menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Citrus staat vol nieuwe bloemen

Ga naar meest recente reactie

Giardino

Giardino

Hallo,

Sedert enkele weken staan mijn citrussen in de serre. Mijn serre is wel geisoleerd met noppenplastic, maar de verwarming heb ik nog niet in dienst gesteld.
Sedert een week of 2-3 stel ik vast dat 2 van de 5 citrussen volop met veel bloemen voor de dag komen. Daar dit de eerste keer is vraag ik mij af of deze bloemen eventueel tot vruchten kunnen uitgroeien, vooral daar het al zover in het jaar is.

Groeten Giardino
zaterdag 26 november 2011 - 10:12
printemps

Printemps

Kan geen kwaad
Als bloem bevrucht is zal je normaal gezien vruchten hebben
Een Citrus kan tegelijk bloemen,onrijpe en rijpe vruchten dragen

zaterdag 26 november 2011 - 12:58
Giardino

Giardino

dag Printemps,
Momenteel staan de bloemen nog in de knop en tot ze open staan zal dit nog ongeveer tussen de 7 en 15 dagen duren.
Graag zou ik hebben dat er vruchten aankomen maar hoe bevrucht je deze bloemen? Is het dar niet te laat voor en moet ik niet beginnen met de serre te verwarmen.
Mvg Giardino
zaterdag 26 november 2011 - 13:39
ben45

Ben45

Giardino,
Citrus bloeit normaal gesproken 3 x per jaar:
in het voorjaar volop / in de zomer een kleinere bloei /in het najaar weer een grotere bloei.
Ook bij mij volop bloem en zoals printemps ook al zegt, zie je tegelijkertijd bloem, kleine en volwassen vruchten.
Citrus is zelfbestuivend. Dus daar hoef je niets voor te doen.
De temperatuur gewoon bij 5 - 10 graden C. houden en pas verwarmen als het onder 0 dreigt te raken. Als de temperatuur te hoog is heb je juist kans dat het fout gaat.
Belangrijk is dat de luchtvochtigheid binnen in de serre niet te hoog is, anders krijg je schimmel bij de bloemen en vallen ze allemaal af. Veel fisse lucht is aan te raden. Bij mij staat de deur van de kas dan ook steeds open tot het echt gaat vriezen.
Groetjes, Ben.
zaterdag 26 november 2011 - 22:21
Giardino

Giardino

Hallo Ben45,

Wat bedoel je met de temperatuur te hoog, over hoeveel graden spreken we dan.

Groeten Giardino
maandag 28 november 2011 - 17:37
ben45

Ben45

Giardino,
Dat ligt natuurlijk ook aan de andere omgevingsfactoren. Overwinteren boven 15 graden geeft vaak problemen.
Groetjes, Ben.
maandag 28 november 2011 - 20:03
Giardino

Giardino

hallo Ben45 en Printemps,

Bedankt voor de info. Wat de temperatuur betreft zal dat meevallen maar om de serre te luchten zal ik iets moeten vinden om te automatiseren, ook hier verwacht ik geen probleem.
Groeten Giardino
dinsdag 29 november 2011 - 17:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon