menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Trachycarpus Fortunei vorstschade geleden

giacomo

Giacomo

Beste mensen

Heb een drietal jaren een dubbel stammetje palmboom in mijn tuintje staan
en hij heeft vorig jaar de strenge winter overleefd maar ik vrees die van dit jaar niet.... Ik was zonet aant zien en heb met de hand het laatste overgebleven bruin blad met de hand eruitgetrokken het kwam heel soepel mee en het was vol met maden en het rook alsof het aant rotten was binnen in de palmstam... zou hij dit nog overleven?
vrijdag 20 mei 2011 - 15:05
giacomo

Giacomo

heb wat opzoekwerk gedaan en blijkt dat nog mensen dit voorgehad hebben en dat hun palm dit toch overleefd heeft... iemand ervaringen mee??? groetjes
vrijdag 20 mei 2011 - 16:10
greener

Greener

De trachycarpussen die vaak in NL of Belgie worden verkocht zijn vaak allemaal opgekweekt in Spanje of Italie wat vaak al een schok met zich meebrengt naar de koudere kikkerlandjes.
Aangezien jij hem al drie jaar hebt staan is er dus een ander bekend probleem/problemen.

Je hebt altijd sterke en zwakkere exemplaren.
Bij de Trachycarpussen komt dit wat duidelijker naar voren omdat dit toch een wat ander type plant is die wij gewend zijn.
Het blijkt dat bijv. meerstammige Trachy's altijd iets zwakker zijn dan de nekle stammen. Ik heb dit ook voorgehad doch bleef de sterkste stam in leven.

Tweede punt is de overwintering.
Een Trachy in pot kan veel minder vorst aan dan in de vollegrond.
Heb je in je omgeving een natte winter gehad dan kan je koprot krijgen.
Dit is makkelijk op te lossen door in de herfst en winter een klein dakje boven de palm te maken. Of zet hem in een overwarmde schuur. (dit laatse doe ik, je hebt er een hele winter geen omkijken meer naar, ik water zelfs niet eens)

Trachy's zijn sterk en kunnen die rot overleven in de helft van de gevallen.
Hou de plant in de kop kurkdroog, geef dus alleen wat water aan de voet van de palm. Kop in de zon en bakken maar.
Zoek ook eens via google naar koprot icm Trachycarpus, hier staan wat middelen die mogelijk zouden kunnen helpen.
Succes,

Sebas
zondag 22 mei 2011 - 07:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon