menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Planten voor tablet boven verwarming.

Ga naar meest recente reactie

miake

Miake

Door vernieuwing van gordijnen willen we op de venstertablet boven de verwarming planten plaatsen van zo'n 50 cm.Welke planten kunnen tegen droge lucht en warmte ?
dinsdag 10 januari 2012 - 09:47
Polplastron

Polplastron

Ik vrees dat dat gewoon een heel slechte plek is voor planten als de verwarming brandt.

Veel vetplanten kunnen wel tegen droogte, maar houden 's winters niet zo van warmte gezien dit hun groei bevordert, maar door het gebrek aan licht in de winter resulteert dit meestal in lelijke groei.

Groeten,

Pol
dinsdag 10 januari 2012 - 10:41
minouke

Minouke

Sansevieria

bij iemand dat ik kende heeft die jaren op een gasconvector gestaan, dus echt erop hé.
dinsdag 10 januari 2012 - 11:59
Gehenna

Gehenna

Ja Sanseveria. Stond vroeger bij ons ook op de verwarming.
dinsdag 10 januari 2012 - 16:08
Lino

Lino

Wat zou je denken van Christusdoorn? Euphorbia milii.
Die heb je in verschillende kleuren. Al vind ik de rode (vulcanus) het mooist.
woensdag 11 januari 2012 - 08:42
Polplastron

Polplastron

Zou die christusdoorn zijn bladeren niet laten vallen boven de verwarming???
Sansevieria zou inderdaad kunnen, maar of de planten er gelukkig zijn betwijfel ik toch sterk. 't Is niet omdat een plant iets overleeft dat hij er ook gezond blijft en mooi groeit.

Niets houdt je tegen om het natuurlijk allemaal te proberen, maar als je echt planten wil mooi houden, voorzien naar mijn mening beter een andere plaats.

Groeten,

Pol
donderdag 12 januari 2012 - 13:32
Lino

Lino

Ik heb in mijn jeugd nooit anders geweten dan dat de vensterbanken vol planten stonden. En onder elke vensterbank hing een radiator.

De ideale standplaats is het natuurlijk niet, maar als het tablet niet op de verwarming ligt, maar er boven hangt, kan het wel meevallen.
Eventueel een onderschotel met water en keitjes organizeren om de vochtigheid op peil te houden.

Aan het raam hebben ze alleszins al het voordeel van veel licht
Op het zuiden oppassen voor rechtstreekse zon.

Nog een paar makkelijke planten: Zamioculcas, Spathiphyllum, Chlorophytum.
Hibiscus (chinese roos) kan ook.
vrijdag 13 januari 2012 - 07:32
jdcoster

Jdcoster

Het is ook niet nodig dat het altijd dezelfde planten zijn die daar staan. Door op geregelde tijdstippen eens van planten te wisselen kan men planten dan weer voor een tijd in rust zetten ( buiten in de zomer, in een koudere slaapkamer, voor een raam in de garage of ....)
Hier bij mij is het nu de orchideeëntijd. De orchideeën op de foto bloeiden reeds van begin november en raken stilaan uitgebloeid. Ik heb ze nu vervangen door weer andere die stonden te wachten op een zolderkamer en in de koude (vorstvrije) kas.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Uploaded with ImageShack.us
Daarna heb ik dan weer Clivia's in aantocht voor een maand.
Veel soorten succulente planten zijn daar ook wel bruikbaar voor, als ze maar een rustperiode krijgen.
vrijdag 13 januari 2012 - 10:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon