menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Strelitzia zaden.

Ga naar meest recente reactie

Bromelia

Bromelia

Ik krijg enkele strelitzia zaden waar ik enkele vragen over heb.
Hoe kan ik deze laten kiemen ?
Welke zaadpotjes kan men het beste ervoor gebruiken ?
Wat is de ideale potgrond hiervoor ?
Kunnen de zaden kiemen in de huiskamer ?(Heb op enkele site's gelezen datde zaden het beste in een verwarmde propagator van 25a30° tot ontwikkeling kunnen worden gebracht.Is het mogelijk om ze gewoon in de huiskamer te laten ontwikkelen daar ik het gek vind om voor enkele zaden een propagator aan te schaffen).
Hoeveel zaadjes mogen in een potje gestoken worden ?
Eigenlijk wil ik alles weten over hoe je een zaadje kan laten ontwikkelen tot een mooie plant.
Heb geen enkele ervaring met deze plantensoort laat staan met de zaadjes ervan.
Alle info is welkom.
Dank bijvoorbaat
Grtjes Bromelia
woensdag 28 september 2011 - 02:56
LauraK

LauraK

Verwijder het oranje pluis van de zaden. Laat de zaden drie dagen weken in water,
en ververs dat water elke dag. De kiemtemperatuur bedraagt tussen de 18 en 24
graden, en de kiemduur varieert tussen de 30 en 180 dagen! Als de temperatuur
in de huiskamer niet beneden de 18 graden daalt, is het waarschijnlijk wel te doen
op deze manier.

De laatste tijd zaai ik voornamelijk in cocopeat. Het voordeel daarvan is dat het
wel vochtig blijft, maar niet zo kleddernat wordt als zaai- en stekgrond, en ook
blijft het luchtiger, waardoor zaden beter kiemen.

Groeten van Laura.
woensdag 28 september 2011 - 08:41
Bromelia

Bromelia

Het zijn zaden van de strelitzia reginae.
Heb wel een verwarmingsmatje van thermo (15 watt) waar ik de potjes kan op zetten.
Grtjes Bromelia
woensdag 28 september 2011 - 13:28
Bromelia

Bromelia

Heb voor de zaadjes van de strelitzia een propagator met kokos tabletten en een thermometer aangeschaft,tevens heb ik er perlite en cocopeat gekocht.Het tuincentra waar ik dit heb gekocht deed een aktie en als je voor een bepaald bedrag kocht kreeg je er ook nog zaden van de brugmansia bij.Mocht zelf kiezen welke brugmansia zaden ik wilde hebben.had de keuze uit de brugmansia sauveoles roos ,geel en wit,de brugmansia arborea en de brugmansia sanguinea.voor het bedrag vanwat ik had gekocht kreeg ik 30 zaden,heb gekozen voor 10 zaden van de brugmansia suaveolens roos ,10 zaden van de arborea en 10 zaden van de sanguinea.
Kan k deze op dezelfde manier laten ontkiemen als de strelitzia zaden en hoelang kan men zaden bewaren?
Grtjes Bromelia
vrijdag 30 september 2011 - 00:45
Bromelia

Bromelia

Nee,dat is een plantenkast je kan het vergelijken met een terrarium maar dan zonder glas vooraan.
Grtjes Bromelia
vrijdag 30 september 2011 - 01:49
Bromelia

Bromelia

De plantenkast is 1m diep,2m lang en de hoogte is tot aan het plafond.
Foto vanuit verschillende hoeken.

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 30 september 2011 - 21:20
Bromelia

Bromelia

Als je ernaar kijkt heb je het gevoel dat je in de tropen bent,moet wel opletten als Correke,Vito en poucky los zijn die durven daar wel ingaan.
Voor de duidelijkheid Correke is een ara,Vito is een rosé kaketoe en Poucky is een edelpapegaai.
vrijdag 30 september 2011 - 23:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon