menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat is er mis met mn citroenboom

Ga naar meest recente reactie

sbeetje

Sbeetje

Hoi tuinliefhebbers

Ik heb een klein probleem. Sinds vorig jaar hebben we een citroenboom. Deze heeft echter deze winter in onze living gestaan. Waardoor bijna al zn blad verdwenen is.
Vorige maand heb ik de plant terug buiten gezet, en de plant begint enkele nieuwe scheuten aan te maken. Maar... ik heb zonet ontdekt dat sommige takken een marmeren patroon vertonen (geel-groen)=> zie foto 1.
Op sommige takken heb ik ook oranje bruine vlekken ontdekt, die bij aanraking kunnen afgewreven worden => zie foto 2

Zijn dit ziektes en wat kan ik hieraan doen? Ik weet zeker dat er mensen zijn die me kunnen helpen.

Dank je wel

grtjes

Sam

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 27 april 2010 - 18:12
printemps

Printemps

Kijk al eens op deze site (onderaan)

Citroen nooit in de woonkamer overwinteren en verpotten zoals aangegeven op deze site (en Mediterane potgrond gebruiken)
Bemesten met Sunplant citrus
Dcm en vele andere merken zijn niet goed,NPK zijn allen bijna hetzelfde en moet 12 6 en 7 zijn ofzo bijna
Maar alle hoop is niet verloren een beetje geduld komt waarschijnlijk wel goed

mvg

http://www.oranjerie-vereniging.nl/?p=807
dinsdag 27 april 2010 - 18:27
sbeetje

Sbeetje

bedankt voor het advies, printemps. Nog even foto 2 doorsturen met de vreemde bruine vlekken:

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 27 april 2010 - 18:35
sbeetje

Sbeetje

Dorie, verkeerde foto. Dit is foto 2:

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 27 april 2010 - 18:39
sbeetje

Sbeetje

close up:

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 27 april 2010 - 18:42
leeuwtje

Leeuwtje

Vermoedelijk schildluis of dopluis. Als het er maar een paar zijn met de hand verwijderen. Laat je ze te lang zitten dan verzwakt de plant en wordt gevoeliger voor schimmels.
dinsdag 27 april 2010 - 22:09
sbeetje

Sbeetje

Bedankt leeuwtje. Zijn die hoopjes/vlekjes afvalstoffen die deze luizen achterlaten? Want die luizen zelf heb ik nog niet gezien. Hoe ziet dat er eig uit, zoals een bladluis?
Dat vlekken patroon op de takken wat zou dat zijn? Het ziet eruit als een schakering van groen en geel, zoals je ziet op foto 1. Kan dit een virus zijn?
woensdag 28 april 2010 - 08:01
printemps

Printemps

Die hoopjes zoals je zegt zijn hun schildjes zoals een slak een huisje heeft

Die andere kleur van takken is geen virus hoor het zijn gewoon oudere takken

Deze mest is momenteel de betere voor citrus
mvg
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 28 april 2010 - 14:38
sbeetje

Sbeetje

Bedankt printemps. Ik ben heel tevreden dat het geen virus is. Hoe herken je eig dat uw citrus besmet is door een virus?

grtjes
woensdag 28 april 2010 - 21:28
P e t e r

P e t e r

Waar verkopen ze sunplant citrus?

Ik heb al op verschillende plaatsen geïnformeerd voor POKON, maar deze schijnt in België niet verkocht te worden.

Peter
woensdag 28 april 2010 - 22:43
sbeetje

Sbeetje

Niemand die weet hoe je een virusziekte kan herkennen bij een citroen

Printemps, ik heb gisteren de meeste luizen van de palnt geprutst. En even bespoten met een loogje (wel ja, ik weet niet of dit veel helpt, maar als het helpt bij bladluizen, kan het mss ook helpen bij dopluizen)
donderdag 29 april 2010 - 12:56
printemps

Printemps

@ Cuif

Ik heb het gevonden in 'Het Bloemenhuis' in Beveren-Waas
Waar ze het nog zouden verkopen weet ik niet
Sorry
Ik zal U later het adres geven dat op de fles staat

mvg
donderdag 29 april 2010 - 13:23
sbeetje

Sbeetje

Echt niemand die weet hoe je een virusziekte kunt herkennen bij een citrus. Want ik vrees toch dat er meer aan de hand is dan enkel dopluizen. De bloemknoppen vallen sinds kort ook deels af, terwijl het aantal bruine vlekken => schildluizen toch beperkt is. Vreemd
vrijdag 30 april 2010 - 07:57
lanne

Lanne

Zou het niet kunnen dat je citrus last heeft van de kou ? Eigenlijk is het nog vroeg om citrussen buiten te zetten omdat de nachten nog koud kunnen zijn - citrus heeft ook niet zo graag verschil in omgeving - binnen zal hij vermoedelijk veel te warm gestaan hebben en dan 's nachts vaak killig buiten .Als je hem dan toch al buiten wil zetten , zou ik je aanraden om hem dan 's avonds terug binnen te zetten in een onverwarmde plaats en dan 's morgens terug op dezelfde plaats buiten en ook in dezelfde richting naar de zon ( dus niet steeds draaien )
Nu er de volgende dagen regen zal zijn , is het ook weer niet ideaal - regen en koud !
Citrus is niet de gemakkelijkste plant hoor - als de plant nog niet in de groei is ,of problemen heeft , zou ik hem zeker nog geen voeding geven , omdat het probleem ook aan de wortels kan liggen - Ze hebben gemakkelijk wortelrot en als je dan voeding gaat geven , is de kans groot dat je het nog erger maakt .Laat zeker ook nooit water in een onderschaal onder de citrus staan om wortelrot te proberen vermijden .
Kijk ook eens in welke grond de citrus staat en naar de toestand van de wortels , door hem even uit de pot te halen
- als hij in pure klei staat , dan kan je die best volledig en voorzichtig vervangen door goede kuipplanten grond of speciale citrus grond .
Spijtig dat je foto's niet zo scherp zijn , want een virus kan je zeker niet herkennen op een onscherpe foto - probeer je eens van dichterbij scherp te stellen en nog eens een foto te posten ?
groetjes
Lily-Anne
vrijdag 30 april 2010 - 08:33
sbeetje

Sbeetje

Bedankt voor uw uitvoerig antwoord, Lily Anne. Uitgezonderd de voorbije dagen, is het inderdaad nog niet zo warm geweest. Probleem is een beetje dat de plant zodanig groot en zwaar is, dat het onmogelijk is om elke dagde plant buiten te zetten. Ik zit dus met de keus: ofwel binnen ofwel buiten.
Ik zet nog enkele foto's online die hopelijk wat scherper zijn (deze foto's waren ook redelijk van kwaliteit totdat ik ze online zette. Mss doe ik iets verkeerd. Ik probeer vanavond opnieuw).

Oh ja, ik ben in ieder geval aangenaam verrast dat er zoveel vrouwelijke citruskenners zijn


grtjes

Sam
vrijdag 30 april 2010 - 12:46
printemps

Printemps

Adres van de sunplant

Borms cvba
Fabriekstraat 70
9200 Dendermonde
[email protected]
Telefoon: 052-415100
Fax: 052-415101

Ik heb ook al een mail gestuurd of ze hun site kunnen aanpassen met een 'zoekertje waar te koop'

mvg
zaterdag 1 mei 2010 - 16:16
ben45

Ben45

Sam,

Hier is niet zo snel sprake van een virus bij citrus. Dat zie je wel in de grote boomgaarden in Spanje en Florida. Binnen de kortste keren zijn dan ook alle bomen aangetast en moeten gerooid worden.
Als het hier fout gaat met citrus is het meestal het gevolg van een verkeerde manier van verzorgen en de slechte omstandigheden waarbij ze gehouden worden.
Zelf denk ik dat er inderdaad bij je plant sprake is van dopluis, maar verder kan ik niet veel zeggen. Om dat te beoordelen zouden de foto's wat duidelijker moeten zijn.

Groetjes, Ben.
zaterdag 1 mei 2010 - 21:00
sbeetje
zondag 2 mei 2010 - 13:47
sbeetje

Sbeetje

Zou je op bovenstaande foto iets meer kunnen zien?
zondag 2 mei 2010 - 13:48
sbeetje
zondag 2 mei 2010 - 13:52
P e t e r

P e t e r

Bedankt voor de info printemps. Ik heb ook een mailtje gestuurd voor verkooppunten in mijn buurt.

Peter
zondag 2 mei 2010 - 21:09
sbeetje

Sbeetje

Ondertussen is de bladval/bloemknopval gestopt, maar ik denk dat het nog veel tijd in beslag zal nemen om terug een volle kruin te hebben.
woensdag 5 mei 2010 - 12:09
verbena46

Verbena46

Om een mooi boompje met een volle kruin te krijgen zou ik 'm eens wat bijsnoeien
Ik snoei de takjes die "verticaal " op oudere takken groeien er uit.(centrum plant) Worden hier "succhioni" genoemd.(vrij vertaaldrofiteerders)
Dit advies staat ook in tuinboeken
Van snoeideskundigen krijg ik altijd het advies dat er ruimte in het centrum van de boompjes moet zijn.

gr verbena.

woensdag 5 mei 2010 - 20:53
sbeetje

Sbeetje

Bedankt voor het advies Verbena. Pas je die truc enkel toe op citrussen of op alle groenblijvende planten?
als ik het goed begrijp, mogen er niet veel takken in het hart van de kruin staan...
donderdag 6 mei 2010 - 07:49
verbena46

Verbena46

Voor kleine citr.boompjes in pot is het nodig dat ze elk jaar iets gesnoeid worden.
(de "verticale" en ook scheefgegroeide takken)
Na de stam(70-80 cm) moet het boompje eigenlijk slechts met drie takken verder groeien. En het hart van de plant zoveel mogelijk open houden.
Denk dat dit alleen geldt voor fruitbomen.
Wij hebben alleen een mandarijnboom en een paar citr.boompjes .
Had ook totaal geen kennis van snoeien maar heb iets geleerd en en dit voorjaar de mand.boom(volle grond) drastig gesnoeid en zit nu vol met bloempjes!

Andere groenblijvende planten zullen op een iets andere manier worden gesnoeid
vermoed ik.

gr verbena




donderdag 6 mei 2010 - 17:16
Fliejoor

Fliejoor

Inderdaad goede snoeitips! Dit wist ik ook niet! Zou ik nu nog kunnen snoeien?
Heb jullie ondertussen al antwoord gekregen ivm de verkoop adressen?

Alvast bedankt!
vrijdag 7 mei 2010 - 19:13
verbena46

Verbena46

Snoei begin voorjaar ( afz.maan) als het niet te koud is en er heel weinig nieuwe blaadjes aan de plant zitten.
Vraag Ben ook eens om een advies.


gr



zaterdag 8 mei 2010 - 17:03
sbeetje

Sbeetje

Ik heb gisteren gemerkt dat onze citroenboom begint te bloeien. Lijkt me een goed teken. Een doodzieke boom zal niet direct bloeien. Denk je niet? De dopluizen lijken sterk verminderd.
maandag 10 mei 2010 - 07:56
verbena46

Verbena46

Verwijder wel alle dopluizen in het boompje want ze zuigen vruchtsap uit de plant.
Het speeksel van deze luizen maakt schade aan de schil van de takjes en stam.
Je kan ze met een borstel proberen te verwijderen of ze gebruiken er ook wel witte olie voor.

maandag 10 mei 2010 - 15:13
ben45

Ben45

Sam,

Ik wil je niet ontmoedigen en misschien speelt dat hier ook niet, maar als een citrus het heel moeilijk heeft gaat hij juist uitbundig bloeien om te overleven. Hij wil dan vruchten geven zodat er weer zaden komen die er dan voor kunnen zorgen dat er nieuwe planten komen. De natuur zit wel mooi in elkaar!!
Wat het snoeien betreft kan dat rustig nu. De adviezen van Verbena zijn oké. Ook gedurende de zomer kun je nieuwe scheuten die te lang zijn, gewoon na 3 of 4 bladeren snoeien. Let er op: wel na een oog dat naar buiten of beneden wijst. Anders krijg je een scheut die naar het binnenste van de plant groeit en dat is juist niet de bedoeling.
Groetjes, Ben.
woensdag 12 mei 2010 - 21:30
sbeetje

Sbeetje

Dat is slecht nieuws, Ben. Ik had gehoopt dat de plant zich aan het hernemen was.
maandag 17 mei 2010 - 08:00
sbeetje

Sbeetje

Op sommige plaatsen waar een bloem tevoorschijn komt, ontwikkelt de plant precies ook enkele bladeren. Mss toch nog voor onze bijna kale citroenboom.

De dopluizen heb ik wel nog niet helemaal weggekregen. Ik heb er gisteren nog ontdekt. Piepklein.

grtjes
vrijdag 21 mei 2010 - 12:23
ben45

Ben45

Mooi zo Sam,

Hou hem wel goed in de gaten.
De dopluizen zeker verwijderen.
De potgrond niet veel te nat laten worden.
Een beetje bemesten kan dan ook geen kwaad. Begin met een kwart of de helft van de voorgeschreven dosering.

groetjes, Ben.
vrijdag 21 mei 2010 - 13:18
sbeetje

Sbeetje

Bedankt Ben. Deze foto heb ik vandaag gemaakt:

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 25 mei 2010 - 18:15
ben45

Ben45

Dag Sam,

Het is nu ook wel de tijd om de langste takken een stuk terug te nemen en verschillende kruisende takken binnenin de struik weg te nemen.

Groetjes, Ben.
woensdag 26 mei 2010 - 20:28
sbeetje

Sbeetje

Bedankt Ben, hoeveel tijd heb ik hier nog voor. Kwestie dat alles op tijd afrijpt voor de winter.
zaterdag 29 mei 2010 - 14:37
printemps

Printemps

Vruchten kunnen heel de winter blijven hangen
Dat is heel normaal bij citrussen

mvg
zaterdag 29 mei 2010 - 14:39
ben45

Ben45

Sam,
Ik zou niet te laat in het seizoen de grotere takken weghalen. Daar is het nu en komende maand de beste tijd voor. Nieuwe scheuten kunnen dan ook op tijd weer voor de winter afgehard zijn.
Groetjes, Ben.
zaterdag 29 mei 2010 - 19:14
sbeetje

Sbeetje

Kan een zeepsopje helpen tegen dopluizen. Ik weet dat dit kan helpen tegen bladluizen...
Ik zie dat mn citroenboom terug last krijgy van die vervelende dopluizen.
maandag 12 juli 2010 - 12:32
sbeetje

Sbeetje

Even vergeten te zeggen in mn vorig berichtje. Op mn citroenboom kruipen er ook tientallen ontzettend kleine (1mm of zo) beestjes. Zouden dit jonge beestjes zijn van de dopluis. Of heb ik nog een bijkomend probleem.
maandag 12 juli 2010 - 12:46
ben45

Ben45

Met zo'n sopje kom je er niet gemakkelijk van af.
De kleine beestjes: spint? Duw eens op zo'n puntje. Krijg je dan een rood of groen vlekje op je vinger? Zie je aan de onderkant van het blad ook een heel fijn spinsel?
Groetjes, Ben.
maandag 12 juli 2010 - 19:41
sbeetje

Sbeetje

Ik zie idd op sommige plaatsen wat spinsel. Dorie, naast dopluizen, heb ik nu ook al spint
maandag 12 juli 2010 - 21:31
ben45

Ben45

In Nederland gebruikt men voor spint Masai van Bayer.
Een koude waterstraal, vooral aan de onderkant van het blad kan ook helpen. Men moet dit wel herhalen.
Groetjes, Ben.
dinsdag 13 juli 2010 - 00:24
John1969

John1969

Hoi is mijn citroenboomje gezond? groeit best goed weet alleen nog niets van het snoeien af hoe en wat ik moet doen dan de linkse is gekocht de rechtse gekweekt lijken 2 verschillende.

Gr john

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 11 juli 2017 - 21:05
ben45

Ben45

John,

Zien er gezond uit. De linker is het meest geschikt om een struikje van te maken. De rechter kan een mooi kroonboompje worden. Aan linkerkant uitstekende tak terugsnoeien na 2e blad vanaf de hoofdstam. Rechter zijtak ook 2 of 3 bladeren laten zitten. Rest weg. Hoofdstam aan stok blijven geleiden. wel bemesten. Mag iets donkerder.

Groetjes, Ben.
woensdag 12 juli 2017 - 16:42
John1969

John1969

Dank je wel voor de info. Waar kan ik het beste mee bemesten?
maandag 17 juli 2017 - 17:21
John1969

John1969

Hoi de citroenboompjes doen het goed.
De links gaat helemaal goed de rechtse is boven een gedeelte afgebroken door de wind.
Mijn vraag is mag ik deze nu ook snoeien en hoe is dat het beste?
En waar kan ik het beste mee bemesten.

Groetjes John

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 19 augustus 2017 - 16:30
ben45

Ben45

Bemesten met organische mest met een relatief hoog stikstofgehalte bv. 10-4-6.
Te lange uitlopers wat terugnemen na een oog dat naar buiten of beneden wijst.

Groetjes, Ben.


vrijdag 1 september 2017 - 23:17
John1969

John1969

Hoi heb je nog tips of gewoon niet al te veel aan doen?

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 4 mei 2018 - 20:51
John1969

John1969

En deze is aan bloeien

Tropische Planten & Kamerplanten

vrijdag 4 mei 2018 - 20:52
ben45

Ben45

De bloeiende plant zou ik wat meer in evenwicht brengen, zodat het een mooi struikje wordt. De langste scheuten een stuk terugnemen.
Of anders aanbinden aan een rekje.
Groetjes, Ben.
zaterdag 5 mei 2018 - 22:42
John1969

John1969

Hoi Ben kan ik die gewoon terug nemen nu hij bloeit? Die heb ik gekocht de andere is zelf gekweekt ben benieuwd of daar ooit wat aan komt sommige zeggen van niet andere weer wel.


Gr John
zondag 6 mei 2018 - 10:50
ben45

Ben45

John,
Er kan nu rustig gesnoeid worden. Bloemen kunnen gewoon blijven zitten en lijden daar niet van.
Is de andere plant een gezaaide?
Dan kan het wel 20 jaar duren voordat er vruchten komen. Maar kan ook een mooie plant worden. De doorns zijn wel een stuk groter dan bij een geënte of gestekte plant.
Groetjes, Ben.
maandag 7 mei 2018 - 22:20
John1969

John1969

Hoi mij citroen heeft 2 citroenen en komen er meer aan alleen beginnen de bladeren te verkleuren en af te vallen. De andere boom heeft dat niet.
dinsdag 24 juli 2018 - 09:28
John1969

John1969

Deze heeft vruchten maar de bladeren verkleuren en vallen af.

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 24 juli 2018 - 10:17
John1969

John1969

Deze is een zelf gekweekte uit pit wordt groot en doet het goed die heeft dat niet.
dinsdag 24 juli 2018 - 10:18
John1969

John1969

Dit is die andere.

Tropische Planten & Kamerplanten

dinsdag 24 juli 2018 - 10:19
Arno98

Arno98

Hallo,
Jullie plantjes zien er gezond uit. Mijn plantje heeft witte stippen. Iemand een idee. Heb.me suf
gegoogeld.

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 15 september 2018 - 14:03
verbena46

Verbena46

Als bladeren nat worden en de plant staat in de volle zon kan het verbranding zijn.
Dan beter half schaduw.
Geef je de plant misschien ook een te sterke voeding?

zondag 16 september 2018 - 11:40
ben45

Ben45

Arno,
De laatste 2 jaar heb ik hier ervaren dat héééél kleine slakjes op deze manier schade toebrengen aan blad, maar ook aan jonge stengels, waardoor de sapstroom op zeker moment ophoudt. De bovenste laag wordt weggegeten.
Zoeken naar slijmsporen is een hele klus. Bijna niet te vinden.
Een slakkenbestrijdingsmiddel helpt.

Groetjes, Ben.
maandag 17 september 2018 - 23:55
DavidDavid

Tekst aangepast

DavidDavid

Hallo!

Ik heb recent ook een probleem met mijn citroenboom. Sinds kort zijn er witte stippen op de vruchten en de bladeren gaan zitten. Wat kan dit zijn? Vind er nergens iets over terug op het internet.

De stipjes die je op een vrucht ziet, zitten ook op onderkant van veel bladeren. Soms ook enkele op de bovenkant.

Bedankt alvast!

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 7 oktober 2018 - 12:38
DavidDavid

DavidDavid

Nog een extra foto van de bladeren.

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 7 oktober 2018 - 12:40
ben45

Ben45

Hoi DavidDavid,

Het zijn dopluizen. Zul je toch wat aan moeten doen, anders zitten de planten straks helemaal vol.

Groetjes, Ben.
dinsdag 9 oktober 2018 - 19:28
Johnn

Tekst aangepast

Johnn

Beste
Wij hebben een citroenboom van +- 19 jaar oud.
Was deze winter na zijn winterrust nooit meer 100% fit.
Maakte niet echt veel bladeren aan tijdens de lente.(veel minder dan andere jaren)
Bloeide wel en maakte vruchten.
Enkele bladeren vertonen wel geen fris groen blad integendeel eerder geel van kleur.
Heb hem redelijk ingesnoeid in de hoop dat hij zal overleven?
Help wat is er mis?
Heb enkele foto's van de bladeren en de boom zelf bijgevoegd.
Alle hulp is welkom!
Thx thx

Tropische Planten & Kamerplanten

maandag 5 november 2018 - 18:10
Johnn
maandag 5 november 2018 - 18:11
Johnn
maandag 5 november 2018 - 18:11
Johnn

Tekst aangepast

Johnn

Thx ,
Voor de massale hulp en info?
Mvg
maandag 24 december 2018 - 11:54
Johnn
maandag 24 december 2018 - 11:55
lays

Lays

weet er iemand wat mijn citroen boom heeft?
hij heeft onlangs last van schildluizen gehad en die heb ik kunnen bestrijden.
maar nu worden zijn bladeren geel en vallen af .
kan er mij iemand helpen. ik heb hem wel wat mest gegeven, maar het werkt maar niet. mijn citroen boom is wel mijn beste vriend. kan er mij dus iemand helpen alvast bedankt.
zondag 12 mei 2019 - 21:54
lays

Lays

is wel eigen kweek en al 6 jaar oud maar ik denk niet dat het daar aan ligt
zondag 12 mei 2019 - 21:56
xanderbere19

Xanderbere19

Laat eens wat detailfoto's zien, dan kan ik er misschien chocola van maken.
maandag 13 mei 2019 - 20:14
Sofi Byrne

Tekst aangepast

Sofi Byrne

Hi, 

ik heb vorige zomer een citroenboom gekocht. De winkelier zei dat ik hem in de originele pot mocht laten staan buiten gedurende de winter. Ik heb hem wel ingepakt in bubbeltjes plastic en dan een tweetal weken geleden uitgepakt.Hij doet het niet zo goed nu. Denk dat hij betere grond nodig heeft en dat er teveel water is blijven hangen in de pot vanonder dus ik wil hem verpotten. Ik zie ook dat er lichtere vlekken staan op het blad met hier en daar een klein gaatje. Ook heeft hij witte kleine stipjes op zijn bladeren. Is hij ziek? Heeft hij een insecten probleem of denken jullie dat dit enkel door de slechte grond en koude komt? Kan iemand mij aub wat advies geven? Is heel belangrijk voor me. Is een boompje dat we gekocht hebben bij het overlijden van ons katje. Hopelijk kan iemand me helpen? Groetjes, sofi

Tropische Planten & Kamerplanten

woensdag 1 april 2020 - 09:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon