menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vleesetende planten

Ga naar meest recente reactie

Friend4plants

Friend4plants

Hallo,

Ik had vleesetende planten gekocht maar die zijn dood gegaan hoe het komt weet ik niet.
Het was een venus vliegenval en een gele Bekertrompet.
Ik zou dit jaar graag nieuwe plantjes kopen.
Welke zijn goed om mee te beginnen?
Waar moet ik op letten bij aankoop?
En hoe kan ik ze vermeerden want ik zou er graag een vriend mee plezieren.
Ik heb ook al eens gelezen dat ik ze in een potje met gaatjes onderaan moet zetten in een bordje met kalkvrijwater.
Graag had ik nog wat tips en gewone verzorg regels gehoord.
zondag 5 juni 2011 - 18:04
Polplastron

Polplastron

Venus vliegenval en die bekerplanten zijn beter geschikt voor buiten.
Zet ze in een kuip met regenwater in een pot met onbemeste turf.
Als je ze binnen wil houden, zorg dan voor een zo hoog mogelijke luchtvochtigheid door ze bijvoorbeeld in een afgedankt aquarium te zetten met een afdekplaat.

Groeten,

Pol
zondag 5 juni 2011 - 20:25
Friend4plants

Friend4plants

Aah vandaar waarschijnlijk.
Welke zijn dan wel goed als kamerplant?
maandag 6 juni 2011 - 15:28
Polplastron

Polplastron

Die Sarracenia-variëteiten en -soorten kunnen ook wel binnen, maar dan liefst in een bak die afgedekt is. Zonder afdekking of zo droogt het een en ander nogal snel uit en daalt de luchtvochtigheid naar mijn mening te sterk. Ook de verschillende Drosera, Heliamphora etc. kunnen op deze manier.

Natuurlijk kan je allerlei planten als "wegwerpmateriaal" op de vensterbank zetten. Van die Nepenthes-planten worden zo bijvoorbeeld veel in bloemenzaken verkocht en houden het wel een paar weken uit voordat hun vangbekers lelijk worden.
Dat heeft echter volgens mij niets met liefhebberij voor planten te maken.

Groeten,

Pol
maandag 6 juni 2011 - 20:32
starsfighter

Starsfighter

Idd, Verschillende drosera soorten zijn goed voor binnen, mits natuurlijk goede verzorging,
1. Een plaats met zon
2. Regenwater of gedestileert water in een schoteltje,
3. Geen lage temperaturen, maar dit zal wel oke zijn als je hem binnen houdt.

Dionaea muscipula zou normaal ook binnen gehouden kunnen worden...
Maar valt natuurlijk te zien hoe hij was verzorgd bij de tuincentra...
De bloemen kun je er het eerste jaar best uitknippen als er bloemen instonden, deze vragen veel energie van de plant...

dinsdag 7 juni 2011 - 17:19
Friend4plants

Friend4plants

Aah oké maar als ik het goed begrijp voelen vleesetende planten zich buiter beter?
Maar die paar exemplaren die wel binnen kunnen zal ik eens proberen en als het dan misloopt kan ik ze nog altijd buite of in de serre zetten, toch?
dinsdag 7 juni 2011 - 19:15
starsfighter

Starsfighter

Ja, je kan dat proberen, Maar vleesetende planten kun je ook PERFECT binnen houden.
Er zijn zelfs een paar planten die je moet binnen moet houden, Cephalotus, Nepenthes, deze zijn beter om binnen te houden, omdat als het lang regent, of volle zon is, dan is dat niet optimaal, maar probeer ze altijd achter glas te zetten
En niet direct ze te veel voeden, hierdoor was mijn Dionaea ook bijna dood gegaan in het begin, het was gewoon zo tof om die beestjes te geven
dinsdag 7 juni 2011 - 19:43
Friend4plants

Friend4plants

Ok bedankt allemaal.
Misschien nog wat algemene tips voor het verzorgen?
-Geen direct zonlicht
-Kalkvrij water
-Geen voeding geven
Zijn er nog zo'n dingen?
woensdag 8 juni 2011 - 17:56
starsfighter

Starsfighter

Voeding mag, zo eentje per 2 weken ofzo, als er genoeg bekjes open zijn etc... Maar niet allemaal tegelijk
Als je goed voed, dan zul je het volgend jaar veel bloemen zien
- En zonlicht is WEL goed, maar niet bij alle vleesetende planten...
Voor meer informatie: URL GEBLOKKEERD , daar staan documenten voor alle families
mvg,
woensdag 8 juni 2011 - 20:54
Friend4plants

Friend4plants

Aah ok
De URl is geblokkeerd zou je die in een bericht kunnen sturen naar mij dan?
Alvast bedankt
donderdag 9 juni 2011 - 18:08
starsfighter

Starsfighter

Ah ja, sorry, niet meer op gelet
Ik zal ze sturen.
mvg,
vrijdag 10 juni 2011 - 19:26
Rolf1948

Rolf1948

Hmmm, verstandige adviezen alom!
Misschien nog een aanvulling. De Sarracenia's komen uit N-Amerika en sommige soorten zelfs uit Canada. Ze kunnen wel iets hebben dus. Sterker nog, die koele periode hebben ze ook echt nodig om helemaal gezond te blijven. Je zal zien dat ze in de aanloop naar de winter geen bekers meer maken, maar min of meer normale platte bladeren. Dat is een teken dat je het goed doet en dat ze hun koele rust periode ingaan. Ze schrikken niet van een graadje vorst, maar als het te erg wordt haal ik ze binnen waar ik ze dan zo koel mogelijk neerzet tot het nog alleen maar licht of helemaal niet meer vriest. Inderdaad, het advies van kalkvrij water en voedselarme grond klopt helemaal met mijn ervaring en je kunt het eens proberen met orchideeenpotgrond eventueel gemengd met sfagnum (veenmos).
Die Sarracenia's kunnen vanaf de lente makkelijk op de vensterbank, maar ik zou ze 'swinters absoluut die koele periode geven. Overigens, 'szomers ook buiten heeft als voordeel dat ze insecten vangen en dat maakt je plant ook weer sterker. Bij mij zijn de toeters soms wel voor een derde tot de helft gevuld met allerlei vliegend gedierte. Je moet ze wel in de zon zetten dan, dat hebben ze nodig om "nectar" te maken waarmee ze hun slachtoffers lokken.
Kijk ook eens op de site van Carnivora, de vereniging van liefhebbers van dit soort planten (ik kan nog geen link neerzetten) en als je echt enthousiast bent (en Engels leest) kan ik je het boek "The Savage Garden" in pdf vorm toesturen.

Rolf, Den Haag, NL
vrijdag 24 juni 2011 - 16:26
starsfighter

Starsfighter

Ja, die link van carnivora heb ik hem gestuurd :P
vrijdag 24 juni 2011 - 19:32
timtamtom

Timtamtom

Even van die nepenthes als "weggooiplant", ik heb al minstens twee jaar
een simpele nepenthes alata van de intratuin staan en hij doet het
nog steeds mooi. Elke keer als zowat alle bekers verdroogd waren
begonnen er ook weer nieuwe te groeien.
En hij staat gewoon op een tafeltje voor het raam. Zonder terrarium of iets.
Het enige wat ik doe is hem een paar dagen in de week besproeien met een
plantenspuit en hem regenwater voeren.
Groetjes, Tim
woensdag 12 oktober 2011 - 18:12
starsfighter

Starsfighter

Weggooiplant?? Dan heb ik daar precies overgelezen
Ik heb de mijne ook al 2 jaar, fel gegroeid, hij had even niet een goede hoge luchtvochtigheid en maakte daarom geen bekers aan, maar nu terug wel
Staat ook binnen voor raam ;P

mvg,
woensdag 12 oktober 2011 - 19:28
timtamtom

Timtamtom

ja, polplastron had in een berichtje gezegd dat de nepenthes vaak verkocht
word als "wegwerpmateriaal
donderdag 13 oktober 2011 - 07:37
Polplastron

Polplastron

Ja; die Nepenthes zien er heel goed uit in de winkel, maar heel wat mensen kunnen die planten niet bieden wat ze nodig hebben: voldoende licht, maar vooral een voldoende hoge luchtvochtigheid en onthard water. Vandaar: de plant blijft vaak een hele tijd goed tot de bekers bruin worden en er later nooit meer een beker aankomt.

Natuurlijk verzorgen JULLIE die planten WEL goed hé!
zondag 16 oktober 2011 - 13:21
starsfighter

Starsfighter

Ik had een kleine gekocht..
Hoge luchtvochtigheid is niet verplicht! Enkel als het er niet is, krijg je geen bekers, in de winter staat ie altijd binnen (want mag geen vorst hebben) en dan maakt hij de hele winter geen bekers aan...
In de zomer weer buiten en hopla, de bekers komen!

zondag 16 oktober 2011 - 18:47
Polplastron

Polplastron

Hoge luchtvochtigheid is niet verplicht! Enkel als het er niet is, krijg je geen bekers, in de winter staat ie altijd binnen (want mag geen vorst hebben) en dan maakt hij de hele winter geen bekers aan...

Zoals ik dus ook al zei! Veel mensen gooien de plant echter weg zodra hij geen bekers meer maakt. Ideaal zou hij toch bijna constant een hoge luchtvochtigheid moeten hebben om mooi uit te groeien. De planten in de bloemenwinkel komen, vermoed ik, uit serres waar met deze zaken rekening gehouden is.

Groeten,

Pol
zondag 16 oktober 2011 - 19:54
starsfighter

Starsfighter

Ah oke, ik dacht dat je bedoelde dat ze dood gingen als ze niet voldoende luchtvochtigheid hadden
Welke planten heb jij allemaal? Aangezien wij bijna de enigen zijn die antwoorden bij cp's :P
zondag 16 oktober 2011 - 21:41
Polplastron

Polplastron

Heliamphora nutans, Cephalotus follicularis, Drosera capensis, Venusvliegenval en een paar onbenaamde Sarracenia.

Ik ben niet zozeer een verzamelaar hoor!

Grts,
Pol
maandag 17 oktober 2011 - 09:10
Knorrie

Knorrie

Ik heb de drosera soort al een paar keer proberen zaaien, maar telkens beschimmelen de zaadjes, ik leg ze nogthans bovenop de aarde. Hoe komt dit?
maandag 17 oktober 2011 - 12:37
starsfighter

Starsfighter

Dit hebben sommige: Slechte omstandigheden OF ze gaan nog terug komen, (na het schimmelen) en dan komen ze ineens uit :P
- Krijgen ze genoeg verluchting? (BELANGRIJK)
- Misschien te nat? Het moet niet een dressige poel worden

En ik ben toch iemand die ze mooi vind (heb er dan ook veel)
Mijn verzameling van cephalotussen zal nog groter worden, met cultivars Probeer ze allemaal te hebben, zijn z'n mooie planten
Is nu al helemaal rood gekleurd
[afbeelding verwijderd niet-https]

Drosera

DR01 D.aliciae - 2010
DR02 D.intermedia - 2011 (9x)
DR03 Drosera capensis - 2011
DR04 Drosera capensis alba - 2011
DR05 Drosera capensis red - 2011
DR06 Drosera madagascariensis - 2011

Sarracenia

Flava
SF01 S.flava - 2010
SF02 S.flava var flava - 2011
SF03 S.flava var ornata - 2011

Oreophila
SO01 S.oreophila - 2011

Purpurea
SP01 S.purpurea - 2011

Dionaea muscipula

DM01 D.muscipula "typical" - 2010
DM02 D.muscipula "typical" - 2010
DM03 D.muscipula "typical" - 2010
DM04 D.muscipula "typical" - 2010
DM05 D.muscipula "typical" - 2010
DM-- D.muscipula - Seedling 2010 (7x)

Nepenthes

N01 N. X Ventrata - 2010

Cephalotus

CF01 C.follicularis - 2010
CF02 C.follicularis - 2011
CF03 C.follicularis - 2011
CF04 "Big Boy" - 2011
CF05 'Hummer's Giant' - 2011
CF06 'Hummer's Giant' - 2011

Drosophyllum

DL01 Drosophyllum lusitanicum - 2011
DL02 Drosophyllum lusitanicum - 2011

mvg
maandag 17 oktober 2011 - 17:30
Polplastron

Polplastron

Dat is al een serieuze verzameling. Ik begin daar niet meer aan!
Een paar vleeseters, een paar cactussen en vetplanten en massa's rozen zal wel genoeg zijn! LOL

Grts,

Pol
maandag 17 oktober 2011 - 19:56
Knorrie

Knorrie

Ze staan in een potje dat in een glazen schaal staat met altijd 1cm water in
dinsdag 18 oktober 2011 - 10:06
starsfighter

Starsfighter

Stilstaande lucht? Nooit een windje? Probeer ze soms een beetje wind te laten hebben (verluchting). En anders komen ze er mss wel door, welke zaden?
mvg,
dinsdag 18 oktober 2011 - 17:36
Knorrie

Knorrie

De drosera intermedia, ze hebben niet altijd zonder lucht gestaan, nu is het natuurlijk te koud om de venster open te zetten, maar tot even geleden stonden ze af en toe in de tocht. Ik probeer de zaadjes nu op te kweken zodat ze tegen de late lente buiten op de vensterbank kunnen zodat al die vliegen daar geen scheetjes meer achterlaten .
woensdag 19 oktober 2011 - 10:35
starsfighter

Starsfighter

Hmm, probeer ze goed veel licht te laten hebben. En meer kan je niet doen

Ik hoop dat de anderen het toch nog goed doen?

mvg,
woensdag 19 oktober 2011 - 14:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon