menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Limoen zaaien

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

gezaaide citrussen doen er soms 10 jaar of meer over om bloemetjes te krijgen...
MAAR! dit geld niet voor de limoen las ik vorige week in mijn boekje
laat ik nu net een paar dagen eerder een schaaltje limoenen(8 stuks) gekocht hebben...
aangezien we vaak citroen in de thee doen,en limoensap in gerechten ook niet mis is heb ik dus ijverig gezocht naar zaadjes in mijn groene bollekes.
amai da viel nie mee
vandaag de allerlaatste opengesneden en daar zat toch 1 pit in
dus pit met veel zorg opzijgezet,zaaien en hopen dat het wat word zeker?
het zaaien van citroenen en sinaasappels is op zich geen kunst,dat deed ik als prille tiener al en ging vanzelf,na paar jaar gaf ik de plantjes dan weg of soms wegens plaatstekort geraakten ze de winter niet door.
nu ik weet dat je zolang op bloemen moet wachten vond ik het ook de moeite niet meer.
ben nu benieuwd of limoenen echt binnen een jaar of drie bloemen krijgen(gezaaide dus)
heeft iemand zelf ervaring hiermee??
dinsdag 14 december 2010 - 21:33
zourky

Zourky

Dat het zou lukken met zaad dat betwijfel ik,mijn moeder die zaaide vroeger ook appelsien,en pompelmoes,daar kwamen wel bloempjes aan en vruchtjes,maar niet groter dan een knikker,wel met een n anders zouden het kikker zijn .
groetjes Richard
woensdag 15 december 2010 - 08:41
cetinel

Cetinel

dat is het hem nu net: in mijn boekje staat ongeveer hetzelfde,MAAR dit geld volgens dat boekje niet voor de limoen.....
alle andere citrussen zelfde verhaal,maar limoen zou al snel bloemen en vruchtjes geven waarvan in 75 % procent van de gevallen de vruchten de zelfde eigenschappen zouden hebben als de vrucht waaruit ze gehaald zijn,en die was toch echt groter dan een knikker
woensdag 15 december 2010 - 16:43
ben45

Ben45

Limoen, opgekweekt uit zaad geeft inderdaad eerder vruchten dan de meeste andere soorten. De termijn van 5 jaar geldt natuurlijk wel bij de meest ideale omstandigheden.
Groetjes, Ben.
woensdag 15 december 2010 - 19:22
cetinel

Cetinel

dank je wel! 5 jaar is op zich ook niet echt heel weinig,maar toch de moeite om eens te proberen denk ik,weet u ook waarom er in de limoenen zogoed als geen pitten zitten en in andere citrusvruchten wel??
woensdag 15 december 2010 - 23:20
ben45

Ben45

Ik kan uit je vraag niet opmaken wat voor limoen het is.
De Key lime heeft wel zaden, maar meestal niet zo heel veel. Als de vrucht van een plantage komt met alleen Key lime in de regio, ziet men weinig zaden in de vruchten. Dat zie je vaak met de vruchten uit Brazilië.
Is het een latifolia, een iets grotere limoen, dan vind je misschien 1 zaadje in een totaal van 1000 vruchten. Dat komt omdat latifolia een triploïde plant is en dus steriel.

Groetjes, Ben.
donderdag 16 december 2010 - 00:05
cetinel

Cetinel

ik zal es op de verpakking kijken of er daar meer info over is,qua grootte is het iets kleiner dan een citroen en ook iets ronder....
zal es zien of er een land van herkomst op de verpakking staat dan.
donderdag 16 december 2010 - 00:30
cetinel

Cetinel

braziliaanse limoenen.
donderdag 16 december 2010 - 00:35
ben45

Ben45

Dan zal het wel Key lime zijn, die hoog polyembryonisch is en dus heel veel kans op een soortechte plant geeft.
Er is dus ook kans dat er uit 1 zaadje meerdere plantjes te voorschijn komen.

Groetjes, Ben.
donderdag 16 december 2010 - 15:31
cetinel

Cetinel

dat zou nog es wat zijn! aangezien ik uit een heleboel limoenen maar 1 pitje heb kunnen halen(had nog es een trayke gekocht en vandaag de rest allemaal opengesneden,niks hoor )
ik heb hem vandaag gezaaid,ben benieuwd....
donderdag 16 december 2010 - 16:07
ben45

Ben45

Succes!! Ik verneem wel een keertje hoe het verder is gegaan.

Groetjes, Ben.
donderdag 16 december 2010 - 18:38
cetinel

Cetinel

nou goed begonnen dus...
ik had een paar zaailingetjes van verschillende albizzias(gezaaid 6december)in een bakje en daar vanmorgen in hetzelfde bakje de limoenpit gezaaid(verschil is duidelijk dus kan er wel bij dacht ik ) de albizzias waren naar soort gelabeld....
tuurlijk knalt de jongste dat bakje van zijn plaats op de vensterbank tijdens een iets te wild spelletje...gggrrrmmblll!!
zaailingskes en pit van de grond geraapt,nu weet ik niet meer welk plantje bij welke albizzia hoort....nou ja zal ze maar weer planten...bende saboteurs!!
en wat gebeurt er savonds?? echtgenoot laat "per ongeluk" nog een zaaisel(bauhinia varigata) tegen de grond smakken......
ik mag dus blijkbaar geen hobby hebben en dan verschieten ze der nog van dat ge boos word
ge zet het hier ook overal vol me van die dingen probeerde hij(de oudste vernieler dus)zich nog te verdedigen....bah plantenbarbaren!
donderdag 16 december 2010 - 21:03
cetinel

Cetinel

dat ze maar uit mijnen hof blijven!
vrijdag 17 december 2010 - 08:19
cetinel

Cetinel

en weeral tegen de vlakte gegaan ben het beu das al de derde keer en ik heb het zaadje niet eens teruggevonden nu
heb de grond deze keer maar weggegooid...tis me duidelijk niet gegund.
ik wil een nieuw gezin voor mijne nieuwjaar!! een da wel van planten houd!!
donderdag 30 december 2010 - 19:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon