menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sinasappelboom overwinteren

Ga naar meest recente reactie

Andretje

Andretje

Beste


Ik heb een sinasappelboom in een pot een sette gusti.

Deze mag van half mei tot half oktober naar buiten, ik kan deze nog even in een kas zetten die 's nachts bijverwarmd wordt.
In de winter is dit niet te doen en moet ik de plant ergens anders onderbrengen.

Ik denk eraan hem in de kelder te zetten, met een daglichtlamp, dan staat de plant ook koel!

De vraag is eigenlijk, Zou dit kunnen zonder problemen voor de plant en weet iemand met wat voor lamp ik dit kan doen ?

Alvast Bedankt !
zaterdag 16 juli 2011 - 09:41
ben45

Ben45

Vraagje: wat is een sette gusti?
Een temperatuur van 5 - 10 graden Celsius is voldoende om goed te overwinteren.
Zelf gebruik ik 4 stuks Gro-Lux tl buizen van Sylvania (36 Watt elk)in een donkerder ruimte. Het is een speciale lamp voor planten.
Of die ook in de kelder voldoet weet ik niet. Bij mij zit er in die donkerder ruimte nog wel een zijraam en ook aan de achterkant is een gedeelte glas, maar er kan geen daglicht van boven bij.
Dit in tegenstelling tot de kas waar de meeste citrusplanten staan.
Groetjes, Ben.
dinsdag 19 juli 2011 - 21:40
otensien

Otensien

Ik heb thuis een pas een sinaasappelboompje (eigenlijk een mandarijnensoort, de exacte soort weet ik niet vanbuiten), nu staat het buiten op ons terras, maar in de winter zouden we het naar binnen halen.

We hebben een soort van berging/aanbouw aan ons huis, maar echter niet goed geïsoleerd dus in de winter wordt het hier wel behoorlijk koud. De plant zou daar dus beschut en zeer licht staan, maar toch tamelijk koud. Is het nuttig om ons boompje in te pakken of halen we hem beter naar binnen in de living waar het kamertemperatuur is? (de berging is de lichtste plaats van het huis, lichter dan de living bvb.) We hebben ons boompje maar pas maar zouden er graag goed zorg voor dragen natuurlijk.
vrijdag 29 juli 2011 - 09:26
ben45

Ben45

Wel belangrijk om te weten wat voor citrus het is.
Kijk eens of het misschien een madurensis is, ook wel calamondin genoemd.
Groetjes, Ben.
vrijdag 29 juli 2011 - 22:24
Andretje

Andretje

Hoi Ben


Bedankt voor je antwoord, volgens kwekery achantus is de sette gusti de soort.
Ik zou hem ook liever bij kamer temp laten overwinteren maar volgens de kwekerij heeft hij zijn rust nodig
Ik denk eraan hem op zolder te zetten daar heb ik een dak raam met een paar uurtjes licht erop, en dan misschien de lamp erbij

mvg

Andre
zaterdag 6 augustus 2011 - 21:34
ben45

Ben45

Andre,
Zorg dan wel voor voldoende frisse lucht en voorkom tocht.
Vraag toch eens bij Acanthus naar de juiste naam. De naam die jij noemt komt in het hele citusoverzicht met duizenden en duizenden namen niet voor.
Groetjes, Ben.
zaterdag 6 augustus 2011 - 22:15
Andretje

Andretje

Ben

Ja ik heb een ventilatorkacheltje en ik zal overdag luchten.
Achter de naam kan ik niet komen ik krijg geen antwoord.


Waarom heeft hij eigenlijk zijn rust nodig (ik bedoel dat hij tussen de 5 en 10 graden moet), op tenerife staan ook een hoop sinasappelbomen en daar is het in januarie overdag nog 20 graden.


Gr

Andre
dinsdag 23 augustus 2011 - 22:00
ben45

Ben45

Andre,
Zijn de vruchten zo groot als een sinaasappel of zijn ze juist kleiner, net als een kleine mandarijn?
Op Teneriife hebben we te maken met totaal andere omgevingsfactoren. Als je die hier precies na kunt bootsen zou dat hier ook kunnen, maar dat zal niet lukken.
Te weinig licht, droge lucht bij vorst en verwarming etc.

Groetjes, Ben.
dinsdag 23 augustus 2011 - 22:15
Andretje

Andretje

Ben

De vruchten zijn idd kliener als een mandarijn, ik vroeg me al af of deze nog groter werden...

Tja dat zou moeilijk worden, vooral de zomers

Gr

Andre
woensdag 24 augustus 2011 - 11:00
ben45

Ben45

Andre,
Dan denk ik dat we hier te maken hebben met het kamersinaasappeltje, ook wel calamondin of madurensis genoemd. Die kan als enige in de citrusfamilie in de winter gewoon in de huiskamer op een lichte plek bij huiskamertemperatuur overwinteren.
Groetjes, Ben.
woensdag 24 augustus 2011 - 21:33
Andretje

Andretje

Ben,

Toen ik hem kocht had hij grotere vruchten dit was in januari


Ik heb een paar fototjes gemaakt, misschien doe ik iets verkeerd ?


Gr

Andre

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 25 augustus 2011 - 13:09
Andretje
donderdag 25 augustus 2011 - 13:11
ben45

Ben45

Andre,
Dit is toch wel een gewone sinaasappel, waarvan de vruchten de gewone grootte gaan bereiken. Alleen duurt dit nog wel even voor ze zo groot zijn. Ook komende winter zullen ze geleidelijk nog wat groter worden en eind volgend jaar kleuren.
Groetjes, Ben.
donderdag 25 augustus 2011 - 13:53
Andretje

Andretje

Ben

Als ik hem nu van de zomer in de kas hou, en uiteraard in het voor en najaar.
en dan in de winter in mijn slaapkamer op een lichte plek met 16 graad
Zou hij het dan kunnen hebben ?

Mvg

Andre
woensdag 31 augustus 2011 - 22:15
ben45

Ben45

Maar waarom in de zomer in de kas?
Buiten is beter.
De slaapkamertemperatuur is wel vrij hoog. Hij heeft dan echt veel licht nodig.
Koeler is aan te raden.
Groetjes, Ben.
vrijdag 2 september 2011 - 22:10
Andretje

Andretje

ik dacht dat ik dan beter een klimaaat als Tenerife kan nabootsen, en dat hij dan wel in de slaapkamer zou kunnen....
zaterdag 3 september 2011 - 14:28
ben45

Ben45

André,
Precies nabootsen zal niet lukken.
We moeten er hier voor deze planten zorgen dat ze bij onze omstandigheden het best gedijen.
In de kas zul je een zwakkere plant krijgen met veel slappe groei en veel meer ziektes en ongedierte.
Groetjes, Ben.
zondag 4 september 2011 - 20:09
Andretje

Andretje

Ok dat zou zonde zijn, ik zal hem binnen overwinteren ....
woensdag 14 september 2011 - 18:06
fransborgers

Fransborgers

Ik heb vier jaar een sinaaappelboom en in de herfst, dus net voor de vorst gaat ie naar de hall.Hij staat vlakbij de verwarming. Dus heb ik een plaat voor de verwarming gezet waardoor de boom niet te warm wordt.
Iedere dag geef ik drie grote glazen wat en in het voorjaar (mei) gaat ie weer naar buiten.
Vorig jaar had ik acht sinaasappelen.
Tijdens de winter valt er altijd blad af.
Maar buiten groeit alles weer aan en bloeit de boom als geen ander.
Mooie witte trosjes en daarna weer in spanning afwachten op hetgeen de boom ons weer biedt,zowie als mooie boom als de vruchten die we later mogen plukken.
In het voorjaar doe ik mestkorrels om de stam en tijdens regenen zuigt de grond het op.
Frans Borgers,Saint Auvent
zaterdag 7 januari 2017 - 19:11
fransborgers

Fransborgers

correctie wat = water
zowie = zo wie zo
zaterdag 7 januari 2017 - 19:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon