menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sharon

Ga naar meest recente reactie

Victor44

Victor44

Heb mijn vraag verkeerdelijk bij Bl &Pl .gezet ,daarom nogmaals hier geplaatst.Weet iemand waar ik Sharon planten kan kopen,ik heb Kaki gezaaid,maar naar het schijnt zou ik hier pas binnen een 10 tal jaren vruchten kunnen van bekomen.Sharon zou eerder eetbaar zijn,en beter bestand tegen vorst.Maar het probleem is,ik vind hier nergens planten van.
Beste dank
Victor
zaterdag 2 december 2006 - 18:24
Fons

Fons

Victor,kakifruit is afkomstig uit Azie nl. China, Korea, Japan, met meer gematigde temperaturen en ook geschikt voor onze streken.
Sharonfruit is een veredelde kaki en ontwikkeld in Israel, word kekweekt in tropische of suptropische streken en minder geschikt voor onze streken,misschien hier voor serreteelt.
In een tuincentrum te Lommel werd een kaki boompje aangeboden vorige week,sharonboompjes heb ik nog niet gezien.

Groetjes Fons.
zaterdag 2 december 2006 - 20:13
Rodger

Rodger

Victor ik dacht dat het sharonfruit van de kakiboom afkomstig was ,of heb ik het mis voor ?
Is het niet zo dat die twee namen door elkaar gebruikt worden kaki's en sharonfruit maar eigenlijk hetzelfde zijn ?
rodger
zaterdag 2 december 2006 - 21:14
Victor44

Victor44

Neen Rodger,Sharon is zoals André zegt een veredelde Kakisoort,maar ik had vernomen dat ze meer vorstbestendig was dan kaki en ze minder rijp konden gegeten worden. Over kaki's moet een nachtje vorst gegaan zijn,zoals bij mispels,je moet ze dus langer laten hangen anders zijn ze wrang.
Verleden jaar heb ik ze nog in de Bakker catalogus gezien,maar toen had ik er nog niets van gelezen en interesseerde het mij minder.Had ik het toen geweten had ik er me ééntje besteld,maar in de huidige catalogus welk op internet staat is hij niet meer te vinden.
Grtjs Victor
zaterdag 2 december 2006 - 21:37
Fons

Fons

Sharonfruit, ronde afgeplattevrucht, licht oranje,zonder pitten,geteelt in israel en tropiche streken, weinig of geen tannine, kan zelfs smakelijk zijn als ze nog als harde vaste vrucht gegeten word.
Kakifruit,ovaal of kogelvormige vrucht,donkeroranje, met pitten,kan in onze streken geteelt worden, onrijpe vruchten bevatten looizuur concentraat hetgeen ze een wrange maakt geeft in deze toestand, als de vruchten rijp en zacht zijn verdwijnt het looizuur en zijn ze echt lekker.

Groetjes Fons.
zaterdag 2 december 2006 - 22:03
Rodger

Rodger

Dus Fons als ik je goed begrijp kan men hier bij ons alleen maar kakifruit kweken en geen sharonfruit ?
En zitten er in kakifruit altijd pitten of zijn daar ook pitloze soorten onder ?
rodger
zaterdag 2 december 2006 - 22:36
depauws

Depauws

Dag Fons en Rodger
[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]


zondag 3 december 2006 - 10:58
depauws

Depauws

Dag Fons en Roger

Hierboven mijn foto's
Ik heb een persimoen of kaki of sharon ?? staan die mij dit jaar +- 50 vruchten heeft geleverd, elk 160gr groot.
De boom groeit traag zowel wat volume als eerste vruchten betreft.
De vruchten aan de boom komen geel in spetember maar zijn dan niet eetbaar wegens tannines (of looizuur? ).
Ik laat ze binnen narijpen, buiten eten de vogels de gele tot oranje vruchten graag.
Na enkele weken wordt de vrucht dan oranje tot rood en de slechte smaak verdwijnt.
Er zitten geen pitten of zaden.
De vorm van de vrucht kunt U op bijgaande foto's beoordelen.

Heb ik dan een sharon of een kaki of een persimoen?

Groetjes
zondag 3 december 2006 - 11:03
Fons

Fons

Aan de vorm te zien en volgens uw beschrijving is het ongetwijfeld een kaki dus zeker geschikt voor ons klimaatsniveau, de wetenschappelijke naam zou persimoen, diospyros virginiana zijn.

Groetjes Fons.













zondag 3 december 2006 - 15:24
marnix

Marnix

Victor 3weken terug heb ik er nog een gevonden bij de
http://www.palmhunter.be

grtz
zondag 3 december 2006 - 17:57
Victor44

Victor44

Marnix,ik ben eens even gaan kijken op deze site,maar er staat er momenteel geen tussen.Misschien komen ze tussendoor nog wel binnen,ik zal het opvolgen.Alvast bedankt voor de tip
Grtjs Victor
zondag 3 december 2006 - 18:12
depauws

Depauws

Victor en Marnix

Zou er kans zijn om een kaki te stekken, of te enten, op welke onderstam?

Rond de boom het ik nog nooit wortelopslag gezien.

Groeten
zondag 3 december 2006 - 18:28
Victor44

Victor44

In een artikel op internet heb ik gelezen dat de Sharon kan geënt worden op onderstam van Diospyros Virginiana (Dispyros Lotus kan ook).Omdat de plant dan beter winterhard zou zijn .De eerste 2 winters binnenhouden,nadien op beschutte plek,geen ochtendzon en uit de windproberen uit te planten.Eerste jaren bij strenge vorst afdekken.Indien 10 jaar oud zou deze onze winters aankunnen.
Grtjs Victor
zondag 3 december 2006 - 19:04
marnix

Tekst aangepast

Marnix

victor

de kaki die ik heb gekocht is geënt maar ik weet niet op welke onderstam.
ik denk dat je best een mail stuurt naar de palmhunter want ze hebben nooit op de site gestaan
anders wil ik het wel een keer vragen daar ik toch regelmatig bij hem binnenwip

grtz marnix
maandag 4 december 2006 - 08:49
Rodger

Rodger

Oké Marnix laat eens iets weten ,ik ben ook geïnteresseerd in die kaki .
groetjes
rodger
maandag 4 december 2006 - 08:54
jp

Jp

Bravo voor de cracks ! Regelmatig denk ik "dat lukt noooiit !!!"
En kijk, weeral ongelijk, 50 rijpe kaki's in België gekweekt door 'n liefhebber, ik vind het fantastisch.
Chapeau !
maandag 4 december 2006 - 10:34
Victor44

Victor44

Marnix,als je er langs gaat mag je altijd eens navraag doen over de prijs en de mogelijkheid tot verzending naar België.
Alvast bedankt
Victor
maandag 4 december 2006 - 15:10
Rudi

Rudi

heb een vriend die een sharon gekocht heeft bij Bakker.
ikzelf heb een winterharde kaki uit Zwitderland, gekocht bij Haeberli.

Mvg

rudi
maandag 4 december 2006 - 18:45
Victor44

Victor44

Rudi,ik denk dat ik ga wachten op de voorjaarcatalogusvan Bakker.In deze van het najaar stond hij niet meer,ook niet op de internetpaginas.
Grtjs Victor
maandag 4 december 2006 - 21:07
Rudi

Rudi

Depauws, hoe heb je ze zo rijp gekregen? Zijn ze niet gerimpled tijdens het rijpen?

Mvg

Rudi
maandag 4 december 2006 - 22:45
Fons

Fons

Bij een tuin certrum te lommel zijn kaki boompjes ong 1,50m hoog te koop aan €9,95 er stonden nog drie heb er ook maar eentje aangekocht.
Voor citrusliefhebbers er worden ook allerlei citrusboompjes aangeboden aan diverse prijzen.

Groetjes Fons.
donderdag 7 december 2006 - 20:00
dithmar

Dithmar

Van de "Diospyros kaki "bestaan duizenden varieteiten , het is zelfs zo dat deze boom reeds zo lang (meer dan 1000 jaar) gekweekt wordt ,dat er momenteel zelfs geen wilde exemplaren meer te vinden zijn men neemt aan dat de boom uit china komt...
De "sharon" is niks anders dan de merknaam van de israelische cooperatie die onder andere deze vruchten kweekt in de Sharonvallei in Israel. De eigenlijke naam van deze varieteit is "triumph" .
De wilde /oorspronkelijke kaki vormt vruchten die erg veel tanines bevatten en steeds moeten narijpen om de tanines te verwijderen anders is de vrucht extreem wrang en oneetbaar.
In de loop van de geschiedenis zijn echter bijzondere afwijkende types ontwikkeld.

Om het éénvoudig te stellen zijn er 3 types kakivruchten :
1) kaki's die steeds moeten narijpen (zacht worden) om te kunnen gegeten worden (om de tanines te verwijderen/wrange smaak)
2) kaki's die men altijd hard kan eten (zonder na te rijpen) en die dus geen of zeer weinig tanines bevatten.
3) kaki's die men enkel hard kan eten als ze (voldoende) zaden bevatten . De vruchten van de zelfde boom die geen zaden bevatten zijn wrang en moeten narijpen...
De tanines kan men ook kunstmatig verwijderen uit de vruchten(co2 gas ,ethyleengas,...), en dat is wat meestal gebeurt met de vruchten die hier als "hard eetbaar" te koop worden aangeboden. De "triumph" is bijvoorbeeld een varieteit die in natuurlijke toestand niet hard te eten is en kunstmatig behandeld wordt om eetbaar te worden. Dit is een zeer commerciële varieteit omdat de schil zo taai is waardoor de vrucht lang houdbaar is en makkelijk kan getransporteerd worden (zo lang hij niet behandeld is)
Over het algemeen is het ook zo dat de varieteiten van het 2e type een langere rijptijd nodig hebben dan deze van het 1e type en dus meestal wat minder geschikt zijn voor ons klimaat (fuyu,jiro,izu,etc.)
Wat het vinden van pitten betreft : bij de "triumph"is dit zeer uitzonderlijk omdat een kaki in bijna alle gevallen 2-huizig is en mannelijke bloemen dus niet op dezelfde boom staan als de vrouwelijke die geen bestuiving nodig hebben om vrucht te zetten...Als er zéér uitzonderlijk toch eens ergens een mannelijk bloemetje is gevormd of als ergens in de buurt een mannelijke plant zou gestaan hebben dan kan je wel eens geluk hebben. Normaal zorgt men er steeds voor dat er in de vruchten geen pitten zitten....(dit is niet zo commercieel...)
Alhoewel de 2 laatste vruchttypes op wereldschaal zeer veel gekweekt worden ,worden ze hier bij mijn weten nooit in de handel aangeboden..... omdat de grootste produktielanden Israel/italie/spanje vasthouden aan hun beproefde klassieke varieteiten ( rojo- brillante,tipo,lycopersicon,costata,triumph,etc.)en er voor kiezen om hun vruchten op kunstmatige wijze hard eetbaar te maken.
Als je pitten zaait ben je dus nooit zeker van het geslacht van je boompje (bloei na +/- 10 jaar)
Wat hier door velen persimoen genoemd wordt is eigenlijk de amerikaanse "Diospyros virginiana" (engelsersimmon) deze is veel winterharder , de vruchten zijn kleiner maar veel zoeter dan de kaki .van deze soort bestaan ook zeer vele lekkere kultuurvarieteiten maar geen varieteiten die je hard kan eten.
Er is ook nog de "Diospyros lotus" (dadelpruim of lotusboom) die massa's zeer kleine vruchtjes produceert die weliswaar (zacht) eetbaar zijn maar eigenlijk helemaal niet zo lekker zijn.
De laatste 2 soorten worden courant gebruikt als onderstam voor de kakiboom.
Er zijn nog een aantal diospyros soorten die hier winterhard zijn maar enkel met niet eetbare decoratieve vruchten .
Ik weet dat dit een hele uitleg is maar hierdoor is wellicht één en ander duidelijk...
groeten,
Dithmar
zaterdag 13 januari 2007 - 12:43
Rudi

Rudi

Victor,

Bij Bakker hebben ze er nog. Heb juist nagekeken. KOst zo een € 17, geloof ik.
Ikzelf heb een kaki sinds een paar jaar, en hoop dit jaar op bloemen en vruchten.
Gekocht bij Häberli in Zwitserland.

Mvg
Rudi

zaterdag 13 januari 2007 - 17:19
Victor44

Victor44

Rudi,ik had een mail naar Bakker gedaan of er in het voorjaar weer Sharon in hun catalogus zou staan.Ze hebben me dan deze week gemaild dat hun voorjaarscatalogus on-line beschikbaar was.Ik heb onmiddellijk 2 Sharon's besteld,één voor mijn zoon en één voor mij.Gisteren heb ik dan de bevestiging gekregen,ze sturen ze af in de 2de helft van februari.
Grtjs Victor en Mia
zaterdag 13 januari 2007 - 17:32
danny2

Danny2

hallo ik ben deze boompjes zeker al in 5 verschillende tuincentra tegengekomen, dus zo zeldzaam zijn ze niet. Trouwens bij groene vingers op 26 nov heeft Yvo erover gepraat en een boom in zijn tuin, met vruchten getoond.

danny2
zondag 18 februari 2007 - 17:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon