menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vleesetende planten - gaan ze dood

Ga naar meest recente reactie

BelleVille

BelleVille

Hallo iedereen!

Hopelijk kunnen jullie me helpen met het volgende;

Mijn Nephentes en Sarraciena + de Drosera doen het de laatste dagen minder en minder goed..

De Nephentes maakt wel nieuw blad aan, maar de huidige bekers worden droog en bruin. Is dit 'kwekerij..ennnogwat' (hoe noemen ze dit weer?) dus dat de plant even een terugval krijgt door verandering van omgeving, of doe ik iets niet goed?

De Drosera + Sarraciena staan goed nat en worden af en toe beneveld. Ze staan redelijk licht maar niet zonnig.
De Nephentes krijgt de hele dag veel daglicht maar geen direct zonlicht, of misschien heel eventjes in de voormiddag.. en krijgt om de 2 dagen een sproeibeurt.

Hier wat fotos:

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]



Alvast bedankt!
zondag 27 februari 2011 - 19:51
BelleVille

BelleVille

Zijn de foto's voor jullie zichtbaar?
zondag 27 februari 2011 - 19:53
Debby

Debby

Hoi BelleVille, ik zie helaas geen foto's... Nog eens proberen?
zondag 27 februari 2011 - 20:00
BelleVille

BelleVille

Verdorie! In elk topic loop ik zo hard te klooien voor die foto's en ondanks de vele uitleg van anderen wil het nog steeds niet lukken!

Ik weet het niet meer..

zondag 27 februari 2011 - 20:02
BelleVille

BelleVille

Eindelijk, gelukt!
zondag 27 februari 2011 - 20:18
P e t e r

P e t e r

Geef jij ze regenwater of kraantjes water?

Zijn ze verpot? In welke grond?

Bij welke temperatuur staan ze?
maandag 28 februari 2011 - 00:22
BelleVille

BelleVille

Ik geef ze afgehard kraanwater. Ze zijn inderdaad verpot bij aankoop, zo'n 3 weken geleden. De Nephentes is pas een week geleden verpot.
De halfdroge kelken heb ik afgeknipt.
Ze zitten op speciale kamerplant-potgrond.
De temperatuur is bij de Nephentes misschien wat hoger en droger, omdat ze aan een venster hangt met daaronder een radiator, die eigenlijk niet zo veel aanstaat. Misschien 3 uren per dag en dan niet zo hard.
De pot van de Sarraciena en Drosera staat OP een terrarium waarin het 29 C° is. De pot kan dus een paar graden warmer hebben dan de gewone kamertemperatuur.

Volgens wat ik zo de laatste weken geleerd heb, denk ik dat ik zou moeten:

-andere grond gebruiken (neutraler?)
-ander water gebruiken (woon op een appartement, geen regenwater ter beschikking)
-andere pot gebruiken voor de Sarraciena & Drosera?

Klopt dit?

Dank!

maandag 28 februari 2011 - 00:46
cee

Cee

Afgehard kraanwater zou eigenlijk wel ok moeten zijn voor je vleesetende planten.

Over de speciale kamerplant grond ben ik iets voorzichtiger, ik vrees dat die veel te rijk is aan voeding, die ze niet nodig hebben. Je kan ze beter in turf opkweken, eventueel met toevoeging van een klein deel zaaiaarde, maar kamerplantaarde lijkt me zeker niet de beste keuze.

De sarracenia en drosera mogen veel water hebben maar moeten ook niet volledig onder water komen te staan, als je ze in een schaaltje zet kan je zien wanneer ze het water van het schaaltje verbruikt hebben en kan je ze opnieuw water geven zodanig dat er altijd water in het schaaltje staat. De nephentes heeft niet zoveel water nodig, die houd niet van natte voeten, zoals ze zeggen. Maar een hoge luchtvochtigheid vinden ze wel leuk, zo blijven de bekers langer mooi. Ik zet de pot op een omgekeerd potje in een schaaltje met water, zo is er altijd een hoge luchvochigheid voor de bekers en is er toch geen kans om te verzuipen. Het is ook volledig normaal dat sommige beker beginnen verbruinen en opdrogen, die snij je best gewoon weg, dan maakt ie wel nieuwe aan.

Verder moet je er zeker niet mee inzitten dat je planten nu een beetje afzien, eigenlijk zouden ze in rust moeten gaan tijdens de winter, om dan des te groter terug te komen in de lente. Dus zou je de drosera en sarracenia (zoals venusvliegenval) kouden mogen zetten (5 à 10°C) en minder water geven (net niet droog) in de winter, anders gaan ze na twee jaar volledig de hoek om, wegens uitputting. Nephentes mag altijd een lekker warme tempertuur blijven geven, die houd in de meeste gevallen niet van koude, 20°C is ideaal, tenzij het een hooglander is dan is 15°C ook al goed.

Je nephentes zit eigenlijk al in een goeie pot. En als ik kijk naar je foto's doen je planten het al bij al zeker niet slecht.

groeten,
Cedric
maandag 28 februari 2011 - 09:29
BelleVille

BelleVille

Dit is allemaal prima informatie, super!

Hartelijk dank.
Ik ga uitkijken voor een andere pot en substraat voor de Sarraciena + Drosera.


Groeten!

maandag 28 februari 2011 - 11:18
Polplastron

Polplastron

Dat substraat kan je makkelijk zelf maken door (onbemeste) turf te mengen met wat zeer fijn grind (goed wassen). Ik gebruik dit mengsel al jaren voor mijn vleeseters.
maandag 28 februari 2011 - 12:20
P e t e r

P e t e r

Daar heb ik niets meer aan toe te voegen
maandag 28 februari 2011 - 20:25
timtamtom

Timtamtom

Is het ook erg als je ze niet van onderen watergeeft, want ik wil die van
mij in een grote vissenkom gaan zetten, maar dan kan ik ze niet van onderen water geven.
woensdag 12 oktober 2011 - 18:07
starsfighter

Starsfighter

Nee, dit is niet erg, maar zie wel dat je niet op de bladeren giet, of de 'dauw' van de drosera etc... Want als er dan zon schijnt op hun bladeren, werken de druppels als vergroot glazen, en dan verbranden de bladeren te makkelijk!!
mvg,

P.S: Zie wel dat je alleen planten erin zeg die ofwel allemaal veel water nodig hebben OF planten die allemaal weinig water nodig hebben

mvg
woensdag 12 oktober 2011 - 19:35
timtamtom

Timtamtom

Ik wou er een sarracenia flava, een dionaea en een drosera capensis in gaan
zetten, ik weet niet of dat goed is?
donderdag 13 oktober 2011 - 07:38
starsfighter

Starsfighter

Ja, dat kan, wel zien: Sarracenia en dionaea hebben wel hun winterrust nodig, capensis niet...
Zal even opzoeken over de druppels
zondag 16 oktober 2011 - 18:45
Polplastron

Polplastron

Die Drosera capensis krijgt bij mij gewoon dezelfde behandeling als de andere hoor en dat gaat perfect.

Grts,

Pol

P.S.: Parodias: wetenschappelijke proeven tonen aan dat het brandglaseffect THEORETISCH wel voor kan komen bij planten met veel oneffenheden in het blad. In praktijk komt het inderdaad weinig (zeg maar: "niet") voor!
http://www.uk.rug.nl/archief/jaargang39/17/07b.php
Ik heb het betreffende artikel destijds overigens ook gepubliceerd gezien in Eos of Scientific American, maar ik weet niet meer welke van de twee het was.
zondag 16 oktober 2011 - 19:52
starsfighter

Starsfighter

Een capensis kan terug komen vanuit de wortels ja, dus ze kunnen alle drie buiten het hele jaar staan, maar normaal is het gewoon beter voor de capensis om binnen te blijven, maar daarentegen een venus vliegenvanger en een sarracenia, die hebben BEST een winterrust nodig, ik ga niet zeggen dat ze dood zullen gaan als ze het niet krijgen..

Bij mij had hij toch verbrandingen, door het water... Niet altijd, maar liever toch ni op het blad als je ernaast kan doen. En bij de capensis, wat ik bedoelde, de druppels er niet afgieten

mvg
zondag 16 oktober 2011 - 21:37
timtamtom

Timtamtom


En bedankt voor de informatie.
dinsdag 18 oktober 2011 - 07:18
MichaelD

MichaelD

Beste
De laaste tijd gaan mijn venus vliegvallen niet zo goed moeten regelmatig doden wegknippen zelf jongen sterven af kan dit door de warmte of is dit normaal in augustus
Alvast bedankt
dinsdag 7 augustus 2018 - 21:19
starsfighter

Starsfighter

Hoi,

Als hij in winterrust gaat, dan zou dat al wat meer kunnen, maar nu is het zeker nog niet de temperatuur om in winterrust te gaan
Heeft hij genoeg water? In wat voor aarde staat hij?
Stuur anders ook eens een fototje erbij.

Mvg,
woensdag 8 augustus 2018 - 11:03
MichaelD

Tekst aangepast

MichaelD

Die is nog niet verpot
Heb wel nog geen doden gehad deze jaar ze zullen allemaal op het einde zijn
Als ik de vogel kooi nieuw water geef krijgen zij het oude water en zon hebben ze ook genoeg van 'smorgens tot 15u in de namiddag
woensdag 8 augustus 2018 - 12:16
MichaelD

Tekst aangepast

MichaelD

Hier is een foto
woensdag 8 augustus 2018 - 16:40
MichaelD

MichaelD

Deze heeft dat

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 8 augustus 2018 - 16:42
MichaelD

MichaelD

Hier is nog een

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 8 augustus 2018 - 16:43
satomi

Satomi

In oud water van de vogelkooi kon wel eens een teveel aan zouten/mineralen zitten; krijgen ze geen regenwater?
vrijdag 10 augustus 2018 - 14:27
starsfighter

Starsfighter

idd, ik neem ook aan dat het gwn kraantjeswater is? Dit mag niet, het moet regenwater/demiwater zijn (zonder al te veel mineralen dus).
Het plantje ziet er momenteel nog wel oke uit, maar als ie nu kraantjeswater krijgt, zal het snel moeten veranderen, anders blijft ie niet oke

Mvg,
Ewoud
vrijdag 10 augustus 2018 - 18:39
satomi

Satomi

Het is in ieder geval aan te raden om een paar vijfliterflacons met demiwater aan te schaffen die je weer vult met regenwater als ze leeg zijn. Bij bv. H...bach kost zo'n flacon €2,40 in de webshop. Dan heb je in tijden van droogte altijd voldoende goed water voor je vleeseters.
vrijdag 10 augustus 2018 - 18:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon