menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Orchidee gekregen

Ga naar meest recente reactie

martine

Martine

[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
ik ben absolute leek betreft orchideën. dit mooie exemplaar kreeg ik met de feestdagen.
hoe kan ik dit nu best verzorgen, en welke standplaats? er groeien wortels uit het recipiënt , moet ik daar iets mee aanvangen?
bedankt voor jullie goede raad,
Martine
donderdag 4 januari 2007 - 13:16
Gery

Gery

je kunt je orchidee het beste in een venster op het noorden of westen zetten.
hij houdt niet van de zon.
2 x per week een weinig (regen)water geven.
die wortel kun je gewoon laten hangen buiten het potje.
plant niet draaien.
op internet kun je veel lezen over orcideeen.
succes ermee! gery
donderdag 4 januari 2007 - 13:55
Bowie

Bowie

Gery welkom op het tuinforum, wat stelt jouw avatar voor??

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 4 januari 2007 - 16:40
Fons

Fons

Martine,neem een cachepot (ompot) Plaats op de bodem een schoteltje van ong.2cm hoogte omgekeert in die cachepot, vul de cachepot met water niet hoger dan de bovenste rand van het schoteltje,zet op het schoteltje uw plant, op deze manier zorg je voor een vochtige omgeving voor uw orchidee.
Wat betreft water geven, telkens het medium(potgrond) goed droog is een wijnig regenwater geven, een teveel aan water geven leid tot wortelrot, ge moogt de plant en de zwevende wortels ook af en toe benevelen maar zorg dat het hart van de plant droog blijft.
Dit sezoen zo licht mogelijk plaatsen dus op een vensterbank (op zuidvenster tegen fel zonlicht afschermen) maar liefst niet boven een radiator, de temp. boven de 15°C houden.
donderdag 4 januari 2007 - 21:09
Tine

Tine

Bowie ik denk dat de avator ven Gery een uitlopende alliumbloem is.

Tine.
donderdag 4 januari 2007 - 21:48
Lucia

Lucia

Hoi,
Diverse mensen diverse ideeën over het verzorgen van een Phalaenopsis.
Boven staande adviezen zijn goed. Maar er zijn alternatieven.
1 Uw plant 1X per 7 (zomer) tot 10 (winter) dompelen. Dit houd in dat u de plant ca 10 minuten. In een bak met water zet. Zorg dat de pot niet gaat drijven. Laat hierna de pot goed uit lekken. Ook ca 10 minuten. Hierna zet u de plant terug op zijn vertroude plekje. De plant verlangt in de winter vooral veel licht.
2 Dit is een iets moeilijkere manier maar goed mogelijk. Neem een glazen (doorzichtig) vaas. Doe hier 5 cm aan sphagnum in (mos). Zet u plant hier op zonder plastic potje. En duw er ook spagnum omheen. zodat hij stevig in de vaas staat. Geef nu water. Zodat er onder in de vaas 1cm water staat. Goed op letten BESLIST NIET HOGER. Het mos zuigt het water enig zins op. Zo ontstaat een vochtig klimaat voor uw orchidee, en houd hij toch droge voeten. Het water pas weer bij vullen als het op is. Dit varieert van 7 dagen tot 15 dagen. Dit ligt aan de temperatuur.

Denk er om veel orchideeën gaan eerder dood aan teveel water dan aan te weinig. Graag veel licht maar geen direct zonlicht van April tot en met September. En een temperatuur van 16-24 graden is ideaal. Wil je nog meer lezen probeer dan eens het NOV (Nederlandese Orchideeën Vereniging) Zij hebben een mooien pagina met veel informatie. Succes met je plant.
vrijdag 5 januari 2007 - 07:19
Lucia

Lucia

PS. Die wortels die uit de pot steken heten luchtwortels. De plant gebruikt deze om vocht uit de lucht tehalen. De plant heeft deze dus gewoon nodig. Lekker laten zitten dus, en niet proberen ze in de pot te duwen. Zo lang ze mooi groen zijn met een witte waas er over zijn ze gezond. Zit er een bruin-groen puntje aan dan groeit hij zelfs nog.
vrijdag 5 januari 2007 - 07:22
Gery

Gery

Gery welkom op het tuinforum, wat stelt jouw avatar voor??

[afbeelding verwijderd niet-https]


Hallo Bowie, Mijn avator is een foto van een enkele jaren oude bloeiende preiplant, heel mooi om te volgen hoe hij opengaat en de massa bloempjes te zien komen ieder jaar weer.
dank voor je welkom.
vrijdag 5 januari 2007 - 11:32
martine

Martine

dank voor jullie reacties; ik heb de orchidee op een venster aan noordkant geplaatst, maar er staat wel een radiator onder, 'k zal dan best toch nog een ander plaatsje zoeken. maar dan zal hij wat minder licht krijgen. wat is dan best?
Martine
zaterdag 6 januari 2007 - 10:11
Lucia

Lucia

Hij kan best blijven staan. Je moet alleen proberen om van de winter de lucht vochtigheid omhoog te brengen. dit kan op de al eerdere beschreven manier. Met die sier pot. Als je die niet hebt kun je hem ook op een schaaltje met kleikorrels of grind zetten. En het schaaltje vullen met water. Zorgen dat het water de plastic pot niet raakt. zo verhoog je de lucht vochtigheid. En houd de plant toch drogen voeten. Als je flink stookt moet je bijna iedere dag dat schaaltje bij vullen. Als je een bloemen spuit hebt zou je ook iedere dag even kunnen sproeien. Wel smorgens doen. Dan kan de plant droog de nacht in. Water in het hart (waar de bladeren samen komen) Is funest voor je plant. Dit overleeft hij niet. Succes
zaterdag 6 januari 2007 - 16:02
martine

Martine

oké. iedereen nogmaals van harte bedankt voor de info,
Martine
zaterdag 6 januari 2007 - 16:09
martine

Martine

oeps, wat ik nog vergat te vragen:
hoe zit het met de bemesting? is er nu ook een winterrust voorzien betreft bemesting, en welke soort en hoe vaak gebruik ik die???
Martine
zaterdag 6 januari 2007 - 16:28
Lucia

Lucia

Er is speciale orchideemest te krijgen (vloeibaar). als je iedere week water geeft of dompeld. Dan 1x per maand de hoeveelheid op de fles aanhouden. Gebruik je de vaas methode dan 1X per half jaar!
zondag 7 januari 2007 - 11:54
martine

Martine

oké, bedankt!

Martine
zondag 7 januari 2007 - 18:13
marleen

Marleen

martine als de orchidee volledig uitgebloeid is,
stengel afknippen tot boven het derde oog,
na een tijd zal je orchidee terug heel mooi bloeien!

gr en succes,
het is een hele mooie plant / bloem

marleen
maandag 8 januari 2007 - 21:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon