menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe kan ik mijn Nepenthes redden

Ga naar meest recente reactie

Kimberley

Kimberley

Hey iedereen,
Ik heb hier een Nepenthes. Doordat ik hem denk ik te lang in de volle zon heb laten staan is hij er zo gaan uitzien. Nu heb ik hem uit de zon gehaald en nu hoop ik dat ik hem nog kan redden Er komen precies wel nieuwe scheutjes aan, dus dood is ie nog (net) niet. Wie heeft er tips voor mij?
Ik heb hier al gelezen dat ze veel licht nodig hebben, maar geen volle zon (oeps)
Dat ze een broeierige pot willen dmv plastic ofzo en luchtige potgrond (is ook bij die van mij)
ze moeten veel gesproeid worden. Maar moeten ze ook veel water hebben? Moet de grond altijd goed vochtig zijn of moet ik oppassen met water geven? Hier krijgt hij 1x per week water. Is dit te weinig?
Alvast bedankt voor de tips
x Kimberley

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 5 mei 2011 - 10:33
cee

Cee

Nephentes gedijt best in turf in plaats van potgrond. Potgrond is veel te rijk.
Verder is het makkelijk om zo een hangmandje met onderschaaltje te gebruiken in plaats van een pot zonder gaten. Zo kan je makkelijk voorkomen dat ze te vochtig staan en het onderschaaltje zorgt voor wat extra vochtigheid van de lucht dat de bekers ten goede komt. 1 keer per week water geven is normaal gezien zeker wel voldoende, maar als ze in volle zon staan, blijkbaar niet, een venster op het noorden zal hen beter bevallen. In de winter mag je de watergift zelfs terugschroeven naar eens in de twee weken.

Dus in het kort:
Nephentes uit z'n pot en plastiek halen,
alle potgrond verwijderen,
in een hangpot met onderschaal in turf zetten,
een mooi plaatsje geven met veel licht maar zonder directe zon,
en vooral alleen regenwater geven, leidingwater bevat teveel kalk en andere mineralen.

veel plezier met je nephentes.
donderdag 5 mei 2011 - 11:15
garene

Garene

Jouw Nepenthes is vast en zeker een hybride laaglander, dus warmte en licht (geen zon) en veel vocht. Als substraat orchideëen aarde + turf of cocovezels + isomo parels of ander verluchtend materiaal (perliet, fijne lavakorrels, fijne seramis).
Eénmaal per week water geven is te weinig. Mijn Nepenthes krijgen 2 x per dag water via automatische bewatering in de serre. Laaglanders zitten graag in een vochtig zompige omgeving maar de wortels mogen niet in 't water blijven staan.
Afknippen wat verdroogd is en zorgen voor een hoge vochtigheidsgraad rond de plant en alle dagen water geven en de bladeren besproeien.
Succes !
donderdag 5 mei 2011 - 12:57
Kimberley

Kimberley

ok bedankt voor de tips...
Dan ga ik ervoor zorgen dat ik mijn nepenthes in een andere pot zet. Alleen de watergift is nog onduidelijk dan, want Garene jij zegt elke dag en Cee jij zegt 1 keer in de week maar dat zal ik dan waarschijnlijk wel zien als ie in een andere pot staat met afwatering en andere "grond".
x Kimberley
donderdag 5 mei 2011 - 16:14
annabellsa11

Annabellsa11

Hey iedereen, al een zeer oud topic, maar ik zit met het volgende probleem. Mijn twee nepenthessen stonden in gewone potgrond, maar ik kreeg uiteraard geen bekers. Voor de rest leken ze wel gezond. Ik heb het erop gewaagd om ze beiden en volle turf te zetten. Binnen de week zijn de onderste bladeren volledig geel aan het worden, van beide afzonderlijke planten. Worden ze eerst slechter voor ze beter worden?
zaterdag 3 november 2018 - 09:43
Polplastron

Polplastron

De meeste Nepenthes-soorten zijn geen moerasplanten, maar epifyten. Daarom plant ik ze het liefst in een mengeling van turf en orchideeënschors (half-om-half). Hoewel ze in principe niet nat zouden mogen staan heb ik hier toch een prachtig exemplaar N.hookeriana dat best wel nat staat in een pot zonder afwatering en daar al jaren in gedijt.
Belangrijk bij Nepenthes blijft wel de luchtvochtigheid en zeker als de planten pas verpot zijn, is het zaak deze zo hoog mogelijk te houden. Dat lukt, mijns inziens, enkel in een klein kasje gezien je met enkel bevochtigen nooit een constante luchtvochtigheid kan bereiken.
zaterdag 3 november 2018 - 14:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon