menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Trachycarpus fortunei

Ga naar meest recente reactie

wiel

Wiel

Hallo, ik heb sinds dit seizoen een trachycarpus Fortunei. Mijn vraag is nu moet deze kuipplant in de winter naar binnen of mag hij gewoon buiten blijven staan. hoeveel graden vorst verdraagd tie. Moet je trouwens de takken op een bepaald tijds stip af knippen of tewel opsnoeien. vriendelijke groet.
woensdag 1 november 2006 - 17:25
Fons

Fons

Plant in pot bij strenge of langderige vorst toch maar even binnenhalen, in volle grnd verdraagt hij +/- -15°c maar in pot kan hij langs de wortels bij deze temp bevriezen. Laat de bladeren aan de plant tot ze zwart geworden zijn pas dan hebben ze hun taak volbracht.Probeer uw plant zo droog mogelijk te overwinteren toch zeker niet te veel water in het hart van de plant laten staan ev. onder afdak of tegen zuidmuur plaatsen.

Groetjes Fons.

woensdag 1 november 2006 - 19:46
lisa

Lisa

men kan zij ook buiten laten .maar wel goed beschermen

groetjes lisa
woensdag 1 november 2006 - 19:50
anthomaka

Anthomaka

Ik catalogeer tegenwoordig een aantal kuipplanten als 'elfstedenplanten'.
De Trachycarpus f. is er zo een.
Ik bedoel hiermee dat die enkel naar binnen moeten als er sprake is van een mogelijke Elfstedentocht.
Ik doe wel noppenfolie rond de pot of kuip,zelfs bij bv.buxus,want ook een volledig winterharde plant in pot of kuip heeft baat bij bescherming.
Het grootste gevaar is uitdroging: vriestemperatuur overdag en tegelijkertijd volop zon,waardoor de plant vocht probeert op te nemen,terwijl de kluit volledig bevroren is en vochtopname dus onmogelijk is.
Dus:bescherming en eventueel binnenhalen zijn noodzakelijk indien nodig,men moet dit zelf wat aanvoelen en ervaring opdoen.Een plantenliefhebber volgt bijna dagelijks de weersvoorspellingen.
zondag 19 november 2006 - 11:42
lisa

Lisa

in grote lijnen heb je gelijk maar als ik mij op het weerbericht via de televiesie verlaat
dan ben ik verlaten want zelden komt er uit wat ze zeggen ,ik bouw liever op mijn gevoel en tot nu toe ben ik er heel goed terecht gekomen me-een klein voorbeeld voor twee week heben wij bij ons vorst gehad en niemand heeft iets gezegt,nu moet ik wel toegeven dat wij in het norden van limburg zijn ca-800m van de duitse grens, ik kijk op internet naar het weer in kleve en dan komt het wel uit

zondag 19 november 2006 - 13:42
crinum

Crinum

hoi,

de trachycarpus fortunei zal zich veel beter voelen in de volle grond dan in een kuip en zal ook veel vlugger groeien. in een kuip maken ze meestal maar een kleine bladerkroon aan en groeien ze een stuk langzamer. plant ze in goed doorlatende vruchtbare grond. in de zomer mag je bij warm weer gerust een liter of 10 water geven. je maakt dan het best een aarden omwalling rond de stam van ongeveer een goeie meter doorsnede en giet daar een emmer water in. sommige trachycarpus fortunei's kunnen onder die omstandigheden tss de 50cm/100cm groeien in een jaar. ik zou de trachycarpus fortunei zelf volledig winterhard noemen in ons klimaat dus bescherming is niet nodig (misschien alleen de eerste winter want je weet nooit waar hij oorspronkelijk is opgekweekt, de vorstolerantie is wel genetisch bepaald maar de bladeren van een trachycarpus die bijv. in spanje is opgekweekt zullen hier rap wat vorstschade oplopen en planten uit de kas hebben dit ook + dat die een stuk windgevoeliger zijn. het is geen ramp als er wat bladeren kappot vriezen want vanaf het warmer word zal hij vlug een nieuwe bladkroon hebben)

groetjes,
kristof
dinsdag 19 december 2006 - 20:15
cetinel

Cetinel

hoi,

de trachycarpus fortunei zal zich veel beter voelen in de volle grond dan in een kuip en zal ook veel vlugger groeien. sommige trachycarpus fortunei's kunnen onder die omstandigheden tss de 50cm/100cm groeien in een jaar.

groetjes,
kristof



??? ik dacht dat de trachycarpus een traagroeiende palm was???
ik heb er onlangs gezaaid en die zijn vlot opgekomen.
bedoeling was dat ze op het terras in een kuip zouden staan en na een paar jaar ook blijven staan in de winter,omdat ik dacht dat ze eerst groot genoeg moesten zijn om vorst te kunnen verdragen.
maar als ik naar je uitleg luister is het beter ze in voille grond te planten,vanaf wanneer( hoe grote plantjes) kunnen ze dan in volle grond??
ik zou ze dan namelijk nààst het terras in de volle grond steken....

dinsdag 19 december 2006 - 20:35
crinum

Crinum

hoi,

je kan ze zelfs direkt in de volle grond zaaien. de zaailingen zijn winterhard, ze zijn wel een klein beetje gevoeliger als ze een gesplitst blad krijgen maar dat zou nog altijd geen problemen mogen geven in ons klimaat tenzij het plots -17°c ofzo word maar dat denk ik niet.
als je een trachycarpus fortunei die in de volle grond staat in de zomer veel water geeft groeien ze als kool. ik moet er wel bijzeggen dat ze de eerste jaren nog niet hun volle groeisnelheid hebben dat hebben ze pas als de stam op dikte is. hetzelfde geld trouwens voor de trachycarpus wagnerianus.
als je over traaggroeiende palmen spreekt moet je eerder denken aan sabals of jubaea 's....

groetjes,
kristof
dinsdag 19 december 2006 - 21:10
cetinel

Cetinel

ik heb nu dus kiemplantjes die twee of drie blaadjes hebben,die ga ik binnenkort verspenen
hoe groot zullen die ongeveer zijn tegen pakweg maart april??
ik kweek ze wel binnen op op een lichte en warme plaats....ze moeten dus goed vochtig staan??
dinsdag 19 december 2006 - 21:14
crinum

Crinum

ai, het is niet zo goed om planten te forceren, binnen zet je ze best op een koele en lichte plaats dan gun je ze een rustperiode, dat hebben ze in het land van herkomst ook. anders ga je zwakke plantjes kweken met lange bladstelen die als je ze in het voorjaar buitenzet vlug schade zullen oplopen er is trouwens in de winter niet genoeg lichtintensiteit om goed te kunnen groeien. maar om op je vraag een antwoord te geven: ik schat dat ze tegen april een blad of 5 zullen hebben.

p.s: als je besluit om ze koel wegtezetten hou ze dan aan de droge kant.

groetjes,
kristof
dinsdag 19 december 2006 - 21:37
cetinel

Cetinel

ok bedankt voor de tips,heb overigens nog voldoende zaad om ook in het voorjaar gewoon buiten te zaaien dan.
dinsdag 19 december 2006 - 21:38
Fons

Fons

Cetinel,maak je geen ilusies dat het in de beginjaren van de trachycarpus snel gaat,tijdens de winter zullen ze gewoon bijna niet verder groeien.
Wat betreft het buiten uitplanten, heb in het voorjaar een 20 tal plantjes van 2j. in volle grond gezet deze hebben het zelfs slechter gedaan dan deze in pot die ook buiten gestaan hebben, de plantjes zijn nu bijna drie jaar en hebben nog maar een paar eigenlijke gesplitste blaadjes aangemaakt.De traagheid van groei is meestal te wijten aan de traagheid van de wortelontwikkeling in de beginjaren.
Volgens mijn mening kunt ge best uw plantjes een viertal jaren in pot opkweken alvorens ze in volle grond te zetten.

Groetjes Fons.
dinsdag 19 december 2006 - 21:45
cetinel

Cetinel

tjah...........
zal maar best van alle opties wat doen zeker.....
binnen opkweken,buiten uitplanten,een deel als kuipplant.
dan zie ik wel wat ervan komt.
dinsdag 19 december 2006 - 21:53
crinum

Crinum

Cetinel,maak je geen ilusies dat het in de beginjaren van de trachycarpus snel gaat,tijdens de winter zullen ze gewoon bijna niet verder groeien.
Wat betreft het buiten uitplanten, heb in het voorjaar een 20 tal plantjes van 2j. in volle grond gezet deze hebben het zelfs slechter gedaan dan deze in pot die ook buiten gestaan hebben, de plantjes zijn nu bijna drie jaar en hebben nog maar een paar eigenlijke gesplitste blaadjes aangemaakt.De traagheid van groei is meestal te wijten aan de traagheid van de wortelontwikkeling in de beginjaren.
Volgens mijn mening kunt ge best uw plantjes een viertal jaren in pot opkweken alvorens ze in volle grond te zetten.

Groetjes Fons.


veel hangt ook af van de grondsoort waarin je ze plant. als je ze zomaar gewoon in de tuin plant in zware grond zullen ze natuurlijk niet zo goed wortelen. plant ze in goed doorlatende grond en je zal geen verschil zien in groeisnelheid is mijn ervaring. zelf zaai ik er in de volle grond en in potten en de snelheid waarmee beide groeien loopt redelijk gelijk.
ik zaai ze gewoon in de volle grond omdat je dan al direkt planten hebt die geaclimatiseerd zijn in ons klimaat en uiteindelijk toch beter zullen groeien dan planten die je eerst opkweekt in potjes want die krijgen nog een schok als je ze uitplant.

groetjes,
kristof

dinsdag 19 december 2006 - 22:14
cetinel

Cetinel

als je ze afhard normaal toch niet???
dinsdag 19 december 2006 - 22:16
crinum

Crinum

een plant die je in andere aarde verplant zal altijd wel een tijdje stilstaan totdat de wortels weer wat gewend zijn aan de nieuwe grond. als jij in koud water springt duurt het toch ook een tijdje voordat je het wat warmer krijgt en actiever word. dat is misschien ook de reden waarom fons zijn 2jarige plantjes niet zo snel groeiden dan zijn plantjes in pot.

groetjes,
kristof
dinsdag 19 december 2006 - 22:25
cetinel

Cetinel

zucht
woensdag 20 december 2006 - 08:47
ines

Ines

Hoi, als het zaad is van mij dan raad ik U aan deze verder op te kweken met bescherming tot
zoals iemand zei een vier tal jaren, daarna buiten in volle grond met bescherming van bovenaf doet U
het niet dan zal hij verkleuren maar niet vervriezen en
later vrij zonder bescherming, wees gerust...
De palm groeit traag de eerste jaren...na 20 jaar hebt U een palm van pakweg ongeveer 3 meter zoals
de boom waarvan het zaad afkomstig is, geplant in volle grond.
Groetjes,ines

zaterdag 23 december 2006 - 17:04
cetinel

Cetinel

yep! jouw zaadjes!( jij bent ook niet zuinig!!heb al iemand anders ook blij mee kunnen maken en nog zaadjes over en heb nu zelf stuk of twintig opgeschoten zaadjes en hier en daar zie ik er nog door piepen...)
bedankt,zal je raad opvolgen...
ach,wat is vier jaar.......
zaterdag 23 december 2006 - 22:31
ines

Ines

Cetinel vers zaad is sterk van deze palm...nog vergeten vermelden van zodra ze de blaadjes
hebben afzonderlijk oppotten en wanneer U de pinwortel onderaan de pot ziet telkens verplanten,
geef altijd ruim water maar laat de pinwortel niet in het water hangen.
U mag rekenen op 2 of 3 verplantingen op 1 jaar, vanaf 4 a 5 blaadjes leg ik een aantal mestkorreltjes
in de pot en het water geven erboven zodat er telkens miniem mest vrijkomt.
Ja het kost wat tijd maar voor wat hoort wat hé

Groetjes,ines
zondag 24 december 2006 - 16:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon