menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Problemen met clivia

Ga naar meest recente reactie

holantina

Holantina

Hoi hoi,
Wie kan mij helpen?

Mijn clivia heeft een probleem. Hij ziet er op het eerste gezicht goed ui, bladeren normale kleur, twee uitlopers, enz. Maar er is weinig groei en de binnenste blad van moederbol gaat los als je er zachtjes aan trekt (is al twee keer gebeurd) Je ziet dan dat hij rot/beschadigd is aan de basis (binnen in de bol). Dat is trouwens al een tijdje geleden. Ik heb toen de plant maar buiten in de tuin geplaatst (dacht dat hij doodging) en die heeft nu twee jonge bladeren gekregen. Ik wou die weggoien, maar vind het altijd zonde om nog levende planten weg te gooien..... hij staat nu in een aardewerken pot (leek me goed voor betere water, zuurtof en temperatuur beheersing van de potgrond)
Ik weet niet zo goed wat ik fout doe. Ik zette clivia na de bloei wat koeler en in oktober begin ik minder water te geven en geen mest. Hij krijgt ook betrekkelijk minder licht. Ik snap er helemaal niets van!

Ik denk dat ik misschin de clivia heb overbemest (in verhouding, heb net gelezen dat ze weinig bemesting nodig hebben) of te veel water gegeven. De bloei is afgelopen keer ook niet optimaal gegaan.
Ik ben nu van plan om de Clivia in de slaapkamer te zetten (geen verwarming) Want ben bang dat als hij in de woonkamer blijft en straks in sept of okt. d everwarming aan gaat dat er geen bloemen komen. Hij staat nu op een vensterbak naar het Oosten, maar als het zonnig is dan komt er ook wat zon door het raam. Mijn clivia schijnt er voorlopig geen last van te hebben, maar wie weet....

Is dat een goed idee? Kent iemand het probleem van de binnenste bladeren rot?

A.u.b. even wat help, want ik weet het ff niet!
woensdag 31 augustus 2011 - 17:05
PeterW

PeterW

Dan heeft er waarschijnlijk water in het hart gestaan. Op zich zal hij dat wel overleven, dus gewoon doen wat je anders ook doet. Koel wegzetten en geen water meer geven totdat de bloempot boven de plant uitsteekt.
woensdag 31 augustus 2011 - 18:14
Roeli

Roeli

Totdat de bloempot boven de plant uitsteekt ? ? ?
Hoe bedoel je dat ? Ik zie de bloempot nl. niet opeens groeien.
woensdag 31 augustus 2011 - 19:28
PeterW

PeterW

Ik bedoel de bloemknop natuurlijk,
woensdag 31 augustus 2011 - 23:08
Roeli

Roeli

Oh...
donderdag 1 september 2011 - 07:08
holantina

Holantina

hihihi... dat had ik al in de gaten, dat hij de bloemknop bedoelde .....

ok, mijn clivia lijkt echt een "survivor" te zijn, die heeft onze vochtige zomer overleefd en mijn vakantie ook (ik drie weken weg, dus maar minimale zorg)
ze lijkt nu gezonder, de binnenste bladeren zien er goed uit en laten niet los. Wat water in het hart gestaan betreft, dat kan heel goed de oorzaak zijn. Ik probeer wel altijd uiterst voorzichtig water te geven: de grond moet nat worden en niet de plant. Dit geld trouwens ook voor amarylissen en andere planten uit de familie. Desondanks kreeg ik hiermee te maken... uhmmm... misschien toch maar te veel of in de verkeerde tijd water gegeven.......of water in het hart gekomen en ik had er geen erg in...... mijn clivia was toen aan het overwinteren in een ongebruikte kamer boven in mijn huis en kreeg wat onregelmatige zorg.... misschien daarom de problemen? Ik ben benieuwd of ik dit jaar wel mooie bloemen krijg. k zal in ieder geval goed mijn best doen om voor haar te zorgen. enne..... vanaf welke maand precies kan men het beste beginnen met koeler zetten en geeft men nou zeer weinig of helemáál geen water?
donderdag 1 september 2011 - 10:30
Roeli

Roeli

Weinig water geven.
Ik giet nooit boven op de aarde, maar altijd onder in de pot.
Kan er ook geen water in het hart komen te staan.
Als de plant uitgebloeid is verplaats ik hem altijd naar de slaapkamer. Daar staat hij direct al koeler. Maar.... bij mijn zoon staat hij `s zomers en 's winters gewoon in de kamer voor het raam en daar bloeit hij in elk geval 2 x per jaar met meerdere bloemen. Ik snap niet hoe, maar het is kennelijk een bizondere plant.

groetjes Roeli
donderdag 1 september 2011 - 11:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon