menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lychee opkweken uit zaad

Ga naar meest recente reactie

cactusjen

Cactusjen

hoi,
zijn er mensen die effectief een succes geboekt hebben met lychees opkweken uit zaad?
Wat ik tot nu toe las: meteen zaaien na het openen van de vrucht en veel warmte en licht. Dit is niet echt veel .

Is er een bepaalde periode om te zaaien of kan dit het jaar door? Hebben ze nood aan een koudere periode in de winter om in rust te gaan of lekker doorgroeien heel het jaar door?
Welke ondergrond is aan te raden? Een bepaald mengsel?
En dan nog de vochtigheid. Nat? Droog?
Het internet maakt tot nu toe absoluut niet veel duidelijk hierover

groetjes

owja...ik heb een zak vol lychees in de koelkast, daarom de vragen
donderdag 10 februari 2011 - 17:56
printemps

Printemps

Nooit gedaan en heb geen enkel idee
Maar aangezien je een hele zak hebt kan je veel experimenteren hé

mvg
donderdag 10 februari 2011 - 18:28
Victor44

Victor44

Ze kiemen heel gemakkelijk,heb dit een paar jaar geleden ook gedaan. Het enige nadeel is dat ze absoluut tegen geen koude kunnen,dus hebben ze het ook niet overleefd ,zelfs al stonden ze in de serre.
grtjs
donderdag 10 februari 2011 - 19:20
danny2

Danny2

Zaaien doe je best binnen de paar weken nadat je ze gegeten hebt. De zaden blijven niet lang kiemkrachtig.
Opkomst is tamelijk hoog en dan kan je ze makkelijk opkweken tot volgende winter en als je er dan nog overhoud heb je veel geluk.
En als dit al moest lukken dan is er het volgende jaar nog heel weinig groei te bespeuren. Zelf heb ik er nog eentje staan van 4jaar , is 10cm hoog en krijgt al twee jaar telkens 1 blaadje dat op het einde van de winter afvalt.
Meer dan de lekkere vruchten (uit de winkel) opeten doe ik niet meer.

groetjes danny
donderdag 10 februari 2011 - 20:22
cee

Cee

Ik heb ongeveer tien zaden laten weken begin januari (1 dagje) en dan gewoon in een 5L fles gezaaid in stek/zaaiaarde en ik denk dat er toch 8 zijn opgekomen, heel makkelijk dus. Probeer wel zoveel mogelijk het vruchtvlees ervan te krijgen. Er staan er nu al van 10 cm tussen.

Nu wacht ik nog even vooraleer ik ze apart zal beginnen oppotten.

Iedereen zegt wel dat het de moeite niet is omdat ze moeilijk over te houden zijn in de winter, maar dat werd me van m'n avocado ook gezegd en die is nu toch de winter door en is ook alweer volop nieuwe blaadjes aan het aanmaken.

Het laatste project, eergisteren gestart is een kaki, maar ik heb maar 1 zaadje gevonden, dus zal er een beetje geluk moeten aan te pas komen of die wil kiemen of niet, maar wie niet waagt, niet wint.

Ik vind die tropische fruitsoorten eigenlijk makkelijker dan pakweg orchideën, daar heb ik blijkbaar dan niet de juiste feeling voor, elk z'n talenten zeker?

Dus gewoon ervoor gaan zou ik zeggen.
vrijdag 11 februari 2011 - 08:32
moetje1951

Moetje1951

Op de kersttafel Lychees: Cee, ik kon het ook niet laten. Ik heb net als jij het vruchtvlees verwijderd (opgegeten) de zaden laten weken en dan geplant (ik noem dit niet meer zaaien) Die pitten zagen er zooooooo verleidelijk uit.
ik heb dit vroeger ook al eens gedaan en als je ze als een kamerplant behandelt geen probleem met overwinteren. Ik had ze op kantoor maar ze zijn ter ziele gegaan door gebrek aan water tijdens mijn verlof.
Het zijn werkelijk heel mooie planten. Van de zes pitten heb ik vier planten.
Hoe heb je dat met die Avocado gedaan?
donderdag 17 februari 2011 - 14:53
cee

Cee

Met de avocado moet je gewoon de pit goed proper maken, en ook minimum een dag of twee laten weken. Dan zou het vel rond de pit makkelijk te verwijderen (zeker niet vergeten) zijn en er al een klein scheurtje te zien zijn waar die zal beginnen kiemen.

Dan heb ik die in een groot glas gezet (punt naar boven) met aperitiefprikkers erin (3 in totaal) zoat de pit in het glas hangt.
Dan vullen met water totdat de onderste helft van de pit in het water komt te hangen.

Normaal zal die dan eerst een wortel beginnen aanmaken, dus als de wortel zich goed begint te ontwikkelen (delen), dan kan je die in gewone potgrond verder opkweken op dezelfde manier, helft boven en de helft onder de potgrond. Een beetje zoals een kokosnoot dus, de pit staat er na een jaar bij mij nog steeds aan.

Maar meningen over hoe te zaaien verschillen nogal eens,dus ...
Lees je maar eens hoe het nog kan en kies je maar.

Ik ga je eens een foto sturen hoe die er nu bij mij uitziet, dit jaar wordt de uitdaging een vormsnoei toe te passen zodat ie een klein boompje met kroontje maakt in de plaats van een lange spriet. En verpotten zal ik in maart ook eens doen.


http://palmvrienden.net/toonwellens/zaaien/zaaien-van-avocado/
vrijdag 18 februari 2011 - 10:07
moetje1951

Moetje1951

Toch plezant he, dit probeer ik ook wel eens.
vrijdag 18 februari 2011 - 14:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon