menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Citrus madurensis wanneer terug naar buiten en bemesten

Ga naar meest recente reactie

cactusjen

Cactusjen

hey,
mijn C M heeft nu overwinterd binnen in huis op een iets koelere plek onder een plantlamp (en heeft stevig afgezien,heeft namelijk alle bladeren verloren.Ik heb geen idee of dit de bedoeling is bij deze plant), en nu vroeg ik me af wanneer je deze naar buiten kunt plaatsen en wanneer starten met bemesten? De lente treed nu in en het wordt dus ook warmer. De ruimte waar hij nu staat varieert van 14°C tot 19°C. Tevens had ik graag geweten wanneer je mag snoeien en welke takken je het beste kan verwijderen.

groetjes
zaterdag 20 maart 2010 - 11:23
printemps

Printemps

Toen je die gekocht hebt heb je toen de bestaande aarde er af gedaan ???

http://www.oranjerievereniging.nl/citrusstart.htm

Zoals hier beschreven??

De meeste problemen met citrusbomen zijn te wijten aan slechte aarde(veel te veel klei)

Mijn bomen staan ook nog binnen maar overdag zouden ze wel naar buiten kunnen
s'nachts kan het nog vriezen tot half Mei,enventueel afdekken kan ook

Mesten zou nu al kunnen maar ik wacht tot ze buiten staan,anders schieten ze in groei en ze staan wat donker

mvg
zaterdag 20 maart 2010 - 13:08
cactusjen

Cactusjen

nee ik heb hem in de oorspronkelijke grond laten staan.
Het mengsel dat beschreven staat op de site lijkt me niet zo simpel samen te stellen. perliet lijkt me niet makkelijk te verkrijgen en maagdelijke klei heb ik niet echt een idee wat men hiermee bedoelt.

Wachten tot mei om te verpotten of toch wel meteen?
zaterdag 20 maart 2010 - 13:28
printemps

Printemps

Ik heb gewoon een samengestelde zak gaan halen in de winkel(speciaal citrus of mediterane)

Tegenwoordig hebben alle merken dat al

mvg


Ik weet niet zeker met dat verpotten,maar kwaad zal het al zeker niet kunnen
omdat je plant er al erg aan toe is

Suc6

Even ter info

Vorig jaar op 8 april stonden er veel citrussen in de folder van de A..i
En dit jaar weer denk ik (15 euro of zoiets)
zaterdag 20 maart 2010 - 13:33
ben45

Ben45

Nu verpotten zou ik nog niet doen.
Wacht zeker tot de boom wat begint uit te lopen. De wortels blijven na herpotten vaak nog te lang nat en zeker als er geen of weinig bladeren aanwezig zijn.
De combinatie koel + lamp, indien er veel licht op de plant komt is ook niet ideaal. Als de omgeving koel is mag er ook wat minder licht zijn.
Nu zeker zuinig zijn met water.
Maagdelijke klei: klei waar geen verontreiniging (zoals b.v. zware metalen aan de rand van een rivier vaak voorkomt) in zit.

Groetjes, Ben.
zaterdag 20 maart 2010 - 21:12
cactusjen

Cactusjen

en hoe en wanneer kan je het beste bijsnoeien?
zondag 21 maart 2010 - 11:32
ben45

Ben45

Dat kan vanaf het moment dat je ziet dat er nieuw schot komt. Verder kan er ook de hele zomer door gesnoeid worden en tegen de tijd dat de plant naar binnen gaat.
Alle takken die terug de plant in groeien verwijderen. De takken die recht omhoog groeien inkorten of verwijderen, alleen de hoofdstam natuurlijk niet als de gewenste hoogte nog niet is bereikt.
Snoeien na een oog dat naar buiten of naar beneden wijst.

Groetjes, Ben.
zondag 21 maart 2010 - 13:04
cactusjen

Cactusjen

misschien een mogelijkheid om de plant uit de koelere ruimte te halen en in de woonkamer te plaatsen?
maandag 22 maart 2010 - 15:27
ben45

Ben45

Dat zou ik niet doen. Dan wordt het probleem hoogstwaarschijnlijk alleen maar groter.
Groetjes, Ben.
maandag 22 maart 2010 - 21:21
cactusjen

Cactusjen

Om jullie even een idee te geven, hier wat foto's. Ik heb al eens met te veel bewatering te kampen gehad maar nu zijn de bladeren en de ene vrucht die er aan hangt droog en verschrompeld ipv "flauw".

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 23 maart 2010 - 10:49
printemps

Printemps

Oei

Die ziet er slecht uit (sorry)

Ik denk dat alle hoop verloren is

Hou hem nog even bij misschien met zeer veel geluk

Misschien een kleine troost vorig jaar in de A... op 8 april stonden ze in de folder voor 15 €(dit jaar weer denk ik) uitkijken dus

mvg
dinsdag 23 maart 2010 - 10:55
cactusjen

Cactusjen

Enig idee waarvan dit het gevolg is?
dinsdag 23 maart 2010 - 11:19
ben45

Ben45

Dit is overduidelijk het gevolg van te lang veel te natte potgrond.
Enige remedie: aan de droge kant houden zodat de wortels zich kunnen herstellen.
Zal wel een hele poos duren!!!!!

Groetjes, Ben.
dinsdag 23 maart 2010 - 12:35
cactusjen

Cactusjen

heb nochtans de laatste weken steeds gechecked met de vochtmeter hoe de grond erbij lag en was altijd behoorlijk droog vooraleer ik water gaf. Als ik langer zou gewacht hebben zou de plant poederdroog gestaan hebben
dinsdag 23 maart 2010 - 12:38
ben45

Ben45

Dan is het kwaad van het wegrotten al veel eerder geschied. Meestal gebeurt dat al in het natte najaar en wordt het in febr. / maart pas goed zichtbaar.

Groetjes, Ben.
dinsdag 23 maart 2010 - 15:47
ben45

Ben45

Het enige wat je kunt doen is:
Water geven als hij bijna droog staat. Daarna weer wachten tot hij weer bijna droog staat.
Als droogte de oorzaak was geweest, waren de bladeren er massaal in 1 of 2 dagen afgevallen. Nu blijven ze nog een tijdje verdord hangen, wat duidt op wortelschade door teveel water.
Groetjes, Ben.
woensdag 24 maart 2010 - 20:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon