menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Phaleonopsis

Ga naar meest recente reactie

AndreV

AndreV

Mijn vrouwtje heeft een geel/groen bloeiende phaleonopsis gekregen voor haar verjaardag. Er stonden nog heel veel bloemknoppen op, maar die beginnen nu gedeeltelijk te verdrogen en af te vallen i.p.v. de mooie bloemen te geven. Hij staat in de huiskamer onder een lichtkoepel, en wordt eens per week geneveld. Is dit soms te weinig?
zondag 22 oktober 2006 - 08:48
Fons

Fons

Andre,er zijn drie belangrijke factoren nodig om een phaleonopsis het naar zijn zin te maken,licht, warmte en vochtige omgeving.
Ik veronderstel dat uw gekozen plaats aan de twee eerste voldoet, de vochtige omgeving word gecreert door een schotel (cachpot) te zetten met in die schotel een kleiner exemplaar omgekeerd, daarop de plant,de grotere schotel (cachpot) vullen met een bodempje water.
Nevelen is goed,oppassen dat geen water in het hart van de plant blijft staan,soms ook een beetje water geven.
Het vroeg verdorren van de bloemen heeft soms te maken met de onjuiste behandeling van de planten bij tuincentra en of de strestoestand van de gewijzigde standplaats van de plant.

Groetjes Fons.
zondag 22 oktober 2006 - 19:00
AndreV

AndreV

Bedankt Fons, ik zal het zo eens proberen
woensdag 25 oktober 2006 - 09:35
Geertje

Geertje

ik had hetzelfde bij mijn phalaenopsis, er stonden zoveel (23) nieuwe botten op, er begonnen er enkele te verdorren en dan heb ik gezien dat hij echt wel te dorstig stond, normaal kreeg hij om de week watergift nu 2 tot 3 keer (er zijn 18 mooie volle bloemen overgebleven) deze plant staat al 1,5 jaar te bloeien, als dat maar de plant niet uitput?
donderdag 26 oktober 2006 - 22:37
Tine

Tine

Ik heb er ééntje die staat te bloeien vanaf dat ik hem heb gekregen en dat is ruim 3 jaar geleden. Op een gegeven ogenblik had hij zelfs 4 bloeiende takken. Ik geef hem maar om de twee, soms drie weken water. Alles wat ik doe schijnt niet te mogen. Hij staat in een glazen pot, in de volle zon voor het raam en dat schijnt allemaal fout te zijn. Ik durf hem niet te verplaatsen uit angst dat hij dan lelijk gaat worden.

Tine.
donderdag 26 oktober 2006 - 23:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon