menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dendrobium ideale verzorging

Ga naar meest recente reactie

lanne

Lanne

Graag zoveel mogelijk info hoe je best dendrobium nobile kan verzorgen en terug in bloei kan krijgen .
Het zijn prachtige planten , maar blijkbaar niet zo eenvoudig dan phalaenopsis om terug in bloei te krijgen
Graag zoveel mogelijk tips en trucks
groetjes
Lily-Anne
dinsdag 14 december 2010 - 08:48
lanne

Lanne

Ik wist niet dat er zoveel verschil in de verzorging van dendrobium soorten is - Ik zal me dan beperken tot dendrobium nobile , de titel kan ik blijkbaar niet aanpassen
groetjes
Lily-Anne
dinsdag 14 december 2010 - 13:51
cetinel

Cetinel

ben ook eens benieuwd naar wat meer positieve ervaringen dan het mijne hoor.
dinsdag 14 december 2010 - 21:38
lanne

Lanne

@Parodias:
wat bedoel je met " ik zou er mijn adem maar niet op inhouden " ?
bedoel je dat er weinig mensen zijn die positieve ervaringen hebben met de verzorging van dendrobium nobile ?
groetjes
L.A.
donderdag 16 december 2010 - 08:18
cetinel

Cetinel

dendrobium phaleonopsis is een kruising met....phaleonopsis dus
en de verzorging daarvan is te vergelijken met de phaleonopsis,is dus een stuk eenvoudiger,hoeft niet perse rekening te houden met rustperiode,droog zetten en koud etc...
tis vooral de nobile die niet simpel is heb ik de indruk.....
ik heb hier nog 2 orchideeen staan maar weet niet meer welke het zijn...ze hebben pseudobulben,en wat gehavende(blijkbaar lusten konijnen ook exotisch eten zoals orchideeen )bladeren.....
ik heb ze voorlopig koel staan en hoop op het beste,ze zien er gezien de omstandigheden nog redelijk uit ik hoop op ooit nog een bloei en dan kan ik ze gelijk naamtekenen(of wegkeilen,tis te zien hoe ze het gaan doen verder)
de ene is volgens mij een cambria..
donderdag 16 december 2010 - 13:09
cetinel

Cetinel

oooops! dan heb ik me verkeerd geinformeerd(ik ga af op wat ik in mijn boekje lees...)
donderdag 16 december 2010 - 16:10
lanne

Lanne

heb een goede link gevonden voor de verzorging van dendrobium nobile - nu moet het lukken om ze in leven te houden en in bloei te trekken
groetjes
Lily-Anne

http://www.claessenorchideeen.nl

daar verzorging aanklikken en de orchidee soort kiezen die je wil bekijken
vrijdag 17 december 2010 - 08:28
lanne

Lanne

@ Parodias,
als ik de uitleg van Wikipedia goed begrijp ( mijn Engels is niet zo goed) dan gaat het hier over de Dendrobium phalaenopsis die nu weer een andere naam heeft gekregen , en ik meen al te hebben verstaan( uit vorige antwoorden ) dat dat een andere soort is dan Dendrobium nobile -
als ik dan naar de Wikipedia kijk op dendrobium nobile , dan zie je wel een heel groot verschil in de vorm van de plant en de bloemen - spijtig genoeg staat daar niet veel info over de verzorging bij
in ieder geval prachtige foto's ! welk fototoestel heb jij ?
groetjes
Lily-Anne
zondag 19 december 2010 - 14:24
cetinel

Cetinel

en om het allemaal nog een stuk makkelijker te maken: je mag ze in het begin in geen geval water geven,zeker 2 weken niet!
dus hoge luchtvochtigheid,genoeg warmte en licht en dan geen water geven.......klinkt logisch (mijne is dus puur boekenwijsheid dat had je vast al gesnopen
dus substraat eerst vochtig maken,oppotten en in een warme lichte(maar niet té licht) omgeving zetten en de eerste weken zeker niet wateren,wel nevelen....
in theorie ben ik een expert op het gebied van orchideéen
maandag 20 december 2010 - 13:28
jdcoster

Jdcoster

Die warmte en hoge luchtvochtigheid is niet zo'n gemakkelijke combinatie om in een woonkamer in stand te houden.
Ik merk dat mijn vrienden, de orchideeënverzamelaars, zelfs in de serre, overgaan tot het inpakken van dergelijke nieuwe planten of stekken met een toegebonden plastiek zak of een afgesneden PET-fles.
Het proberen waard denk ik.
maandag 20 december 2010 - 16:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon