menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe citrus snoeien

Ga naar meest recente reactie

Audrey

Audrey

Ik heb al een paar jaar een citrusplant maar hij is niet echt compact meer en heeft al lange takken. Deze takken hangen nu naar beneden door het gewicht van de vruchtjes die er sinds vorig jaar aanhangen en nu beginnen te kleuren. Ik heb al veel opgezocht ivm de snoei en heb begrepen dat ik moet snoeien als de eerste nieuwe scheutjes komen in het voorjaar.

Kan iemand me raad geven tot hoever ik de plant kan insnoeien? Mag ik takken snoeien waar vruchtjes aan hangen?

Ik zou het zonde vinden mocht ik de plant verkeerd snoeien en daardoor verliezen.

Alvast hartelijk dank voor de hulp,
Audrey
donderdag 27 januari 2011 - 09:25
ben45

Ben45

Audrey,

Ik zou inderdaad nog even wachten.
Als het zo ver is: waterlot, dood hout, naar binnen groeiende takken en een teveel aan takken verwijderen.
Te lange takken voor de helft of eenderde terughalen. Altijd snoeien na een oog (knop op de stengels) dat naar buiten of naar beneden wijst. Anders groeien de nieuwe scheuten naar het binnenste van de plant.
Je zult wat vruchten verliezen, maar er komt genoeg nieuw schot waar ook weer bloemknoppen en vruchten aan komen.
Succes,
Groetjes, Ben.
donderdag 27 januari 2011 - 15:12
Audrey

Audrey

bedankt Ben voor de informatie.
Ik wacht tot de plant nieuwe scheutjes begint te maken of bloempjes en dan ga ik hem eens snoeien zodat ik terug een compacte en mooie boom krijg.
Ik hou u op de hoogte van het resultaat.

groetjes,
Audrey
donderdag 27 januari 2011 - 16:30
zourky

Zourky

Hallo beste tuinvrienden,ik heb ook een citroen boom,gekocht met heel dikke citroenen,die we geplukt en gebruikt hebben,verleden zomer zijn er andere gekomen en hebben nu de dikte van een ei en nog groen,wordt dat nog wat of moet ik ze verwijderen,is het ook normaal men spreekt van citroen boom,maar het lijkt mij meer op een af-hanger,toen we hem gekocht hadden was het veel groen met vijf heel dikke citroenen,ik heb hem afgerold zal ik maar zeggen want alle takken waren opgedraaid zodat het een mooie groen plant was,dat waren takken van soms wel een meter lang,ik heb hem ondersteund en de takken opgebonden,maar dat lijkt mij geen boom,ik had mij dat voorgesteld zoals een appelboom met stevige takken,maar vind dat het meer lijkt op een af-hanger,nu komen er wel nieuwe scheuten aan,en bloemen,moet ik alles inkorten en wordt dat toch geen boom zoals ik mij een boom voorstel.
groetjes Richard
zaterdag 29 januari 2011 - 11:43
printemps

Printemps

@ zourky

De nog groene citroenen gewoon laten hangen ze rijpen en groeien gewoon verder als het warmer gaat worden
Tja soms binden ze die takken op een rekje ik vind het persoonlijk ook niet zo mooi
Je kan ze inkorten maar dan ga dit jaar waarschijnlijk geen bloemen/vruchten hebben
Nog even geduld,ieder jaar in de paasvakantie zijn er steeds citrussen in de aldi(B) voor 15 eurokes,wel smorgens gaan

mvg
zaterdag 29 januari 2011 - 13:56
zourky

Zourky

OK Printemps,

Dan laten we ze hangen,verleden zomer had ik stukjes gestekt en drie zijn toch in de was,ik heb ook nog het is geen citroen ik kan nu niet op de naam komen het smaakt zoals citroen en is kleiner en groen,die kwam van de Gama,dat was meer een boompje,na drie jaar begon het weg te kwijnen,heb het afgesneden zo vijf cm boven de grond nieuwe potgrond en is nu al 30 cm hoog,we zullen wel zien wat het wordt,de bladeren zijn ook kleiner dan citroenboom
bedankt en groetjes Richard
zaterdag 29 januari 2011 - 14:50
printemps

Printemps

@ zourky

Als je nieuwe bomen koopt moet je alle grond die eraan zit allemaal verwijderen(spoelen in een emmer water of met de tuinslang) en dan terug oppotten met Mediterane potgrond(echt alles of toch zoveel mogelijk moet eraf,toch een beetje de wortels sparen)
Die er rond zit is niet goed voor ons klimaat

mvg
zaterdag 29 januari 2011 - 15:08
hanninkj

Hanninkj

Geen Mediterane potgrond maar zoals hier Ben Buijnsters schrijft;
"Het beste is om die problemen te voorkomen door na aankoop de plant in de periode mei / juni / juli te ontdoen van de “zware” potgrond en te voorzien van een luchtige, grove samenstelling. Dat is echt de beste tijd om Citrusplanten te verpotten, ook al zit de plant vol met bloemen of vruchten. De plant is dan volop in de groei. Aan de wortels zie je dan mooie witte of crêmekleurige nieuwe scheuten.
De vaste zware potgrond kan het best helemaal verwijderd worden door de potkluit in een emmer water te blijven dompelen en daarna op te potten in een luchtige potgrond."

Dus luchtige potgrond!!!

Ton

zondag 30 januari 2011 - 22:48
zourky

Zourky

En welke is de goede potgrond,want er zijn zoveel soorten,of maakt men hem zelf luchtig met met coco snippers en boomschors,of is de potgrond die ze verkopen voor citrus planten ideaal.
groetjes Richard

ik weet nog iets met opgeklopt wit van ei dat maakt ook luchtig zegt
Piet Huizentuit (grapje
maandag 31 januari 2011 - 07:17
printemps

Printemps

Ik gebruik die van Aveve is speciale voor vijg,olijf en citrus
Op de zak staat ook vermeld voor Mediterane planten

mvg
dinsdag 1 februari 2011 - 16:12
hanninkj

Hanninkj

Als het maar luchtige grond is die niet kletsnat blijft want dat is funest voor de planten die niet te nat mogen staan.
Vermengen met Perliet is ook goed.
dinsdag 1 februari 2011 - 16:34
Audrey

Audrey

Mag ik mijn citrus nu al snoeien of wacht ik beter tot er toch nieuwe scheutjes te zien zijn?
Ik ben hem al een hele tijd aan het controleren maar tot nu toe is er nog geen enkel teken dat hij terug aan het groeien is. Er staan wel enorm veel grote vruchten op die ik er dan wel zal moeten afknippen.

Alvast bedankt,
Audrey
woensdag 9 maart 2011 - 09:11
zourky

Zourky

Ik denk wel, heb ergens gelezen dat men mag snoeien als er nieuwe scheuten aan komen,bij ons hangen nog citroenen aan van verleden jaar ,die zijn nu wel dikker aan het worden,ook nieuwe scheuten en heel veel bloempjes,nu staat hij nog in de veranda,maar eens Mei en geen nachtvorst zetten we hem buiten tot volgende winter
groetjes Richard
woensdag 9 maart 2011 - 10:34
ben45

Ben45

Audrey,

Inderdaad is het het beste om te snoeien zodra je ziet dat de plant wil gaan uitlopen.
Hier zijn er enkele ook al bezig, maar bij een heleboel is nog niets te zien. Vind dat eigenlijk wel goed: de nieuwe scheuten zullen dan ook niet snel te slap opschieten, wat in de kas snel gebeurt.
Groetjes, Ben.
woensdag 9 maart 2011 - 21:23
Audrey

Audrey

bedankt voor jullie reactie, ik zal dus nog een beetje geduld moeten hebben.

groetjes,
Audrey
donderdag 10 maart 2011 - 11:22
Audrey

Audrey

Er komen enorm veel bloemekes op de plant, is dit het moment om te snoeien of moet hij nieuwe blaadjes vormen ook?

groetjes,
Audrey
zaterdag 26 maart 2011 - 11:24
ben45

Ben45

Audrey,

Het zou wel eens kunnen zijn dat de plant problemen heeft met de wortels en daarom veeel bloemen geeft om te overleven.
Heel lange takken zou ik een stuk terugnemen. De rest pas snoeien als er inderdaad nieuw schot komt. Door die bloei blijft de sapstroom nog op gang. Overtollige bloemen vallen straks vanzelf af.

Groetjes, Ben.
zondag 27 maart 2011 - 11:13
Audrey

Audrey

bedankt Ben,

Kan ik iets doen om de plant te helpen zodat zijn wortels terug gezond worden? Ik moet wel zeggen dat hij vorig jaar ook enorm veel bloemen heeft gekregen en het grootste deel zijn vruchtjes geworden die nu nog allemaal op de boom hangen.
De boom heeft wel altijd al last gehad van schildluis, ik verwijder die zoveel mogelijk met een zacht doekje gedrenkt in water met een klein beetje zachte zeep. Ik merk nu wel dat er terug veel schildluis op zit, zou dit ook een reden kunnen zijn?

groetjes,
Audrey
zondag 27 maart 2011 - 11:31
ben45

Ben45

Audrey,

Schildluis zorgt er op zeker moment voor dat de plant er onder lijdt: sappen worden ontnomen + de plant kan ook niet meer goed ademen door de plakkerige toestanden. Er volgt dan stilstand.
Er zijn ook producten te koop die op natuurlijke basis de schildluis bestrijden. Wel moeten ze vaak enkele keren herhaald worden.
Met een zacht doekje wordt wel een gedeelte verwijderd, maar er zitten vaak zoveel jonge exemplaren op die je gewoon nog niet ziet.
Een mengsel van spiritus + groene zeep + water spuiten wil ook wel eens helpen, maar ook hier weer herhalen.
Groetjes, Ben.
zondag 27 maart 2011 - 23:54
Audrey

Audrey

berichtje voor Ben:

Ik wou toch even laten weten dat de citrusplant het heel goed stelt. Ik heb hem gespoten met een middel tegen de schildluizen en die waren binnen de 24 uur allemaal dood. Daarna heb ik hem wat laten bekomen en al snel kwamen er nieuwe kleine scheutjes aan. Ik heb hem een flinke snoeibeurt gegeven en nu een tweetal weken later krijgt hij overal nieuwe scheutjes en bloemen.
Van de schildluis heeft hij geen last meer en de blaadjes staan mooi groen en blinken.

Ik wou je toch nog eens bedanken voor de goeie raad die je me gegeven hebt.

groetjes,
Audrey
vrijdag 29 april 2011 - 14:53
ben45

Ben45

Audrey,
Dat vind ik fijn om te horen. Zowel dat de plant het goed doet als dat je tevreden bent met het gegeven advies.
Vaak neem je de moeite om iemand te helpen en hoor je er daarna niets meer van.
Audrey bedankt voor je berichtje!!!!

Groetjes, Ben.
vrijdag 29 april 2011 - 21:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon