menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Witte wormpjes in kokospalm

Ga naar meest recente reactie

Evis

Evis

Ik heb een paar maand geleden een kokospalm gekocht van ongeveer twee meter hoog. Nu gaf ik water en zag ik dat in de potgrond bij de kokosnoot (waar de palm uitgroeit) witte wormpjes rondkruipen. Ik vermoed dat het larven zijn van fruitvliegjes waar wij een poos geleden veel last van hadden. Wat kan ik hiertegen doen en is het schadelijk voor de palm?
vrijdag 3 september 2010 - 13:16
cee

Cee

Het zou eventueel ook scaria (rouwvarenmug) kunnen zijn.

Ik heb daar ook een plaag van gehad vorig jaar. En heb die weggekregen met nematoden, een natuurlijke vijand van die larven.

Ik heb voor de zekerheid gewoon alle kamerplanten behandeld en twee weekjes later nog eens en heb ze nooit meer weergezien.

Maar waar je die nematoden kan vinden is iets moeilijker. In de gewone tuincentra hadden ze er meestal nog nooit van gehoord.

Los van je plaag ben ik er nog nooit in geslaagd een cocospalm te laten overwinteren en ben ik het ondertussen ook opgegeven.

Veel succes dus
vrijdag 3 september 2010 - 13:47
Evis

Evis

Waar heb jij de nematoden dan vandaan gehaald? Een natuurlijke oplossing lijkt me de beste oplossing.

Ik was van plan de kokospalm in de winter bij een raam te zetten en eronder bakken of schotels met water neer te zetten om de lokale luchtvochtigheid hoog te houden. En besproeien natuurlijk. Kunslicht kan ook nog in het geval de bladeren geel worden. Ik vind het spannend!

Heb ook gehoord dat het wil helpen de potgrond droog te houden, maar dat is in het geval van de kokospalm natuurlijk niet ideaal. Nu dacht ik eraan de plant misschien over te potten in strandzand. De plant zou daar tegen moeten kunnen en ik neem aan dat de varenrouwmug (zoals hij officieel heeft) larven daar niet in kunnen leven.
vrijdag 3 september 2010 - 14:05
cee

Cee

Ik heb m'n product in roeselare (west-vlaanderen België) gehaald bij een verkoopcentrum die levert voor kwekerijen. Ik kan even niet op de naam komen.

De naam van het product was steinernema (ook de naam van de nematoden)

Ik denk dat het inderdaad je beste kans is om de potgrond relatief droog en de lucht goed vochtig te houden gedurende de winter. Zo heeft de plant enigzins een rustperiode. Dat is een living wel moeilijker gezegd dan gedaan. Na de rustperiode kan die dan weer uitlopen in de lente

Een andere optie is om de plant eventueel de winter te laten doorkomen in de badkamer op een lichte plaats dan hoef je zelfs niet meer de bladeren te besproeien als je maar zelf genoeg doucht.

Je kan hem eventueel inderdaad in strandzand overpotten maar ik denk dat je daarvoor beter tot de lente wacht, als die weer begint te schieten, om de risico's bij het verplanten te minimaliseren.

Ik hoop dat het je lukt, het is in ieder geval een goeie uitdaging.
Als je voor een cocospalm kunt zorgen kan je volgens mij gelijk welke andere plant ook aan.

Ik ben dan eerder fan van woestijnplanten die ik twee weken in de middagzon op m'n vensterbank mag laten staan als dat eens nodig is als ik op reis ga.
De andere kamerplanten zet ik dan gewoon twee weken buiten.
vrijdag 3 september 2010 - 16:10
Evis

Evis

Heb me al eens eerder gewaagd aan 'moeilijke' planten zoals sommige aquariumplanten en vleesetende planten. Als je je inleest scheelt het vaak heel wat.

Een echte badkamer heb ik niet, meer een doucheruimte dus weet niet of mijn huisgenoten het leuk vinden om te douchen met een kokospalm
Daarnaast komt daar zeer weinig licht. Een tuin heb ik ook niet, dus als ik op vakantie ga doe ik altijd de meeste gordijnen dicht, op een paar kieren na om toch licht naar binnen te laten, en haal de planten van de vensterbank en zet ze op de tafel of op de grond. Dat gaat meestal goed maar mijn vleeseters lijden er soms wel onder (te weinig licht).
vrijdag 3 september 2010 - 16:20
cee

Cee

Hey,

Welke vleeseters heb je dan zoal staan?

Bij mij staan er sarracenia's in de tuin, venusvliegenval en een bekerplant in de veranda (om vliegen te vangen, hehe).

Ik vind het relatief makkelijke planten. Je moet ze geen voeding geven, dat regelen ze zelf en als het in de zomer regent zet ik ze soms eens een nachtje buiten, en dat vinden ze best wel leuk. Alhoewel ik eerst 2 bekerplanten had, maar enkel de highland versie heeft het overleefd.
maandag 6 september 2010 - 08:31
Evis

Evis

Hey,

ik heb een drosera capensis staan, die eet wel wat van de varenrouwmuggen op. Deze doet het ook het beste. Daarnaast een dioniae en een saraccena purpurea variant.
Ik heb geen tuin of balkon dus ze staan permanent binnen. Ik heb ook geen mogelijkheid om regenwater op te vangen. Dus geef ik ze nu gedemineraliseerd water uit de supermarkt. Maar echt super doen ze het bij mij ook niet, te lang kraanwater gehad gok ik.
Ik geef ze binnenkort echter weg aan iemand die wel een balkon heeft en er veel beter voor kan zorgen dan ik. Aan de ene kant vind ik dat wel jammer maarja het is haast geen doen in mijn kamer!
maandag 6 september 2010 - 20:37
Evis

Evis

Ik heb moeite met het vinden van goedkope steinernema online. Ze schijnen vooral in de groothandels verkrijgbaar te zijn. Weet iemand een website met redelijk goedkope nematoden te koop?
dinsdag 7 september 2010 - 14:46
lanne

Lanne

zou ik ook wel willen weten waar je die nematoden gemakkelijk kan bestellen
groetjes
Lily-Anne
dinsdag 7 september 2010 - 18:20
Grad85

Grad85

Vraag eens bij de lokale growshop
dinsdag 7 september 2010 - 20:29
lanne

Lanne

ik zou niet weten waar hier in België grow-shops zijn - ik veronderstel dat dat hier niet toegelaten is .
Groetjes
Lily-Anne
donderdag 9 september 2010 - 09:32
Grad85

Grad85

Dan zul je het via online shops moeten doen ff googlen.
Heb deze voor je gevonden :

http://www.biocontrole.nl/website/biocontrole.nsf/0/4002D2B35A4DC92EC125752E003660F8

donderdag 9 september 2010 - 12:08
cee

Cee

Bij biobest.be kan je die ook bestellen, die hebben verschillende filialen in België.

En anders is het een goeie reden om maastricht eens te bezoeken, hehe

Hoe gaat het eigenlijk nu met de cocospalm? enige betering?
maandag 13 september 2010 - 11:18
Evis

Evis

Heb uiteindelijk besloten de kokospalm weg te doen.
24 euro voor nematoden betalen terwijl de palm zelf 7 euro was, is mij iets te gek.
Dan koop ik liever later nog eens een palm.
maandag 13 september 2010 - 14:48
Pieter

Pieter

Laat gewoon de grond wat droger worden, daar houden die larven van de Sciara totaal niet van.
dinsdag 14 september 2010 - 12:46
Grad85

Grad85

Admire van bayer wil ook wel helpen,gewoon aangieten.
dinsdag 14 september 2010 - 13:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon