel zo dat een Phalaenopsis bijna automatisch aan de bloei gaat na een koudeperiode. Als ze hoge of lage bloeistengels vormen, enkele of vertakte, één stengel of 2-takkers, dat is grotendeels genetisch bepaald en dus cultivarafhankelijk.
Mvg,
Pieter
donderdag 1 februari 2007 - 12:26
Tine

Tine

Ik doe alles verkeerd en toch bloeien mijn phaleanopsissen al een paar jaar achter elkaar zonder onderbreking. Ze staan in een glazen vaas, op de vensterbank bovenop de verwarming, voor het raam in de zon. Iedereen is verbaasd dat zij constant bloeien en elke keer zie ik dat men stiekem voelt of het geen kunstbloemen zijn.

Tine.
donderdag 1 februari 2007 - 13:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon