menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Medinilla magnifica

Ga naar meest recente reactie

EllyC

EllyC

Deze prachtige plant is echt een godsgeschenk van moeder natuur, maar heel moeilijk te houden, dat lezen we maar al te vaak op verschillende forums. Ik zelf heb er al zeker zo'n 5 of 6 gehad en helaas niet over kunnen houden zelfs niet met de tips van Ton Hannink. Wat ik me wel eens afvraag, zijn er mensen met goude groene handen die al jaren een exemplaar hebben? Ik zou daar heel graag foto's van willen zien en tips van de eigenaar hoe ze de plant zo groot hebben gekregen, hoe zij de plant verzorgen. Ben heel erg nieuwsgierig.

Hartelijke groet,

Elly
maandag 14 februari 2011 - 20:15
cetinel

Cetinel

ik heb de mijne nog niet zo lang(een half jaar ongeveer nu),ik doe er niet zo heel veel aan,af en toe wat sproeien,hij staat ook nog in dezelfde pot als toen ik hem kocht.
hij heeft heel lang gebloeid,een paar weken geleden heb ik de bloeiaar(bijna kaal geworden) verwijderd,ondertussen komt er een nieuwe bloemknopje tevoorschijn....het is mijn eerste medinilla,dus kan niet echt putten uit ervaring...
dinsdag 15 februari 2011 - 08:47
EllyC

EllyC

Vaak zie je dat als je een plant weinig aandacht geeft ze het beter doen dan wanneer je geobsedeerd je om de plant bekommerd. Maar ja, je wilt het zo graag goed doen!
Bedankt voor je reactie, ik hoop dat je nog lang van de plant mag genieten!

dinsdag 15 februari 2011 - 10:33
cetinel

Cetinel

ik denk dat meestal de winter doorkomen het kritiekste is? en aangezien het vooralsnog goed gaat,hoop ik dat het verder ook wel lukt..
hoelang lukken ze bij jou,en hoe gaan ze dan dood?(uitdrogen,rotten,wegkwijnen ??)
ton hannink legt het wel allemaal goed uit vind ik...
naar wat ik weet moet de medinilla in de wintermaanden zo licht mogelijk staan en naarmate de dagen lengen en de zon intenser word,beetje afgeschermd van de zon?? ik was dus ook van plan om de mijne binnenkort iets verder van het raam te gaan zetten...
heb je er nu ook 1? (foto?)
ik zal es een foto maken van de mijne zoals hij er nu bijstaat(andere foto is weer van een paar maanden terug)
dinsdag 15 februari 2011 - 10:42
EllyC

EllyC

De laatste 2 die ik heb gehad heb ik wel 6 maanden gehouden, maar inderdaad na de bloei worden de bladeren zwart en is er geen redden meer aan. En toch ga ik er ook straks in het voorjaar weer eentje halen. Ik ga nu naar een kweker in Sevenum (ned.limb), daar zijn ze redelijk in prijs.
dinsdag 15 februari 2011 - 10:51
cetinel

Cetinel

en nieuwe bloemknoppen,heb je dat ook nooit gehad...dus eigenlijk moet ik niet denken dat het met de mijne zo goed gaat....heb ze nog maar een half jaar,kan dus inderdaad ook gewoon slecht aflopen nog...(toch maar hopen van niet)
ik heb 1 blad gehad dat afgevallen is(gisteren) er zat een uitgedroogde vlek in het midden,bedoel je dat met zwart worden en afvallen??
ik zal es een foto gaan nemen..

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 15 februari 2011 - 11:01
cetinel

Cetinel

bloemknopje

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 15 februari 2011 - 11:08
cetinel

Cetinel

volgens mij ziet de mijne er toch nog goed uit??

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 15 februari 2011 - 11:09
EllyC

EllyC

Die ziet er inderdaad goed uit en ook nog bloemknoppen, hier hoef je je geen zorgen over te maken, die redt het wel. Nou ik geef de goed niet op en ga er braaf weer eentje halen.

Lieke, wat is er met de plant gebeurd, heb je hem niet meer dan?
dinsdag 15 februari 2011 - 11:26
cetinel

Cetinel

ik lees dat zwart worden van de bladeren duid op te nat of te koud staan.....
lieke ,hoe deed je dat met verpotten en mag dat in gewone potgrond?,
ik denk dat hij binnenkort toch een nieuwe pot nodig heeft...alhoewel,is epyfytisch....
dinsdag 15 februari 2011 - 11:51
cetinel

Cetinel

iets koeler heeft ie dus niet hier in de woonkamer die word verwarmd....das hier 20-22 graden..
vanaf mei meer water dus...
luchtvochtigheid,daarvoor sproei ik dus af en toe(met lauwwarm water,dat wel)
maar hij kreeg dus ook gewoon kraanwater...toch maar gieten met putwater dus,en bijmesten,waarmee mag dat?(kan orchideeenmest eventueel?)
dinsdag 15 februari 2011 - 14:12
hanninkj

Hanninkj

Bij mij staat hij gewoon in de huiskamer ca. 20 graden en dat gaat zonder problemen. Momenteel zitten er weer knoppen in nadat ik weer met een klein exemplaar ben begonnen.
Mijn hele grote van destijds en de kleine van nu krijgen gewoon kraanwater en doet het daar prima op maak het niet moeilijk als het gewoon ook gaat.

Ik geef mest voordat de knopzetting er is en nu hij bloemknoppen heeft en wel 1x per maand. De plant heeft echt niet zoveel mest nodig.

Het is echt geen moeilijke plant!!!!!
dinsdag 15 februari 2011 - 16:28
cetinel

Cetinel

dan ga ik gewoon verderdoen zoals ik bezig was(vind hem persoonlijk ook niet moeilijk,heel wat makkelijker dan pakweg een phaleonopsis)
zal af en toe beetje voeding geven nu..
dinsdag 15 februari 2011 - 17:48
hanninkj

Hanninkj

Hier staat ook de nodige informatie, waaronder over mijn eigen ervaringen:

http://hanninkton.nl/
dinsdag 15 februari 2011 - 19:04
EllyC

EllyC

Vanmiddag kon ik de verleiding niet weerstaan en kocht er 2 bij de Plus markt voor 7,99 per stuk. Ze waren goed ingepakt, zo goed dat ik amper kon zien of er 2 of 3 bloemen in zaten. Thuis gekomen waren er in elke plant 2 bloemknoppen en ook bleek 1 een stuk groter dan de ander. Uitgepakt wilde ik de plant fatsoeneren en brak er al een bloemknop af, wat ontzettend jammer. Ze zien er eigenlijk niet uit, een beetje schliemilig. Maar goed, ik geniet maar even van deze 2 tot dat ik strak in het voorjaar een mooie grote bij de kweker zelf ga halen. Tja, soms gaat je liefde voor een plant verder dan je verstand!
dinsdag 15 februari 2011 - 20:55
hanninkj

Hanninkj

Heeft de plant KOUD gestaan want dan houdt je er niets van over. Stengels worden zwart en bloemen vallen af, zie mijn website over deze mooie plant.
Ik hoop dat je geluk hebt.
dinsdag 15 februari 2011 - 22:58
EllyC

EllyC

Hallo Ton,
Je zult het niet geloven, maar de exemplaren van de C1000 hebben het in de tuin onder de boerenjasmijn, heel goed gedaan, nieuwe bladeren en ze bloeien warempel ook nog. Ik heb er de hele zomer verder niet naar omgekeken. Nu wordt het binnenkort tijd dat ze naar binnen gaan nu de nachten frisser worden. Wat raad je me aan, ze gewoon in dezelfde pot zonder de aarde te vernieuwen binnen zetten? In de keuken (noordzijde)? Wil ze natuurlijk graag overhouden! Alvast bedankt voor je advies!
Groet, Elly
maandag 12 september 2011 - 09:58
hanninkj

Hanninkj

Wanneer de ssrde nog goed is hoef je hem niet te vernieuwen. Wel bij min. 10 graad overwinteren op een lichte plaats. Kan in de kamer maar wel regelmatig sproeien.

Ton
maandag 12 september 2011 - 12:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon